سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
صنعت شوینده و شیشه ایران

خداحافظی صنعت شوینده و شیشه ایران با سهمیه‌بندی مواد اولیه

 صنعت شوینده و شیشه ایران:معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در آیین بهره‌برداری از مجتمع کربنات سدیم شهرستان فیروزآباد فارس گفت:: پیش از راه اندازی این طرح ظرفیت تولید کربنات سدیم به عنوان ماده اولیه صنعت شیشه و پودر شوینده و بلور ۵۷۷ هزار تن در کشور بود که با راه‌اندازی این طرح، دیگر نیازی به سهمیه‌بندی این مواد نداریم.

 مهدی صادقی نیارکی پنجشنبه در این آیین که به صورت ویدیو کنفرانس با دستور رییس جمهوری برگزار شد، افزود: با افتتاح واحد تولید ۳۲۰ هزار تن کربنات سدیم در فیروزآباد، ظرفیت کشور با رشد ۵۵ درصدی به حدود ۹۰۰ هزار تن در سال رسید.

وی ادامه داد: در سالهای گذشته برای تامین مواد اولیه شوینده و شیشه سهمیه بندی می کردیم اما امروز نه تنها نیازی به سهمیه‌بندی مواد اولیه نداریم بلکه با راه اندازی فاز اول این پروژه و فاز تکمیلی آن بیش از یک میلیون تن ظرفیت صادراتی داریم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: شرکت کربنات سدیم کاوه واقع در شهرستان فیروزآباد استان فارس از پروژه های بزرگ و پیشران صنعتی و معدنی در سال ۹۹  است که در فاز نخست با ظرفیت تولید ۳۲۰ هزار تن فعالیت می کند.

وی ادامه داد: این پروژه با سرمایه‌گذاری بیش از ۲ هزار و ۶۷ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده و اشتغالزایی مستقیم هزار و ۱۵ نفر را به دنبال دارد.

به گفته صادقی، این پروژه توسط متخصصان داخلی ساخته شده و این جزو مزیت های اساسی این پروژه است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت کربنات سدیم تنی ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار ارزش صادرات دارد و اگر بتوانیم یک میلیون تن صادر کنیم سالانه افزون بر ۲۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور خواهیم داشت.

صادقی افزود: اگر بتوانیم پروژه تکمیلی شرکت کربنات سدیم کاوه را با تامین آب راه اندازی کنیم ۲۰۰ میلیون یورو از محل این طرح ارز آوری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: از دیگر ویژگی های این طرح فرآوری مواد معدنی با ارزش افزوده بالا است، معادن بسیار زیادی در اطراف این پروژه داریم که با فعال سازی این پروژه و فعال سازی فازهای بعدی آن تمام مواد اولیه با ارزش افزوده بالاتر قابلیت صادرات دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در بحث اشتغالزایی در همین پروژه با ۳۲۰ هزار تن در سال بیش از هزار نفر مشغول بکار شدند که این موضوع در توسعه منطقه اثرگذار است.
صادقی افزود: همچنین امکان توسعه در صنایع تکمیلی از جمله صنعت شیشه و بلور و شوینده در اطراف کارخانه کربنات سدیم کاوه وجود دارد.

وی ادامه داد: هم‌اینک آبگیری سد هایقر در شهرستان فیروزآباد ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که اگر این سد توسط وزارت نیرو به بهره برداری برسد در بازه زمانی بسیار کوتاه به ظرفیت تولید کربنات سدیم یک میلیون تن تا پایان سال دست می یابیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: استان فارس رتبه چهارم تعداد صنایع کشور را با سه هزار و ۸۸۸ واحد صنعتی دارد.

صادقی افزود: از ابتدای سال تا پایان تیرماه ۷۵ واحد صنعتی با سرمایه گذاری بیش از ۱۴ هزار میلیارد دلار به بهره برداری رسیده و این در حالی است که در سال گذشته ۹۰ طرح با سرمایه گذاری ۲۰۸ میلیارد دلار به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: با حمایت دولت و تلاش مسوولان جهشی در سرمایه گذاری استان فارس اتفاق افتاده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در بخشی از سخنان خود خطاب به رییس جمهوری بیان کرد: ۲۲ خردادماه از استان اصفهان در شرکت انتخاب وضعیت لوازم خانگی را در کشور گزارش دادم، در آن تاریخ رشد تولید در حوزه یخچال فریزر و لباسشویی و تلویزیون داشتیم.
صادقی افزود: با افتتاح آن طرح امروز نسبت به مدت مشابه هفت درصد رشد تولید در حوزه یخچال فریزر، ۱۱۵ درصد در حوزه لباسشویی و ۴۹ درصد در حوزه تلویزیون داریم.

وی ادامه داد: این طرح ها باید در سفره و زندگی مردم نمود داشته باشد و این مسییر توسعه و تولید ادامه خواهد داشت.

شهرستان فیروزآباد در فاصله ۹۳ کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + هشت =