در اين بحث فرم دهي بطري شيشهاي و تكنولوژيهاي وابسته در دنيا بررسـي مـيشـود. يكـي از عوامل بسيار مهم و تاثير گذار در توليد بطري شيـشهاي نظريـات و خواسـتهـاي مـشتري بـراي اهداف خاص خطوط توليد آنها ميباشد. اگر چه تكنولوژي فرمينگ در دسترس توليد كنندگان بطري، پيش نياز وزن مناسب براي بطريها
ميباشد. در حال حاضر روش توليد ،Narrow Neck Press & Blowتكنولوژي برتر و رايج در توليد سبك است. جهت رسيدن به توليد فوق سبك لازم است برخي تغييرات و تجربيات لازم بر روي پروسـه توليـد كه در ذيل نامبرده شده مورد بررسي و اعمال گردد:

  1. آناليز مذاب كه شامل ويسكوزيته و استحكام مذاب ميباشد.
  2. نوع روش توليد شامل پروسه توليد، طراحي نيم ساخت، طراحـي و محاسـبات مربـوط بـه كولينگ در قالب و بلنك، تايمينگ توليد
  3. كوتينگ مواد و آنيلينگ ظروف
  4. شناخت نيازها و پروسه توليد مشتري

در ادامه شرح مختصري از پروسههاي رايج توليد در دنيا و همين طور بررسـي عوامـل مـورد نيـاز براي رسيدن به توليد فوق سبك را توضيح ميدهيم.

پروسه فرم دهي (شكل دهي)

جهت رسيدن به بحث و نكات مربوط به علم توليد فوق سبك در ابتدا شـرح مختـصري از نـوع و روش توليدات رايج در ايران و ديگر كشورها ميپردازيم.

دستگاه توليدي رايج در دنيا جهت توليد بطريهاي شيشهاي دسـتگاههـاي NIS ، IS و AIS و BIS ميباشد. كه با توجه به ظرفيت توليد اين گونه دستگاهها ميتوان با پروسه هـاي مختلـف فرمينـگ شيشه، نسبت به توليد با كيفيت اقدام نمود.

روش توليد دمش و دمش BLOW & BLOW

در روش توليد B&Bهر دو پروسه شكل دهي فرم اوليه و بطري با دمش هوا صورت ميگيرد.

روش توليد پرس و دمش PRESS & BLOW

در روش P&Bدر مرحله اوليه توليد، شكلدهي نيمساخت اوليه به روش پرس پلانجر و در مرحله دوم شكلدهي ظرف به روش دمـش صورت ميگيرد. اين نوع پروسه جهت توليد ظروف دهان گشاد يا جار با دهانه بالاي 35 ميليمتر صورت ميگيرد.

روش توليد پرس و دمش (گردن باريك) Narrow Neck Press & Blow

پيشرفت پروسه توليد NNP&B اين اجازه را به ما ميدهد وزن بطري را كاهش دهيم. نـوع توليـد NNP&B مـشابه پروسـه توليـد P&B ميباشد با اين تفاوت كه استفاده از پلانجر با قطر كم اين امكان را ميدهد كه شما بطريهاي بـا وزن كمتـر توليـد كنيـد. قطعاً با توجه به شكل خاص پلانجر و تماس با مذاب نيازمند كولينگ مناسب آن جهت خنك كاري نوك آن در پروسههاي توليد سرعت بالا ميباشد (يكي از نكات بسيار مهم توليد فوق سبك)

در پروسه توليد NNP&Bو يا P&Bدر سمت بلنك حجم فضاي اشغال شده توسط پلانجـر و فـضاي خـالي باقيمانـده در بلنـك متناسب با وزن و حجم ظروف ميباشد كه اين امكان را به شما ميدهد با تقسيم مذاب مناسب در قسمتهاي مختلف نسبت بـه توليد با ضخامت يكنواخت و همين طور كيفيت بالاتر اقدام كنيد.

 

منبع: مقاله فصلنامه سرامیک ایران، شماره 51