سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
درب اتوماتیک شیشه ای یا درب دستی شیشه ای؛ کدامیک امن تر است؟

درب اتوماتیک شیشه ای یا درب دستی شیشه ای؛ کدامیک امن تر است؟

درب اتوماتیک شیشه ای:هدف از این مقاله مقایسه و تفاوت هایی است که در عملکرد و استفاده از درب های اتوماتیک و دستی به چشم می خورد. مهم  ترین مسئله ای که در تعیین میزان ایمنی یک درب در نظر گرفته شده است مربوط به طراحی اصلی آن است که توسط سازنده آن به درب ایجاد شده. انواع مختلفی از درب های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در سراسر جهان وجود دارد.

اکثر مردم روزانه با انواع  مختلفی از درب ها کار می کنند. استفاده اکثر کاربران از انواع درب ها و سیستم های آنان بدون آشنایی و اطلاعات انجام می شود. فرض بر این است که هنگام مواجهه با دربی که  راه شما را مسدود کرده، می توانید به دو صورت از آن رد شوید، یا درب به صورت اتوماتیک باز میشود و یا شما باید آن را فشار داده و یا به سمت خود بکشید که  راه شما باز شود. اکثر افراد تعاملات زیادی با درب های مختلف دارند که معمولا سریع باز شدن درب ها جز اولین گزینه از ارزیابی آن ها  برایشان قابل توجه است. اولین واکنشی که هنگام نزدیک شدن به درب نشان می دهیم این است که از آن عبور کرده و وارد ساختمان شویم و منتظر می مانیم که بفهمیم این درب اتوماتیک است یا غیر اتوماتیک زیرا در طول روزمرگی و زندگی این دو نوع درب را در بسیاری از نقاط دیگر دیده و می شناسیم. برای شما یک ذهنیت خاصی از ویژگی درب های مورد استفاده به وجود آمده است، این خود دلیلی برای انتخاب هریک از آن مدل ها است.

درب اتوماتیک شیشه ای یا درب دستی شیشه ای؛ کدامیک امن تر است؟

شما می توانید با توجه به انتظاراتتان مدل باز شدن درب را انتخاب کنید. چنانچه درب اتوماتیک در عرض چند ثانیه حرکت نکند به این نتیجه می رسید که باید حرکت جسمی ای انجام دهید تا درب به صورت اتوماتیک باز شود.

نشانه های بصری معمولا نشان می دهد که درب های غیر اتوماتیک شامل دستگیره ها یا دستگاه های سخت افزاری هستند. اگر برچسب های جهت دار مانند PUSH یا PULL بر روی درب وجود داشته باشد، باعث افزایش  سرعت کاربر می شود و می تواند وظیفه خود را که شامل هل دادن یا کشیدن درب است متوجه شود. از سوی دیگر، اگر درب به طور خودکار به محض نزدیک شدن به آن باز می شود، حافظه ناخوداگاه ما از گذشته می داند که دیگر بدون نیاز لمس آن درب به راحتی باز می شود و از آن عبور میکنیم.

در هر موقعیتی، تصمیمات شخصی براساس سرنخهای بصری صورت می گیرد و انسان به طریقی از در عبور می کند که نشانه ها به او گوشزد می کنند.

این که آیا درب به صورت اتوماتیک است یا به صورت دستی، که این یک پارامتر انگیزشی است که ما میخواهیم با آن رو برو شویم

این پارامترهای انگیزشی شامل مواردی است که جز هر دربی که ما استفاده می کنیم می باشد و عموما مهم ترین آن  تعمیر خوب و کارکرد مناسب ان است. اکثر افرادی که از درب استفاده می کنند آگاهی این را ندارند که یک درب ناقص چه صدمه هایی می تواند به آن ها بزند.

 به طور مداوم در بسیاری از موارد، آسیب های دیده شده به دلیل استفاده نادرست از سیستم های درب اتوماتیک و خودکار بوده است.

آسیب های درب اتوماتیک:

از صدها آسیب دربی که گزارش شده، اکثر آن ها به طور مستقیم به دلیل شرایط نامناسب سیستم درب ها می باشد . متداول ترین علت صدمات این است که برنامه ریزی منظم و پیشگیرانه  و صحیحی برای تعمیر درب ها انجام نشده و همچنین غفلت مالک برای بازرسی درب نیز یکی از دلایل است.  آسیب های مربوط به درب اتوماتیک معمولا ناشی از ایراد قطع حسگر ها و  یا کنترل نامناسب درب ها می باشد. با این حال، تقریبا در 10٪ علت صدمه های کاربران از درب های اتوماتیک، خود آن ها بوده اند. گاهی مردم هنگام صحبت کردن با تلفن همراه خود، وارد پانل های ثابت درب های چرخشی می شوند.کاربرانی که قبلا تجربه استفاده از درب های کشویی را داشته اند تجربه خود را با بقیه به اشتراک می گذاشتند یا نوبت استفاده خود را به دیگری میدادند که بقیه نحوه استفاده از آن را یاد بگیرند.

