سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
صنعت شیشه و آینه

ظرفیت توسعه صادرات و ارزآوری در صنعت شیشه و آینه

صنعت شیشه و آینه:رئیس اتحادیه صنف شیشه و آینه می‌گوید,اگر سختگیری‌ها در تولید و صادرات کاهش یابد

و دولت برای حضور دربازار‌های بیشتر حمایت‌های لازم را داشته باشد صنایع مختلف به ویژه صنعت شیشه و آینه ظرفیت افزایش ارزآوری را دارد.

با شیوع گسترده کرونا در ایران بیشتر مشاغل خرد و کلان در معرض آسیب جدی قرار گرفتند، این در حالی است که صنوف در سال گذشته نیز به دلیل رکود اقتصادی حاکم بر جامعه، حال و روز خوبی را نداشتند، اما امروز شرایط برای ادامه فعالیت‌ها بسیار سخت‌تر شده است.

تعطیلی بسیاری از واحد‌های تولیدی و صنفی تنها در طی ۱۰ ماه سال جاری وضعیت بغرنج اقتصادی صنعتگران و مشاغل فعال در سطح شهر را بازگو می‌کند چرا که این کسب و کار‌ها تا این لحظه هم با وعده متولیان در راستای حمایت‌های دوران کرونایی سر پا ایستاده بودند، اما برخی از این فعالان، دیگر توانایی فعالیت در این فضای پُر التهاب اقتصادی را ندارند و ترجیح می‌دهند با تعطیلی واحد‌های تولیدی و صنفی خود، به دنبال دلالی و یا سپردن نقدینگی خود نزد بانک‌ها، معیشت زندگی خود را تأمین و حفظ کنند.

اما دراین بین برخی کسب و کار‌ها تا حدودی از این موج بزرگ کرونا و رکود در امان ماندند و کمتر گلایه و شکایت از این سمت به گوش می‌رسدصنعت شیشه معضل در تولید ندارد در همین رابطه محمد علی قنبری رئیس اتحادیه صنف شیشه و آینه وضعیت این صنعت را با توجه به موقعیت اقتصادی کشور چنین تشریح کرد و گفت:

 تا کنون صنعت شیشه و آینه در کشور مشکل قابل حل و معضل عدم تولید را ندارد. این صنعت همچنان پس از سال‌ها خودکفایی در تولید را حفظ کرده و با توجه به راندمان بالای تولید و با تأمین نیاز داخل همچنان، پیشتاز در بازار صادرات محصولات می‌باشد.

قنبری ادامه داد: مردم در این روز‌های پر تنش اقتصادی دغدغه تأمین شیشه و آینه و مشتقات آن را ندارند. در واقع کمبودی در تولید و نگرانی برای واردات برخی مواد اولیه تولید برای این صنعت وجود ندارد. این فعال صنفی با تأکید بر اینکه بیشتر صنایع این روز‌ها درگیر مشکلات زیادی هستند، گفت: صنعت شیشه و آینه در کشور متحول شده است و مشکلات نگران کننده‌ای در جهت تولید و تأمین نیاز داخل ندارد. رئیس اتحادیه صنف شیشه و آینه یادآور شد: ناگفته نماند که نبود معضل در این صنعت به منزله نبود هیچ مشکلی نیست، این در حالی است که فعالان این صنعت با توجه به موقعیت پیش آمده برای اقتصاد کشور همواره به دنبال رفع مشکلات از طریق مجموعه فعال در صنعت خود می‌باشند. افزایش هزینه‌های حمل و نقل، دسترسی و خرید دشوار لوازم و مواد لازم در راستای تجهیز این صنعت و تولید محصولات صادرات محور از جمله مشکلاتی است که این صنعت را تا حدودی دچار مشکل کرده است، اما به دلیل اینکه این واحد‌های تولیدی – صنعتی در کشور توسط بخش خصوصی اداره می‌شود قطعاً توانسته‌اند مشکلات را تا حدودی رفع کنند.

 وی ادامه داد: خودکفایی در تولید رمز پایداری صنعت شیشه و آینه در کشور است، اما جهت بقای آن باید شرایط برای این صنعت سخت گرفته نشود و بگذارند که این صنعت طبق سنوات گذشته به مسیر تولید و صادرات خود ادامه دهدظرفیت توسعه صادرات در صنعت شیشه قنبری در پاسخ به این سوال که شیشه و آینه در کشور چه میزان تولید می‌شود؟، گفت: ۹ کارخانه بزرگ تولید شیشه در کشور فعال هستند که در مجموع روزانه ۵۵۰ هزار متر مربع شیشه تولید می‌کنند که از این رقم حدود ۴۰ درصد آن صادر و مابقی مصرف داخل می‌شود.

این فعال صنفی در حوزه تولید شیشه و آینه ادامه داد: عمده کشور‌های هدف صادرات شیشه ایران، کشور‌های حوزه خلیج فارس، آسیای میانه، ترکیه و اروپاست. قنبری تأکید کرد: اگر شرایط برای بازاریابی و حضور بیشتر محصولات تولیدی در این صنعت فراهم شود و مورد حمایت دولت قرار بگیرد؛ این صنعت توانایی حضور در بازار‌های بیشتر جهت رقابت با سایر کشور‌های رقیب را داردوی در پاسخ به این پرسش که آیا محدودیت‌های مرزی کرونایی توانسته مانعی برای صادرات محصولات این صنعت ایجاد کند؟، گفت: همانطور که در تولید این محصولات که شامل شیشه، آینه، شیشه خم، شیشه ضد گلوله و سایر مشتقات آن وقفه‌ای ایجاد نشده است در ادامه نیز توقفی در صادرات این محصولات به وجود نیامده استبه گفته قنبری؛ صادرات ۴۰ درصدی محصولات تولیدی در این صنعت نشان می‌دهد که ارزآوری خوبی دارد و اگر مجوز افزایش صادرات از سوی دولت صادر شود و زمینه توسعه صادرات در این صنعت فراهم شود قطعاً کشوربه ارزآوری بیشتری دست پیدا خواهد کردقنبری در پاسخ به این پرسش که تا چه حدی این صنعت به مواد اولیه وارداتی وابسته است؟، گفت: می‌توان ادعا کرد که این صنعت صد در صد با مواد اولیه داخلی در حال فعالیت است، اما برخی اقلام مانند شیشه طلقی اتومبیل لمینت رنگ پشت آینه و برخی از لوازم مورد به صورت محدود، نیاز به واردات دارد که به موقع خریداری و وارد می‌شود.

منبع: شعار سال

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پنج + = 14