سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
صنعت شیشه اروپا به اوج بازگشته است؟

صنعت شیشه اروپا به اوج بازگشته است؟

صنعت شیشه در قاره سبز از عواقب دو بحران اقتصادی، جان سالم به در برده است. این صنعت هم‌اکنون شرایط خوبی دارد اما نمی‌توان با قاطعیت در مورد آینده آن نظر داد.

در سال ۲۰۱۷ تولید شیشه در اتحادیه اروپا به چیزی حدود ۳۶ میلیون تن در سال رسید. به این ترتیب میزان تولید شیشه در این قاره در مقایسه با سال ۲۰۱۶، ۳. ۲ درصد افزایش یافت. این به آن معناست که صنعت شیشه قاره سبز از بحران سال ۲۰۰۸ رها رشده است.

در سال ۲۰۱۶ همه بخش‌های شیشه توانسته بودند ظرفیت تولید خود را افزایش دهند یا حداقل میزان تولید خود را حفظ کنند. این موفقیت عمدتا به برکت بهبود بازار مسکن، صنعت خودروسازی، مهندسی و صنایع غذایی به دست آمد.

در سال ۲۰۱۶ میانگین صادرات شیشه در ۲۸ کشور اتحادیه اروپا ثابت مانده بود ( ۱ درصد از حجم تولید). سه مشتری اصلی کشورهای تولیدکننده در اروپا، اروپایی هستند و بخش زیادی از شیشه تولیدی این اتحادیه را می‌خرند: سویس ( ۱۵ درصد)، ترکیه (۸ درصد)، روسیه (۴ درصد). در قاره‌های دیگر کشورهایی مثل ایالات متحده (۱۲ درصد)، شمال آفریقا (۶ درصد) و آسیای شرقی و به خصوص چین (۵.۸ درصد) از مشتریان اصلی شیشه‌ تولیدی کشورهای اروپایی هستند.

در سال ۲۰۱۷ میزان واردات شیشه توسط کشورهای اروپایی ۱۱ درصد افزایش یافت و به ۴ میلیون تن رسید. ۴۲ درصد از شیشه وارداتی از خاور دور (۳۴ درصد آن از چین بود) و ۴۱ درصد آن از خود اروپا تامین می‌شد.

آنچه گفته شد به کلیت صنعت شیشه در این اتحادیه مربوط می‌شود و اگر وضعیت بخش‌های مختلف صنعت شیشه را جدا کنیم اختلافات شدیدی می‌بینیم. در بخش‌های مختلف صنعت شیشه از نظر تولید، میزان اشتغال‌آفرینی و نیز مقصد واردات در خود این قاره، اختلافات چشمگیری دیده می‌شود.

در مجموع و به دنبال رکود اقتصادی شدیدی که در سال ۲۰۱۲ رخ داد بخش‌های مختلف صنعت شیشه در جا می‌زدند اما در سال ۲۰۱۳ و رونق اندکی که بازار گرفت حال و روز بهتری پیدا کرد.

در سال ۲۰۱۸ چهار بخشی که نقش موتور محرک صنعت شیشه را بازی می‌کنند شرایط اقتصادی خوبی داشتند به همین دلیل صنعت شیشه اتحادیه، امسال را به خوبی و خوشی پشت سر گذاشت. به هر حال وضعیت صنعت شیشه در این کشورها هنوز متزلزل است و نمی‌توان درباره آینده دور آن گمانه‌زنی کرد. گویا قرار است قوانین اقتصادی جدیدی اعمال شود و وقتی چند تغییر ساختاری جدیدی که در راه است را هم اضافه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که وضعیت صنعت شیشه در قاره اروپا مبهم و ناشناخته است. این دو تحول ممکن است هزینه تولید و در نتیجه آن، حجم تولید، صادرات و واردات را تغییر دهد.

از طرف دیگر سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها در خارج از قلمرو اتحادیه اروپا بیشتر شده و این موضوع ممکن است ضریب نفوذ صنعت شیشه اروپا در اقصی‌نقاط جهان را افزایش دهد.

جو سیاسی جهان در حال تغییر است و این فاکتور تعین‌کننده هم می‌تواند روی اقتصاد اروپا و جهان تاثیر بگذارد.

به هر حال میزان اشتغال‌آفرینی در صنعت شیشه اروپا از سال ۲۰۱۳ ثابت مانده است. در حال حاضر این صنعت ۱۸۰ هزار  نفر را به کار گرفته است. این مقدار اشتغال‌آفرینی یعنی صنعت شیشه اروپا به ثبات رسیده و شرایط اقتصادی- اجتماعی بهتری دارد.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 × = شانزده