سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور

نمای لوکس شیشه ای کرتین وال

نمای شیشه ای چیست؟

در ساختمان‌سازی قسمت بیرونی یک ساختمان را نما گفته می‌شود. نمای ساختمان از دو عنصر اصلی تشکیل شده که شامل ارکان و اجزا می باشد. همچنین طراحی درب و پنجره اجزا یک نمای خانه محسوب می شود. نمای ساختمان مهم‌ترین بخش به‌شمار می‌رود همین طور، چارچوب کار برای بقیه اجزای ساختمان را مشخص می‌کند.

نمای شیشه ای کرتین وال

یکی از سیستم‌های مدرن ساختمانی است، که مناسب ساختمان هایی است که سنگینی وزن بالای شیشه را بر روی سازه و شاسی کشی‌های مربوطه نگه می‌دارد و هیچ گونه بار مرده‌ای را بر ساختمان تحمیل نمی‌کند.

کرتین وال (curtainwall) نمایی شیشه‌ای است که در صورت نصب شدن صحیح، سنگینی حاصل از وزن شیشه‌ها و بار انرژی‌های حاصل از باد، طوفان و بارندگی‌ها، معمولا متوجه پوسته خارجی نمای ساختمان می‌شود و متوجه خود ساختمان نمی شود.

انواع کرتین وال

در این نوع نما از دو متریال، برای سازه اصلی به عنوان نگهدارنده و مصالح پرکننده آلومینیوم آکسترود و شیشه استفاده می‌شود. که شیشه‌ها به عنوان مصالح پرکننده فضای بین فریم‌های آلومینیومی کاربرد دارد.

کرتین وال شامل دو دسته است:

  1. فیس کپ (Face cap) در این سیستم قاب آلومینیومی، دور تا دور شیشه وجود ندارد و شیشه مستقیما بر روی استراکچر آلومینیومی قرار می‌گیرد.
  2. فول فریم لس  (Full Frameless)دارای فریمی است، که از پشت شیشه را قاب کرده و به واسطه آلومینیومی مخصوص و متحرک از مقابل نگه داشته می‌شود. به این ترتیب، از خارج ساختمان تنها ژوین‌هایی ما بین شیشه‌ها دیده خواهد شد.

انواع روش های نصب کرتین وال

کرتین وال‌های فریم لس، دو روش متفاوت برای نصب دارند:

کرتین وال با سیستم استیک  (Stick)

در روش کرتین وال استیک، پس از نقشه برداری، پروفیل های عمودی آلومینیومی توسط جوش به استراکچر ساختمان متصل شده و سپس پروفیل های افقی توسط بست های مخصوص بر روی پروفیل های عمودی نصب می گردد سپس نوبت به لاستیک های آب بندی، شیشه ها و بازشوها می رسد تا به صورتی کاملا استاندارد و حساب شده در جای مخصوص خود قرار بگیرند.

برای اجرای کرتین وال با سیستم استیک، انتخاب هر نوع شیشه هیچ محدودیتی نداشته و با خیال آسوده می توانید از میان انواع مختلف آن مانند شیشه ساده، شیشه دوجداره، شیشه سه جداره، شیشه لمینت و شیشه سکوریت یکی را برحسب تمایل انتخاب نمایید.

این سیستم به علت مقرون به صرفه بودن اگرچه گزینه خوبی محسوب می شود اما برای ایجاد دریچه های بازشو انتخاب مناسبی برای ساختمان های مسکونی نخواهد بود.

