سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور

طراحی جذاب نمای شیشه‌ای – قسمت اول

وقتی به طراحی نمای شیشه‌ای پیوسته بزرگ فکر می کنید، سازه هایی مانند آسمان خراش ها و ساختمان های تجاری با دیوارهای شیشه‌ای خیره کننده خود اغلب به ذهن خطور می کنند. با این حال، خانه های مسکونی مدرن به همین راحتی می توانند نمای شیشه‌ای داشته باشند تا سطوح باز زیبایی ایجاد کنند. آنها فضای درخشان و دوستانه ای را ایجاد می کنند که منظره های خارق العاده و احساس باز بودن را ارائه می دهند.

به لطف ساخت و ساز پیشرفته، نمای شیشه‌ای یک راه حل بسیار موثر برای نیازهای پروژه، امنیت و کاهش صدا در پروژه شماست. اولین استفاده از شیشه در طراحی نمای ساختمان در سال ۱۸۶۴ در انگلستان در ساختمانی به نام Oriel Chambers صورت گرفته است. بعد از آن ساختمان ­های مدرنی با نمای شیشه‌ای ساختمانی در سراسر جهان ساخته شده است.

در ایران در دوره معماری سبک ایرانی اسلامی استفاده از شیشه رشد چشمگیری داشت. در اماکن مذهبی و مساجد ، دروسی‌ها و پی‌جوهای مشبک برای نشان دادن عظمت و شکوه از شیشه استفاده فراوانی شده است بعد از آن شاهد بکارگیری شیشه در منازل نیز هستیم.

طراحی نمای شیشه‌ای و ویژگی‌ها و مزایایی که دارد

در اجرای نمای شیشه‌ای باید به سیستم rain screen توجه شود. به طور کلی اصل رین اسکرین در اجرای نمای شیشه‌ای یک اصل بسیار مهم محسوب می شود. در این اصل تعادل در فشار هوای ما بین رین اسکرین های خارجی و داخلی سبب می شود که آب به داخل ساختمان نفوذ نکند و مبرهن است که این روش به نوبه خود از ارزش بالایی برخوردار است.

در این روش شیشه ها بیم واشرهای خارجی و داخلی در یک فضای مشخص به نام فاق قرار می گیرند اغلب معماران نام این فضا را فاق شیشه ای نامیده اند. در چنین شرایطی هوایی که در بین این فاق وجود دارد به بیرون کشانده می شود و به نوعی تهویه صورت می گیرد. فشارهای موجود از زاویه های داخلی و خارجی واشر به صورت یکسان هستند.

زمانی که فشارهای هوا در بین واشر در وضعیت برابر قرار بگیرد دیگر آب نمی توان از طریق اتصالات موجود به داخل راه یابد همینطور از ورود آب در زمان خرابی واشرها نیز جلوگیری می شود. این روش به نوبه خود یکی از قوانین مهم اجرای نمای شیشه ای محسوب می شود و مهندسان خبره و کاربلد باید بتوانند به خوبی از پس این بخش برآیند.

ویژگی‌های طراحی نمای شیشه‌ای

بار باد از دیگر موضوعات بسیار مهم در اجرای نمای شیشه‌ای محسوب می شود. وقتی باد به ساختمان برخورد می کند یک بار مضاعفی به سازه وارد می شود که بار باد نامیده می شود. در اجرای نمای شیشه ای باید بار باد نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد. در واقع باید نمای شیشه ای به صورتی طراحی شود که پوشش و محافظ ویژه ای در برابر این فشار باشد.

پنجره ها و درها همیشه نیازهای مختلف معماری برای برآورده کردن داشته اند. با پیشرفت معماری مدرن، ساخت قاب و فن آوری ساخت شیشه، آنها می توانند طیف قابل توجهی از ویژگی ها را ارائه دهند که همه آنها را می توان به یک محصول سفارشی قابل توجه تبدیل کرد. در طراحی نمای شیشه‌ای باید برخی ویژگی ها را در نظر گرفت که شامل موارد زیر است:

· بازده انرژی یا عملکرد حرارتی

· انتقال نور مرئی

· کاهش صدا

· امنیت

· مقاومت در برابر شرایط آب و هوا

· تنظیم افزایش حرارت خورشیدی

· حفاظت در مقابل آتش

· ظاهر

در طراحی نما شیشه‌ای اهمیتی که به هر کدام از ویژگی ها داده می شود به متغیرهایی مانند آب و هوای محلی شما پ، جهت گیری خانه در برابر آفتاب، اهداف انرژی، نیازهای امنیتی و موقعیت فیزیکی (شهری / حومه ای / روستایی) بستگی دارد. توجه به این نکته مهم است که دقیقاً مانند دیوارهای نما در ساختمان های بزرگ بلند، نمای شیشه ای مسکونی نیز ساختاری نیستند، یعنی وزن ساختار کلی را تحمل نمی کنند. آنها به سادگی “پرده” شیشه ای خارجی را تشکیل می دهند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 − = دو