سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
نماي اسپايدر

انواع نمای اسپایدر و نحوه نصب هرکدام

نمای اسپایدر چیست؟

نمای اسپایدر یک راه حل مدرن برای کسانی هست که می خواهند سطح یکپارچه ای از شیشه را با نقاط اتصال کمتری در نمای خارجی خود داشته باشند.

شفافیت و روشنایی کلیدی ترین مزیت نمای اسپایدر یا نمای عنکبوتی است.سطح کاملا یکنواخت و بدون فریمی که حاصل طراحی منحصر به فرد یراق آلات این سیستم می باشد استفاده روز افزون آن را در مکان های تجاری و اداری باعث شده است.در این سیستم شیشه به کمک یراق آلات مخصوص نمای اسپایدر در جهت های عمودی و افقی مهار می شود.در ساخت یراق آلات نمای اسپایدر از با کیفیت ترین و مقاوم ترین نوع فولاد ضد زنگ استفاده می شود.

در طراحی, ساخت این یراق آلات تمامی بارهای استاتیکی مانند بار مرده شیشه, نیروی باد, بار برف و … مورد بررسی قرار گرفته است.

عموما برای بالاتر بردن ضریب امنیت نمای اسپایدر در شرایط بحرانی از شیشه لمینیت استفاده می شود تا در صورت شکست, شیشه در جای خود باقی بماند.ساختار شیشه لمینیت مطابق شکل زیر است. این شیشه ها از ترکیب دو عدد شیشه سکوریت شده و یک لایه طلق که در میان دو شیشه قرار گرفته تشکیل شده است. امروزه امکان استفاده از شیشه دو جداره نیز در نمای اسپایدر وجود دار که البته کمتر در این سیستم مورد استفاده قرار می گیرد.

نمای اسپایدر و انواع آن

نمای اسپایدر به سه دسته کلی اسپایدر لوله ای , اسپایدر کابلی و اسپایدر فین گلس تقسیم بندی می شود و عمده تفاوت این سیستم ها , در سازه پشتیبان آنهاست و در اتصال یراق با شیشه تفاوتی بین آن ها وجود ندارد.

نمای اسپایدر لوله ای

متداول ترین و پرکاربردترین نوع نمای اسپایدر در سرتاسر دنیا اسپایدر لوله ای است. در این سازه از لوله های فولادی به عنوان سازه پشتیبان و ارتعاش گیر استفاده می گردد. قطر و ضخامت این لوله ها به عوامل مختلفی ازقبیل مدول بندی شیشه,وزن شیشه و موقعیت جغرافیایی پروژه بستگی دارد که بعد از محاسبات توسط تیم فنی شرکت دربیران مشخص می گردد.عمدتا از لوله های از جنس استیل در این قسمت سازه استفاده می گردد تا ترکیب آن با یراق آلات اسپایدر به زیبایی کار بیفزاید.

نمای اسپایدر گلس فین

نمای اسپایدر فین گلس را می توان یه سازه تمام شیشه ای دانست از این جهت که در این سیستم لوله های قطور فولادی جای خود را به تیغه های شفاف شیشه ای می دهند و به عنوان یه ارتعاش گیر در برابر نیروی باد عمل میکند یعنی اساسا در مقابل نیروهای استاتیکی مانند یه یک سازه پشتیبان قوی از جنس فولاد عمل می کند.نحوه اتصال این تیغه شیشه ای به سقف و کف و همچنین به یراق آلات اسپایدر نیازمند توضیحات کامل تر و فنی تری است که در این مقاله نمی گنجد.

نمای اسپایدر کابلی

نمای شگفت انگیزی که با استفاده از شیشه و کابل های معلق در سیستم اسپایدر کابلی به وجو می آید در هیچ یک از سیستم های نمای شیشه ای قابل مشاهده نیست.در این سیستم نه خبری از لوله های استیل و نه خبری از تیغه ها شیشه ای است و تمام اینها جای خود رو به کابل هایی نیرومند می دهند.طراحی و اجرای نمای اسپایدر کابلی(خرپا) نیازمند داشتن سازه بسیار قوی و محاسبات بسیار دقیقی می باشد.به همین دلیل و به دلیل سختی اجرا و قیمت تمام شده بالاتر نسب ت به سایر سیستم های اسپایدر کمتر از دو سیستم دیگر مورد استفاده قرار میگرید.

