سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور

شیشه ضد آتش یا شیشه ضد حریق

شیشه ضد حریق به شیشه هایی اطلاق می شود که تا یک درجه مشخصی در برابر آتش مقاومت می کند و از ورود آتش و دود ناشی از آن از یک اتاق به اتاق دیگر جلوگیری می کند و در برابر آتش دچار شکستگی نمی شود ، بدین سیستم ضد حریق Compartmentation ‘گفته می شود . اما شیشه ضد حریق به طور مثال سیستم هشدار ندارد که در زمان آتش سوزی ساکنین را آگاه کند .

 

ویژگی های شیشه ضد حریق 

اگر خیلی سطحی به موضوع نگاه کنیم مانند بسیاری از افراد در کشور ما خواهیم گفت که همه شیشه ها چنین ویژگی را دارا هستند اما در جواب باید گفت که شیشه های معمولی و استاندارد تا دمای ۲۵۰ درجه فارنهایت در برابر آتش مقاومت می کنند ، شیشه های سکوریت نیز تا دمای ۵۰۰ درجه فارنهایت چنین مقاومتی را از خود نشان می دهند اما شیشه ضد حریق قادر است تا دمای ۱۶۰۰  در جه فارنهایت از خود در برابر آتش مقاومت نشان دهد .

آزمایش های مختلفی روی شیشه ضد حریق تا کنون توسط دانشمندان صنعت شیشه صورت گرفته است به طور مثال در در آزمایشگاه UL آزمایش دو مرحله ای جالبی روی شیشه ها انجام می دهند به این صورت که در ابتدا شعله آتش را بر روی دیواری نصب می کنند که آن دیوار دارای یک پنجره مجهز به شیشه ضد حریق است و تست می کنند که شیشه چه مدت زمانی در برابر آتش مقاومت می کند زیرا مدت زمان مقاومت در برابر شیشه بسیار حائز اهمیت است .

در مرحله دوم که به آن Hose Stream گفته می شود شعله آتش توسط شیلنگ فشار قوی ۳۰psi به شیشه وارد می شود و تست تحمل فشار آتش از شیشه گرفته می شود زیرا آتش سوزی در ساختمان ها معمولا با شعله های همرا با فشار  زیاد انجام می شود .

 


شرکت ایمن جام پیروزان ارائه دهنده انواع شیشه های مختلف و متنوع از جمله برفی با بهترین کیفیت و مناسبترین قیمت می باشد و در صورت نیاز  هم نصب شیشه را بر عهده خواهد گرفت. شما مشتریان عزیز می توانید محصول مورد نظر خود را از طریق سایت شرکت ایمن جام پیروزان به نشانی piroozanshop.com سفارش دهید و در کمترین زمان ممکن سفارش خود را تحویل بگیرید.


انواع شیشه های ضد حریق

  ۱- شیشه های سیمی

شیشه های سیمی قدیمی ترین شیشه ضد حریق محسوب می شود که توانسته امتیاز ۴۵ دقیقه مقاومت را در برابر آتش سوزی از خود نشان دهد لذا مقاوم ترین شیشه در برابر آتش سوزی محسوب می شود .

  ۲- شیشه های سرامیکی

شیشه های سرامیکی از حدود ۱۰ سال پیش وارد بازار شیشه ضد حریق شده است که توانسته امتیاز ۳ ساعت مقاومت در برابر آتش را از خود نشان دهد ، شیشه های سرامیکی تحمل شوک حرارتی بالا را دارا هستند .

۳- شیشه های سکوریت مخصوص

شیشه های سکوریت مخصوص که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد امتیاز ۲۰ دقیقه را از خود در برابر آتش سوزی نشان می دهد ، این نوع شیشه را در برابر ضربه هم از مقاومت خوبی برخوردار هستند در بررسی های انجام شده بیش از ۵۰ درصد پروژه هایی که نیاز به استفاده از شیشه ضد حریق را دارند از شیشه سکوریت استفاده شده است  که در اغلب موارد هم نتیجه ی مطلوبی را در پی داشته است .

شیشه ضد حریق سکوریت ( نشکن ) بیشتر به عنوان شیشه دودبند ساختمان در ساختمان های مسکونی جهت جلوگیری از پخش شدن آتش و دود حاصل از آن در واحدهای مختلف ساختمان استفاده می شود ، برای تولید شیشه ضد حریق سکوریت ابتدا شیشه در ابعاد مورد نظر برش داده شده سپس وارد کوره های با درجه حرارت بسیار بالا می شود و مقاومت آن بسیار بیشتر خواهد شد .

 ۴- دیوارهای شفاف

این نوع شیشه ها از نظر ساختاری بسیار پیچیده و متفاوت هستند که از نظر طبقه بندی هم زیر شاخه شیشه ضد حریق قرار می گیرند .

توجه داشته باشید که که هیچ یک از شیشه ضد حریق اشاره شده در بالا را نمی توان به عنوان شیشه اجاق گاز استفاده کرد لذا شیشه های مخصوصی با درجه حرارت بسیار بالا به نشکن تبدیل کرده و برای اجاق گار بکار برده می شود .

 

کاربردهای شیشه ضد حریق

  • استفاده در بیمارستان ها و اورژانس
  • استفاده در مهد کودک
  • استفاده در مراکز تجاری پر تردد
  • استفاده در درب های پارکینگ خصوصی و عمومی
  • استفاده در آشپزخانه رستوران ها
  • استفاده در آزمایشگاه ها
  • استفاده در کلیه مراکز پر تردد شهری

به طور کلی با استفاده از شیشه ضد حریق می توان از خطرات آتش سوزی و پخش شدن دود در ساختمان ها که با تازگی شایع شده به صورت قابل ملاحظه ای جلوگیری کرد و جان انسان های بی گناه را نجات داد .