 

کرتین وال با سیستم یونیتایز (Unitized)

ساخت و نصب نمای کرتین وال با روش یونیتایزد به معنای نصب یکپارچه نما اما با قطعات جداگانه است. در این روش کلیه قطعات و قاب‌های نمای کرتین وال در محل کارخانه ساخته و حتی شیشه نیز درون قاب‌ها نصب می‌شوند و سپس به محل پروژه حمل و به صورت کشویی در محل‌های مورد نظر نصب می‌شوند.
این سیستم یکی از جدیدترین انواعی است که می‌توان برای نمای ساختمان به کار برد. برجسته‌ترین تفاوتی که بین این سیستم با سایر سیستم‌ها وجود دارد این است که تمام قسمت‌ها در کارخانه آماده می‌شود و برای اجرای آن فقط باید به شکل پازل، قطعات را کنار یکدیگر نصب کرد.

نمای یونیتایز

با توجه تنوعی که اخیراً در نمای یونیتایز ایجاد شده است، علاوه بر نمای ساختمان های اداری، تجاری و کارخانه ها امروزه برای ساختمان های دیگر هم به کار برده می شود.

جدید ترین نمای شیشه ای است که آماده سازی سیستم های آن به طور کامل در کارخانه انجام می شود. در سیستم یونیتایزد شده علاوه بر شیشه می توان از آلومینیوم کامپوزیت شده استفاده کرد.

این سیستم نمای مدرن به دلیل عملکرد خوب آن نسبت به سایر نماهای ساختمانی نیاز به مراقبت و نگهداری خاصی ندارد و همچنین با توجه به اینکه تا مدت زیادی نیاز به ترمیم و بازسازی ندارد هزینه نگهداری آن بسیار کمتر است.

مزایای نمای یونیتایز

  • سرعت بالا در اجرا
  • عایق صدا و گرما
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی
  • تنظیم سیستم تهویه هوا
  • ظاهری مدرن
  • استفاده از نور خورشید برای روشنایی داخلی
  • مقاوم در برابر زلزله
  • مناسب برای نمای ساختمان با ارتفاع بالا

کاربرد کرتین وال یونیتایز

نمای کرتین وال یونیتایزد از ترکیب شیشه و پروفیل آلومینیوم می باشد، معمولا برای زیباسازی ساختمان هایی با ارتفاع بلند استفاده می شود که نصب این نوع نمای ساختمانی به دلیل ظرافت بسیار بالا آن به صورت تخصصی و به وسیله تکنسین های مجرب در همان زمینه انجام می شود.
این نوع نمای کرتین وال در اکثر نقاط دنیا به عنوان سیستم یونیتایزد می شناسند، تمامی محاسبات و عملیات مربوط به نصب آن در کارخانه سازنده آن صورت می گیرد. در صورت شکستگی یونیت های شیشه ای در سیستم یونیتایزد شده تنها الزم است که قالب یونیت شکسته شده خارج و قالب جدید جایگزین شود نیازی به باز کردن کل ستون از سیستم نمی باشد که این یکی از مزیت های این نمای ساختمانی می باشد که از هزینه نصب اضافی در حین تعمیر جلوگیری می شود.

 

عایق بندی در نمای کرتین وال

نمای کرتین وال به گونه ای ساخته می شود که در بهترین حالت قابل عایق شدن می باشد تا از ساختمان در برابر باد، زلزله و سیل و… محافظت کند. در کرتین وال در مقاطع آلومینیومی، به صورت اصولی شیارهایی تعبیه شده است، که بتوان لاستیک‌هایی را برای اعمال ترمال بریک به سازه متصل کرد.

برای عایق‌بندی بهتر نمای ساختمانی، از لاستیک‌های پلی آمید نیز استفاده می شود. لاستیک های پلی آمید روی لامل قرار می‌گیرد، اما در سیستم فریم لس یونیتایزد، پلی آمید درون خود لامل‌ها قرار داده می‌شوند.

سیستم‌های نمای کرتین وال، که دارای لامل هستند، به دلیل شکل ظاهری و داشتن عایق‌های حرارتی از عایق‌بندی بالایی برخوردار هستند و نفوذ پذیری در این دسته از سیستم‌های مربوط به نمای ساختمان امکان پذیر نیست.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هشت − 2 =