سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
تاریخچه ی استفاده از تکنیک تیفانی در معماری ساختمان ها در ایران

تاریخچه ی استفاده از تکنیک تیفانی در معماری ساختمان ها در ایران

 

تاریخچه ی استفاده از تکنیک تیفانی و استیند گلس که در واقع همان استفاده از شیشه های رنگی و اتصال آن ها با سرب به یکدیگر است، به قرن دوازدهم میلادی می رسد و شواهد نشان می دهد که در قرون وسطی به تکامل رسیده است. با مراجعه به مقاله ای که در مورد تاریخچه ی استیند گلس در سایت کاژه نوشته شده است،  می توانید به سابقه ی استفاده از شیشه های تیفانی و استیند گلس در اروپا پی برده و اطلاعات تکمیلی را کسب نمایید. اما در این بخش می خواهیم بدانیم که کاربرد تکنیک تیفانی و استیند گلس در ایران، از چه سالی آغاز شده است و این شیشه ها چگونه وارد معماری ایرانی- اسلامی شده اند.

تاریخچه ی شیشه های تیفانی و استیند گلس در ایران

استفاده از تکنیک تیفانی و استیند گلس، در برگردان فارسی از طرف سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی، به معرق شیشه شناخته می شود و جایگاه والایی در هنر ایرانی اسلامی دارد. استفاده از معرق شیشه که در واقع همان شیشه های استیند گلس و تیفانی است، از دوران صوفیه در ایران رواج پیدا کرده است و در آن زمان با چهارچوب های چوبی به جای سرب، در تزئین کاخ ها و بناهای مهم مورد استفاده قرار می گرفته است. این هنر و صنعت همین طور ادامه پیدا کرده و امروزه نیز برای تزئین و مرمت بناهای سنتی و تاریخی مورد استفاده قرار می گیرد. از بناهای معروفی که در آن ها از شیشه های تیفانی و استیند گلس استفاده شده است، می توان کاخ گلستان در تهران را نام برد که دوره ی قاجار ساخته شده است.

قدمت این هنر در ایران به ۴۰۰ الی ۵۰۰ سال می رسد، بنابراین دارای سابقه ای طولانی در کشور ما می باشد و می توان گفت که از گذشته های دور تا کنون در معماری ایرانی ها، ایفای نقش کرده است.

 

 هنر تیفانی و استیند گلس، هنری دستی و ارزشمند

استفاده از شیشه های تیفانی و استیند گلس، دارای ارزشی به حد و مرز است، چرا که تمامی مراحل اجرای آن، از برش و تراش گرفته تا قالب بندی و آب بندی، همگی توسط دست انسان انجام می شود و استفاده از آن ها به عنوان سازه های دکوراتیو در ساختمان سازی و یا ساخت اشیای زینتی، بسیار ارزشمند و بدون قیمت است.

 

کاربرد تکنیک تیفانی و استیند گلس در ایران

امروزه کارگاه های تولیدی معرق شیشه یا همان شیشه های تیفانی و استیند گلس، در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان و استان البرز رونق بسیار دارند و از این شیشه ها برای ساخت گنبدهای شیشه ای، درب های ورودی ساختمان ها، درب و پنجره ی لابی هتل ها، پارتیشن های شیشه ای، نورگیرها، سقف های کاذب، پنجره ی خانه ها و ساخت درب کابینت ها استفاده می کنند. البته لازم به ذکر است که این تکنیک باید با ظرافت و تخصص خاصی اجرا شود و اگر می خواهید به نهایت زیبایی شیشه های تیفانی و استیند گلس در مکان مورد نظر خود دست یابید، باید با گروهی متخصص و حرفه ای و صاحب تجربه در این زمینه، همکاری کنید.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 × = هجده