شیشه ضد حریق سکوریت پرکاربردترین نوع شیشه های ضد حریق محسوب می شود که در قسمت های مختلفی از ساختمان استفاده می شود اما شیشه دودبند راه پله ساختمان در واقع با هدف جلوگیری از آتش و دود حاصل از آن در ساختمان ها بکار می رود .

شیشه ضد حرارت - شیشه شاکری

شیشه ضد حریق درب شیشه ای

از مهم ترین کاربردهای شیشه های ضد حریق اجرای درب های شیشه ای در ساختمان های تجاری و اداری است درب این مکان ها به دلیل تردد زیاد برای جلوگیری از حوادت ناگهانی باید از درب شیشه ای ضد حریق استفاده کرد .

 

شیشه ضد حریق رنگی

با توجه به تاثیر بسیار زیاد رنگ ها در طراحی دکوراسون داخلی بهتر است که از شیشه های سکوریت رنگی و سیمی رنگی برای اجرای پروژه هایی که نیاز به شیشه حریق وجود دارد استفاده شود .

 

شیشه ضد حریق دوجداره

برای تولید شیشه های ضد حریق دوجداره ابتدا دو شیشه سکوریت شده با ابعاد یکسان تولید شده سپس اسپیسر فلزی شامل مواد ضد رطوبتی بین شیشه ها قرار گرفته و دور آن با چسب پوشش داده می شود .

 

شیشه ضد حریق لمینت

ساختار شیشه های لمینت به گونه ای است که دو عدد شیشه با ابعاد یکسان توسط لایه PVB به یکدیگر چسبیده اند ، مقاومت این نوع شیشه ها بسیار بالاست و در صورت شکسته شدن ذرات شیشه از هم جدا نخواهد شد .

 

شیشه ضد حریق طرح دار

در صنایع شیشه و آینه با بهره گیری از دستگاه سندبلاست و چاپ طرح های مختلفی روی شیشه های سکوریت ایجاد می شود به طور مثال می توان لوگو را روی شیشه سندبلاست کرد .

 

شیشه ضد حریق کریستال

به طور کلی شیشه های شفاف به سه دسته ی فلوت ، سوپر کلیر و کریستال تقسیم می شود که در این بین شیشه کریستال یا اکسترا کلیر از شفافیت بسیار بالایی برخوردار است و بهترین انتخاب جهت تولید شیشه های ضد حریق محسوب می شود .

 

شیشه ضد حریق مات

شیشه های مات نیز به دو دسته ی سندبلاست و ساتینا تقسیم می شود این دو نوع شیشه شباهت بسیار زیادی با هم دارند اما تفاوت آن ها در قابلیت طرح دار شدن شیشه سندبلاست است .

 

شیشه ضد حریق حکاکی شده

با استفاده از دستگاه هوشمند مستر طرح های مختلفی روی شیشه های ضد حریق حکاکی یا اینگریوینگ می شود به عبارتی در این روش طرح مورد نظر روی شیشه تراشیده ( کنده کاری ) خواهد شد .

 

شیشه ضد حریق اسیدکاری شده 

طرح دیگری از شیشه های ضد حریق که الگوهای مختلفی روی شیشه اسیدکاری می شود برای تولید این نوع شیشه ها از اسیدهای مخصوص شیشه و دستگاه کاتر پلاتر جهت ایجاد الگو استفاده خواهد شد .

 

شیشه ضد حریق هوشمند 

طرح خاصی از شیشه های ضد حریق که با استفاده از ریموت شیشه از حالت مات به شفاف و برعکس تبدیل می شود ، شیشه هوشمند از طریق الکتریسیته عمل کرده و با قطع جریان برق از کار خواهد افتاد لازم به ذکر است شیشه ضد حریق هوشمند در کشورهای اروپایی نیز به کرات استفاده می شود و مورد توجه طراحان دکوراسیون داخلی قرار گرفته است .

شیشه ضد حریق هوشمند در اغلب مجله های معتبر طراحی دکوراسیون داخلی مانند مجله the best design که هر ساله در کشور ایتالیا چاپ می شود به عنوان برترین طرح شیشه های ضد حریق معرفی شده است .

 

شیشه ضد حریق ضخیم 

برای تولید شیشه های ضد حریق با ابعاد بزرگ باید از شیشه های ضخیم ۱۰ میل الی ۲۰ میل استفاده کرد به طور مثال برای تولید یک شیشه بین کابینتی با ابعاد ۸۰ * ۳۰۰ سانتی متر باید از شیشه های ۱۰ میل بکار برد .

 

 


شرکت ایمن جام پیروزان ارائه دهنده انواع شیشه های مختلف و متنوع از جمله برفی با بهترین کیفیت و مناسبترین قیمت می باشد و در صورت نیاز  هم نصب شیشه را بر عهده خواهد گرفت. شما مشتریان عزیز می توانید محصول مورد نظر خود را از طریق سایت شرکت ایمن جام پیروزان به نشانی piroozanshop.com سفارش دهید و در کمترین زمان ممکن سفارش خود را تحویل بگیرید.


شیشه ضد حرارت چیست؟ - فناوری داده پویشگر

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 − دو =