سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور

آکواریوم | قسمت اول

نقاشی به جای مانده از مقبره «نب آمون» ۱۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در مصر نشان می دهد که حوض بزرگی از ماهی در میان کاخ و داخل فضایی مسقف وجود دارد که به احتمال زیاد این از نخستین آکواریوم های دنیاست. از قرن 14 میلادی چینی ها نیز به صورت تجاری اقدام به پرورش و نگهداری ماهی قرمز در حوض های آکواریومی بزرگی کردند.

بر اساس منابع به جا مانده از میانه قرن نوزدهم میلادی نگهداری ماهی در آکواریوم به یکی از سرگرمی های اساسی در غرب و به ویژه خانه های ثروتمندان در انگلیس، آمریکا و. . .  تبدیل شده است. در انگلستان، این محبوبیت پس از ظهور آکواریم های تزئینی در قاب های چدنی در نمایشگاه بزرگ سال 1851 بیشتر رواج یافت. در سال 1853 در انگلیس توسط فیلیپ هنری گوس اولین آکواریوم عمومی در لندن را ایجاد و به بهره برداری رسید. در ابتدا به آن جا باغ وحش ماهی یا خانه ماهی معروف می گفتند. فیلپ گاس در آن دوران  واژه “آکواریوم” را ابداع کرد و این اصطلاح را رواج داد.

در 1858 ادوارد ادواردز (23 نوامبر 1803 – 13 آگوست 1879) یک جانورشناس دریایی اهل کشو ولز که به صنعت شیشه، ریخته گری و آهن گری تسلط کامل داشت اولین آکواریوم تمام شیشه ای را به نام خود در سازمان اختراعات بریتانیا ثبت کرد .

برای ثبت سفارش انواع مختلف شیشه، یراق آلات و درب شیشه ای و کسب هرگونه اطلاعات به سایت  شرکت ایمن جام پیروزان  مراجعه نمایید.

از آنجا که خانه ها پس از جنگ جهانی اول از منبع برق برخوردار شدند، استفاده از آکواریوم های شیشه ای محبوبیت بیشتری پیدا کرد. برق اجازه روشنایی مصنوعی بیشتر را می داد و همچنین فعالیت های مورد نیاز آکواریوم از قبیل هوادهی، فیلتراسیون و گرمایش آب با برق بیشتر امکان پذیر بود
در دسترس بودن حمل و نقل هوایی باعث می شد ماهی ها با موفقیت از مناطق دور و اقیانوسی وارد کشورهای دیگر شوند. از دهه 1960 با تولید چسب های سیلیکونی دیگر فریم های فلزی از آکواریوم ها حذف شدند و انقلابی در زیبایی آکواریوم ها ایجاد کردند.
آزمایش هایی انجام شد که نتایج این آزمایش ها نشان داد داشتن آکواریوم ماهی تاثیری شگرف بر آرامش اعصاب و حل مشکلات اضطرابی افراد دارد. داشتن یک آکواریوم سبب می گردد تا کودکان نیز بتوانند ارتباط خوبی با حیوانات داشته و از بروز رفتارهای هیجانی آنان کاسته شود.

شیشه آکواریوم آماده | شیشه آکواریوم خم | شیشه آکواریوم بزرگ | شیشه آکواریوم  استوانه ای | شیشه آکواریوم گرد

شیشه آکواریوم

از شیشه سکوریت استفاده های بسیاری جهت ساخت آکواریوم شیشه ای می شود. ضخامت و اندازه شیشه به ظرفیت مخزن کاملا وابسته است. فاکتورهای مختلفی وجود دارد که باید هنگام انتخاب شیشه آکواریوم ، مورد توجه قرار گیرد.

  1. همه مایعات از چگالی یکسانی برخوردار نیستند اما معمول ترین نوع آکواریوم شامل دو نوع آب شیرین و شور دریایی است. اما ضخامت شیشه آکواریوم را بر اساس بار اعمال شده توسط آب موجود محاسبه می شود. اما ممکن است لازم باشد گاهی در مگا آکواریوم ها به دلیل ایجاد بارهای دینامیکی شناگران یا افزایش موجودات دریایی مقدار متغیرها افزوده شود
  2. مورد دیگر، تغییرات دمایی است که شیشه آکواریوم با آن مواجه است. دمای اتاق ها در فصول مختلف سرد و گرم می شوند و دمای آب نیز بسته به مخزن ورودی نیز دچار نوسان شده و شوک های دمایی متفاوتی ایجاد می شود. همچنین ممکن است آکواریوم در بیرون از واحد تعبیه شود. در این حالت دیگر نوسانات دمایی به شدت اثرگذار است. به طور مثال در یک شهر شمالی به فصل زمستان دمای هوا تا 20- درجه کاهش یابد و آب آکواریوم در دمای میزان 15 درجه بالای سانتی گراد قرار بگیرد. در چنین شوک دمایی تنها شیشه سکوریت توانایی مقاوت در برابر تلورانس دمایی به این شدت را دارد. در تابستان و در یک شهر جنوبی نیز معکوس این تلورانس دمایی روی می دهد و باز این شیشه سکوریت است که قطعا در این دما مقاوت خوبی خواهد داشت و کلیت آکواریوم را حفظ خواهد کرد.
  3. آکواریوم شیشه ای خاصیت دکوراتیو بودن آن مسئله مهمی است. این مسئله سبب می شود تا نیاز به تمیزکردن و شفافیت شیشه ها همیشه وجود داشته باشد. این ممکن نمی شود مگر با استفاده از شیشه سکوریت. در خانه ها، مدارس، مهد کودک و رستوران کودکان علاقه ی فراوانی به لمس شیشه آکواریوم دارند. نتیجه کار جای لک های فراوان است که می بایست به راحتی قابلیت تمیز شدن و پاکیزگی را داشته باشند باز هم شیشه سکوریت اینجا راهگشاست، چرا که به آسانی تمیز شده و پاک می شود.
  4. عایق بودن و جلوگیری از نفوذ آب از آکواریوم و اتصالات شیشه های آن است. شیشه سکوریت به خوبی با چسب سیلیکون که به آن حتی چسب آکواریوم نیز گفته می شود عایق می گردد. در واقع تنها این چسب آکواریوم است که قابلیت عایق کردن شیشه، جلوگیری از نفوذ آب، پر کردن درزها و مقاومت در برابر تغییرات دمایی به همراه حفظ خاصیت چسبندگی در حرکت ها و جابه جایی ها را دارد. در واقع ترکیب شیشه سکوریت و چسب سیلیکون به خوبی کیفیت آکواریوم را ارتقا می دهد.

برای اطلاع از قیمت ها و مشاوره با کارشناسان ما با تیم فنی پارتیشن اداری  کارشناسان فروش شرکت ایمن جام پیروزان  تماس بگیرید.

چطور بفهمم یک آکواریوم شیشه ای واقع مرغوب است؟

  • استفاده از شیشه سکوریت مرغوب
  • تناسب ضخامت شیشه با حجم مخزن آب
  • امکان لکه بری و تمیز شدن در راحت ترین شکل ممکن
  • عایق بودن و استفاده از مرغوب ترین چسب آکواریوم
  • قابلیت تحمل شوک های دمایی بالا توسط شیشه سکوریت و چسب سیلیکون آن
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 − = سه