انواع نمای اسپایدری از نظر نحوه نصب شیشه اصلی

نمای اسپایدری از طریق سوراخ کردن شیشه. این روش یکی از مرسوم ترین و گران ترین روش های مورد استفاده برای نصب شیشه های اصلی نمای اسپایدری در ساختمان ها است. در این روش پانل های شیشه ای باید برای هماهنگ شدن با سیستم کمربندی اتصال، سوراخ شوند. سخت افزارهای مورد نیاز برای این روش به راحتی در دسترس قرار داشته و میتوان آن ها را طبق دلخواه مشتری طراحی کرد. استفاده از سازه های اسپایدری فولاد ضد زنگ برای ثابت نگه داشتن سازه، از مرسوم ترین روش های موجود برای سر پا کردن این مدل است. البته برای نما های بزرگتر، می توان از روش های دلخواه مشتری نیز بهره برد. شیشه ها باید برای پایداری در برابر بار های وارده و خم شدگی های ناشی از روش اتصال، جداگانه مورد طراحی قرار گیرند. برای استفاده از این روش در سازه های شیشه ای سقفی، هرکدام از پانل های شیشه ای روکش دار، باید 12 سوراخ داشته باشند که در برخی پروژه ها می تواند از نظر اقتصادی عاملی بازدارنده باشد.

نمای اسپایدری با استفاده از بست های نگهدارنده. این روش برای محکم کردن سازه های شفاف، بدون سوراخ کردن پانل های شیشه ای در نمای اسپایدری به کار می رود. در سازه های اسپایدری، برای اینکه بازو های سازه با لبه های شیشه در یک راستا قرار گیرند، سازه با کمربند اتصال زاویه ای 45 درجه می سازد و تیغه ای نازک در بین اتصال آن ها قرار می گیرد. یک صفحه خارجی به این تیغه متصل شده و شیشه را در جای خود محکم می کند. سیستم کمربندی نمایی از شیشه یکدست به وجود می آورد، اما در این روش صفحه های خارجی بر روی نمای سازه وجود دارند. برخی از معماران، وجود این صفحات خارجی را زیبا می دانند. در حالی که این روش به دلیل عدم نیاز به سوراخ کردن شیشه به صورت بالقوه اقتصادی تر است، اما ممکن است بسته به نوع طراحی، هزینه های سخت افزاری دیگری را در پی داشته باشد.

انواع شیشه استفاده شده در نمای اسپایدری

شیشه لیمینت. شیشه های لیمینت از مدل های با کیفیت و همچنین نشکن شیشه هستند و معمولا در نمای اسپایدری از این نوع شیشه ها استفاده می شود.

شیشه سکوریت. در صورتی که صاحبان کار بخواهند از شیشه های واقعی استفاده کنند، شیشه های سکوریت بهترین گزینه برای نصب در نمای اسپایدری ساختمان ها هستند. البته هزینه تمام شده استفاده از شیشه سکوریت برای نمای اسپایدری بسیار بیشتر از شیشه های لیمینت است.

مزایای و معایب استفاده از نمای اسپایدری

معایب

نیاز به کنترل مداوم جهت اجرای صحیح آب ‌بندی. آب بندی کردن و بستن تمامی درز های موجود بین پانل های شیشه ای کاری بسیار سخت و دائمی است و گروه های مهندسی باید همواره دیواره های شیشه ای را برای نفوذ آب کاملا مورد بررسی های دقیق قرار دهند.

نیاز به محاسبات سازه و کنترل توسط مهندسین عمران در مقایسه با سیستم ‌های مشابه مانند کرتین وال. این سازه ها برای اجرا و نصب نیاز به محاسبات بسیار دقیق دارند و در صورتی که حتی خطا های میلی متری در محسابات رخ دهد ممکن است نصب و اجرای نمای اسپایدری با مشکل رو به رو شود.

مزایا

وزن کم سازه و اتصالات. به دلیل استفاده از شیشه های با وزن کم و همچنین فلزات سبک وزن کلی سازه ها بسیار سبک است.

شفافیت یکپارچه نما. یکی از اصلی ترین مزایای نمای اسپایدری همین نمای یکپارچه شیشه ای است که به ساختمان بخشیده می شود و موجب جذابیت ساختمان می شود.

مقاومت در برابر نیروی زلزله از طریق امکان جابجایی پایه نما. نمای اسپایدری از پایه ای جدا برخوردار است و وابسته به پی و پایه های اصلی ساختمان نیست. به همین دلیل مقاومت این سازه ها بسیار بیشتر از ساختمان اصلی است و این سازه ها و شیشه ها به راحتی می توانند در مقابل زمین لرزه ها و ضربات سنگین مقاومت کنند.

صرفه جویی در انرژی. استفاده از یک دیوار شیشه ای بزرگ موجب ورود کامل نور خورشید به داخل ساختمان می شود و همین عامل موجب می شود در روز نیازی به نیروی خورشید نباشد. از طرف دیگر این شیشه ها عایق حرارت نیز هستند و از هدر رفت انرژی جلوگیری می کنند.

امنیت بالای سازه و شیشه ها. معمولا تمامی شیشه های بکار رفته در نمای اسپایدری نشکن هستند و به همین دلیل از امنیت بسیار بالایی نیز برخوردارند.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 3 = هجده