در مواردی افراد سالخورده هنگام استفاده از درب،  “لرزان” یا مضطرب بودند زیرا  میخواستند از یک سیستم کشویی که تا به حال با آن تماسی نداشتند استفاده کنند. سایر کاربران سوئیچ هایی که به دروازه های مجاور دسترسی دارند را برای جلو گیری از جراحات مورد استفاده قرار می دهند.

درب های اتوماتیک یا درب های منزل – کدام امن تر است؟

تشخیص اینکه کدام درب امن تر است، دشوار است. در هر نوع درب، متغیرهای زیادی وجود دارد که هیچ شباهت خاصی با هم ندارند تا بتوان با آن مقایسه قطعی را انجام داد.

تولیدکنندگان سخت افزار درب، محصولات خود را توسط آزمایشگاههای مستقلی ارزیابی می کنند تا اطمینان حاصل شود که آنها قبل از ارائه خدمات عمومی دارای استانداردهای امنیتی مطمئن می باشند. آزمایشگاه های مستقل به طور کلی محصولاتی که استاندارد پایین داشته باشند را تأیید نکرده و طرح را قبول نمی کنند .

با توجه به مجموعه خاصی از الزامات، قرار دادن درب در جای مناسب و محل نصب آن، ممکن است سطح عملکردی بالاتری نسبت به سایرین ارائه دهد. با این حال، به طور کلی، یک برنامه کاربردی وجود ندارد که هر دو نوع درب، اتوماتیک یا دستی نمی توانند به صورت متناوب، مناسب و ایمن باقی بمانند در حالی که تعمیر و نگهداری مناسب برای هر محصولی مورد نیاز است. اگر یک درب دارای عملکرد مناسب باشد و به استانداردهای صنعتی برای طراحی برسد، هر دو نوع درب دستی و اتوماتیک انتخاب قابل قبول برای استفاده است. اگر درب های دستی یا اتوماتیک به درستی نگهداری نشوند، هر دو گزینه به طور بالقوه خطرناک می شوند.

راحتی پاساژ در استفاده از درب های اتوماتیک

در مورد باز کردن جایی که اشیاء سنگین به طور مرتب حرکت می کنند، مانند یک محفظه بزرگ جعبه فروشگاه، درب های اتوماتیکی که به درستی کار می کنند ممکن است انتخاب خوبی باشند. یک فروشگاه از میزان پایین تری از آسیب هایی مانند برخورد اتومبیل با درب اتوماتیک برخوردار است، بنابر این اما راه خوبی است که  مشتریان به راحتی خرید خود را انجام داده و از دربهای اتوماتیک بدون زحمت عبور کنند.
انعطاف پذیری برای استفاده ایمن نیست:

در جایی که درب های ورودی دستی تنها راه حل ورود و خروج هستند، اطلاعات در مورد راه هایی که سبب کاهش ترافیک است، راحت بودن سیستم های درب اتوماتیک مورد مطالعه قرار نگرفته است. درب های  ورودی دستی که استفاده از آن  دشوار است به دلیل کمبود اتوماسیون استفاده می شود، اگر انتخاب درب به درستی باشد دیگر در بخش مدیریت فروشگاه هیچ رعب و وحشتی وجود ندارد و انتخاب درب های اتوماتیک به جای درب های دستی بهترین انتخاب محسوب می شود. اگر درب ورودی مطابق با استانداردهای ADA و ANSI باشد و همچنین با الزامات ایمنی سازگار باشد، مالک ساختمان الزامات امنیتی و استانداردی را رعایت کرده است.

بازاریابی PROPAGANDA:

 برخی از شرکت های تولید کننده درب اتوماتیک معتقدند که درب های اتوماتیک نسبت به درب های دستی بیشتر ترجیح داده می شود. این تنها به نفع خود شرکت است. آنها تلاش می کنند که استفاده از درب های اتوماتیک را در بازار رواج دهند . اما به نظر می رسد که این تبلیغات عمدتا در منافع این شرکت ها تاثیر دارد و مستقیما از افزایش فروش سیستم های درب اتوماتیک سود می برد وخود را بدون هیچ گونه مزیتی نشان می دهد.

در طول سالها، تغییراتی در شیوه های ساخت و ساز پیش آمده اما فروشگاه ها و ساختمان های قدیمی تر اغلب سیستم های خودکار را شامل نمی شوند. آنها ممکن است که فقط دارای یک نوع سیستم ورودی غیر اتوماتیک باشند. مثلا یک نمونه از آن ها می توان به هتل های قدیمی اشاره کرد که دارای درب های چرخشی برای ورود اولیه به لابی هستند. بعضی از این نوع  درب ها برای “ساختمان” مناسب در نظر گرفته می شوند زیرا صاحبان آنها مخالف مدرنیزاسیون  و وجود یک ورودی کاملا اتوماتیک باشند.

