سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
فیوز گلاس یا همجوشی شیشه چیست؟

فیوز گلاس یا همجوشی شیشه چیست؟

در تعریف شیشه آمده است که شیشه مایعی است سرد شده. این تعریف بدلیل ساختار مولکولی شیشه است که هرچند به ظاهر جامد می باشد ولی پیوند مولکولی آن نا منظم و شبیه به مایع است . شیشه خالص که همان سیلیس است دمای ذوب نسبتا بالایی در حدود ۱۷۰۰ درجه دارد که برای پایین آوردن دمای ذوب از مواد تعدیل کننده ای مانند اکسید سدیم استفاده می شود تا با شکستن پیوند مولکولهای سیلیس دمای ذوب آن را پایین آورد و قابلیت شکل پذیری به شیشه بدهد.

در زمان ذوب شیشه می توان با استفاده از یونهای فلزات درخمیر شیشه رنگ ایجاد کرد این عمل در شیشه های آهکی یعنی شیشه هایی که در ترکیب آنها اکسید کلسیم وجود دارد با سهولت انجام می شود. به عنوان مثال اکسید آهن باعث ایجاد رنگ سبز , اکسید منگنز رنگ بنفش و کبالت شیشه را به رنگ آبی در می آورد .خمیر شیشه پس از طی مراحل اولیه ذوب در کارخانه با دو روش غلطکی و یا غوطه وری به شکل شیشه تخت در می آید . در روش فیوز گلاس ما از این انواع شیشه به عنوان ماده اولیه کار خود استفاده می کنیم که البته باید در زمان فیوزینگ نسبت به ساختار شیشه ها اطلاعات کاملی داشت که شیشه دچار تنش و شکست در کوره نشود .
در روش همجوشی شیشه یا همان فیوز گلاس شیشه به دمای ذوب نمیرسد بلکه فقط کمی نرم می شود و قطعات شیشه بر اثر این حرارت و نرم شدن به یکدیگر متصل می شوند به همین دلیل در تعریف فیوز شیشه آمده است : اتصال قطعات شیشه به یکدیگر بر اثر حرارت.
حال این تکنیک در دستان هنرمند شیشه گر این امکان را به او می دهد تا فرمها و تصاویر مورد نظر خود را مجسم سازد .انواع رنگها , شیشه های رنگی , شیشه های بافت دار, شیشه های کارگاهی  و هر آنچه که ماهیت شیشه ای دارد  موادی هستند تا هنرمند ذهنیات خود را توسط آنها تجسم بخشد .
هر چند بر طبق تعریف فیوز شیشه اتصال دسته یک گلدان شیشه ای به بدنه آن نیز نوعی همجوشی شیشه محسوب می شود و دارای تاریخچه ای به قدمت ساخت شیشه است , ولی هنر فیوز گلاس که در اینجا منظور نظر ماست در دنیا سابقه طولانی ندارد . این هنر منشاء اروپایی داشته و با پدید آمدن تکنولوژی ساخت کوره های مخصوص این هنر نیز به آرامی رشد پیدا کرد و سپس به سایر کشورها مانند آمریکا , ترکیه , یونان و … نیز رسید به طوری که هم اکنون در زمینه مواد اولیه و ابزار تا حدی رشد یافته است که هر کسی به راحتی با استفاده از این محصولات آماده می تواند در زمینه هنر فیوز گلاس فعالیت داشته و با این تکنیک اثر هنری خلق نماید .
در ایران عمراین هنربه حدود یک دهه می رسد و هنرمندان با توجه به جوان بودن آن و نبود بسیاری از امکانات اولیه این تکنیک را به خوبی قدر دانسته و در راه رشد و تعالی آن قدمهای خوبی برداشته اند و آثار زیبایی آفریده اند .
سالها تجربه و فعالیت من در زمینه فیوز گلاس و شرکت در نمایشگاههای داخلی و خارجی این نکته را برایم متذکر می شود که هنر فیوز گلاس بسیار برای هنر دوستان و مخاطبین جذاب و شیرین است و با دیدن آن همیشه لبخندی بر چهره ها می نشیند. این احساس برای هنرمند در هنگام ساخت هم به همین صورت است. زمانیکه درب کوره باز می شود و اتفاقات شیرینی که در کوره افتاده است را میبینیم, گویا انژی مضاعفی در ما ایجاد می شود که می گوید باید باز هم ادامه داد و اتفاقات زیباتری را تجربه کرد . هر بار تجربه با کوره فیوز شیشه این را به من متذکر می شود که راهی طولانی در پیش دارم و ساخت آثار شیشه ای هیچ پایانی ندارد و همچون ذهن آدمی روز به روز گسترش می یابد .
شیشه در طول تاریخ به عنوان ماده ای سحر کننده و جادویی در ذهنها جای داشت و گاه هنرمند شیشه گر نیز مانند کیمیاگران سعی در حفظ اسرار کار خود داشته است ولی امروزه هنرمندان با علاقه و عشق آثار و تجربیات خود را در اختیار همگان قرار می دهند تا راه اعتلای این هنر به سهولت باز گردد. یکی از راههای گسترش هنر شیشه گری استفاده از آن در معماری و دکوراسیون داخلی است چرا که حضور آثار دست ساخته در جایی که ما زندگی می کنیم و هر روز و هر ساعت با آن در ارتباطیم و تمام فضای اطراف ما را اشغال کرده است, ما را بیشتر تحت تاثیر انرژی حاصل از آن قرار می دهد. ارتباط مناسب میان هنرمندان و صنعتگران با طراحان , مهندسین و معماران باعث می گردد آثار منحصر به فردی خلق شوند که به جرات می توان گفت  تحولی در معماری ایجاد خواهد کرد .
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 − = یک