مواردی برای نمونه

کارشناسان در موارد بسیاری از دلایل آسیب پذیری درب اتوماتیک و دستی که در آن کاربران صدمات قابل توجهی را متحمل شده اند، گزارش داده اند. در بسیاری از این موارد، تعاملات کاربر با دربهای چرخشی متفاوت نبوده است، آیا آن درب ها کاملا خودکار یا دربهای دستی کاملا چرخشی بوده اند. با توجه به شرایط ویژه ای که مخصوص این مدل درب ها بوده، اگر درب ها به صورت تمام اتوماتیک و یا تمام دستی و ایمنی می بودنند امکان آسیب کمتری وجود داشت.

درب های اتوماتیک نوسان هنوز در بسیاری از نقاط کشور وجود دارد. این نوع درب ها از اولین سری درب اتوماتیک بود که در مکان های خرده فروشی قرار می گرفت. تفاوت قابل توجه در این سیستم های درب از انواع اول تا الان، نصب اصلی، تغییر طراحی، نوع و ادغام سنسور است. در اصل، بسیاری از این درب های نوسان بر پایه فشار سنج های حساس به منظور ایجاد حساسیت در عملکرد درب متکی بودند. امروزه درب های چرخشی نامناسب، حتی با سنسور های مدرن، باعث بسیاری از صدمات  در سراسر کشور می شود. در بسیاری از نقاط، این درب ها در اصل تفاوتی زیادی با درب اصلی نداشته  و فقط به طریقی مجهز شده اند. تمایل به خودکار باز شدن درب به عنوان یک راه امن و راحت تر برای خریداران در ورود و خروج از فروشگاه ارتقا یافته است.  در حالی ورود و خروج یک خریدار از طریق یک سیستم نامناسب زیان های قابل توجهی برای کاربر دارد و نسبت به درب های دستی دیگر خطر ناک است.

در مقایسه، اگر درب دستی در محلی قرار داشته باشد و به درستی کار کند و به درستی نگهداری شود، یک خریدار با عبور از آن درب به همان شیوه ای که با درب اتوماتیک معیوب کار می کند از ایمنی بیشتری نسبت به یک درب اتوماتیک ناقص برخوردار می شود.

این درب های ناقص انسان رادر معرض خطراتی مانند سوزن های بزرگ، دشوار بودن درب های دستی ، دستگیره های آن که باعث ایجاد ضربه های قابل توجهی شده اند که اتفاقاتی مانند استخوان های شکسته، تاندون های پاره شده و انگشتان دست و پا را قطع کرده اند. بعضی از این آسیب ها باعث مرگ چندین نفر شده است.

با توجه به انواع مشکلات موجود در درب های چرخشی، بسیاری از فروشگاه ها تصمیم به جایگزینی آنها با درب های کشویی که کاملا اتوماتیک است  گرفته اند.  با این حال، درهای کشویی ای نیز که به درستی نگهداری نشده اند، عامل بسیاری از اتفاقات مرگ و میربوده اند.

درب های گاراژ، درب های عقب و GATES

یک مورد دیگر صدمات از درب های اتوماتیک و دستی وجود گیت های سرپوشیده و سیستم های دسترسی پارکینگ نامناسب می باشد. هر دو سیستم به صورت خودکار و دستی منجر به صدمات شدید شده است. در برخی موارد اپراتور درب اتوماتیک گاراژ بدون هیچ گونه ویژگی ایمنی در دسترس قرار گرفته و استفاده می شود. که دلایل بی کیفیتی این گونه محصولات  تلاش برای دور زدن ویژگی های ایمنی و یا صرفه جویی در هزینه های تعمیر و نگهداری مربوط به آن می باشد. صاحبان خانه ها، آپارتمان ها و ساختمان های آپارتمانی به دلیل تصمیمات اشتباهی که در مورد نگهداری و تعمیر مورد نیاز انجام شده است، مسئولیت جراحات و مرگ ساکنین آنها را بر عهده دارند.

درب های تجاری نیز منبع اصلی آسیب های جدی در محل کار هستند. تقریبا در هر موردی که تعمیر و نگهداری به تعویق افتاده یا درب های ورودی هرگز بررسی نشده باشند، برخی از جزء یا ترکیبی از اجزای سازنده خراب می شوند و در نهایت منجر به آسیب می شود.

در واقع می توان گفت که هیچ اختلافی بین ایمنی درب اتوماتیک و دستی وجود ندارد.

  • هر دو نوع سیستم های درب باید بر اساس یک برنامه منظم ارزیابی و نگهداری شوند.
  • در هر دو نوع سیستم درب هنگامی که معیوب هستند، کاربران در معرض آسیب بالقوه قرار می گیرند.
  • ادعاهای تجاری برای ترویج یک محصول بیش از دیگری،  به طور کلی بدون هیچ مزیت ایمنی برای کاربران هر نوع درب ندارد.
  • تنها راه واقعی برای اطمینان از اینکه کدام ورودی امن تر می باشد، این است که از سیستم درب هنگام استفاده از آن مطلع باشیم. قبل از عبور توابع درب ورودی را دنبال کنید و تمام مدت زمانی که با سیستم های درب ارتباط برقرار می کنید متوجه نوع آن شوید
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 − = پنج