سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
مقایسه آلومینیوم ، چوب و یو پی وی سی UPVC

مقایسه آلومینیوم ، چوب و یو پی وی سی UPVC

یو پی وی سی با آلومینیوم

عایق حرارت

آلومینیوم رسانای گرماست و حرارت را به خوبی از خود عبور می دهد. مثلا در ساخت رادیاتورهای ساختمان که برای گرمایش استفاده می شود از آلومینیوم استفاده می کنند. استفاده از پنجره های آلومینیومی باعث می شود که حرارت داخل خانه و محل کار به آسانی به بیرون رود و اتلاف انرژی بسیار زیادی بوجود بیاید. برای حل این مشکلات کارخانه های تولیدکننده پنجره های آلومینیومی ، به درب و پنجره خود ماده ای به نام ترمال بریک – Thermal Break اضافه می کنند. اضافه کردن این ماده به فریم پنجره اگرچه باعث افزایش میزان عایق بودن پنجره می شود ، اما یکپارچگی فریم پنجره را از بین می برد. علت این امر تفاوت انسجام و محکمی این ماده با آلومینیوم است. اما بزرگترین مشکل این راهکار ، افزایش قیمت بسیار زیاد این نوع از پنجره های آلومینیومی است.

در مقابل uPVC به طور طبیعی عایق حرارت است. در سرمای زمستان فریم پنجره های شما همچنان گرم می ماند و اجازه خارج شدن هوای مطبوع خانه به بیرون را نمی دهد. یکی از خصوصیات ویژه پنجره های uPVC امکان ساخت پنجره از پروفیل های چند حفره ای – Multi Chambered است که این حفره ها باعث تقویت بیشتر عایق بودن پنجره می شود. حفره ها در پنجره جنس uPVC با عایق مخصوصی احاطه شده است که برخلاف حالت حفره ها در پنجره های آلومینیومی ، هوای بیرون را به داخل انتقال نمی دهد.

سازگاری با محیط زیست و سلامت : ابتدا این طور تصور می شود که آلومینیوم یک ماده ارزان در مقابل uPVC است و از محیط زیست هم محافظت می کند. ولی پس از بررسی های بیشتر مشخص شد که آلومینیوم دارای خواصی است که آن را در ساخت پنجره های مدرن غیر قابل قبول می سازد. برای فرآوری آلومینیوم به هنگام ساخت درب و پنجره ، مواد شیمیایی سمی زیادی در تمام مراحل ساخت استفاده می شود. برای مثال از حمام های کروماته برای شستشوی شاخه های آلومینیومی قبل از آستر کاری و رنگ زدن استفاده می شود.

از لعاب های آکرلیکی و پلی استری برای رنگ کردن شاخه های آلومینیومی و بدون روکش استفاده می شود. از استات نیکل جهت ایجاد پوشش قطبی محافظ ( آندایز کردن) استفاده می شود. با آندایز کردن از زنگ زدگی یا تخریب الکتروشیمیایی آلومینیوم جلوگیری تا حد زیادی جلوگیری می شود.
تمام این مواد به عنوان مواد سرطان زا و سمی از طرف سازمان بهداشت و امنیت شغلی (OSHA ) معرفی شده اند که چنانچه این مسئله کنترل نشود به خاطر مجاورت طولانی مدت باعث بیماری های مختلف از جمله سرطان می شوند .ماده دیگری که وجود دارد و میتواند به طور گسترده استفاده شود و جایگزین این مواد سمی شود ، uPVC است که از پلاستیک PVC است که مقاوم،پایدار و در دسترس است و ویژگیها و مشخصاتی دارد که آلومینیوم هرگز ندارد.
مهمتر از همه فرایند ها ساخت در و پنجره uPVC فقط باعث ایجاد بخار آب در اتمسفر می شود و هیچگونه مواد سمی و زائدی را وارد دریاچه ها و رودخانه ها نمی کند ، همچنین مواد uPVC که در ساخت در و پنجره استفاده می شود به صورتهای دیگری بازیافت می شود.
جایگزینی uPVC و استفاده از  آن در پنجره ها ، زباله ها و آسیبهای محیطی را به حداقل ممکن می رسانند و به همین علت امروزه به طور گسترده به عنوان مواد اولیه ساختمانی استفاده می شود.

مقاومت در برابر اشتعال :

پنجره های uPVC با قرار گرفتن در برابر حرارت، آتش نمی گیرند ، همچنین باعث افزایش آتش نیز نمی شوند و گاز های سمی نیز از خود ساطع نمی کنند  ولی از بین می روند در مقابل پنجره های آلومینیومی و آلومینیومی ترمال برک نیز رفتار مشابه را از خود نشان داده و آن ها نیز صدمه جدی دیده یا از بین می روند.

زیبایی :

در پروفیل های uPVC رنگ سفید به عنوان رنگ اصلی محسوب می شود ولی انواع روکش های لمینیت طرح دار و بسیار زیباتری از رنگ های کوره ای آلومینیومی برای این نوع پروفیل وجود دارد.
مقاومت و دوام و عمر روکشها در انواع مرغوب پروفیلهای یو پی وی سی بیشتراز رنگ کوره ای پروفیلهای آلومینیومی است و در مقابل گرما و سرما خود به خود ریخته نمی شوند و از انواع آنادایز پروفیلهای آلومینیومی نیز با وجود پوشش میکرونی رنگ این پروفیلها، پروفیلهای یو پی وی سی بسیار مقاوم ترند در ضمن اینکه در اثر مجاورت با هوا مرطوب و بارانهای اسیدی مانند پروفیلهای آلومینیومی خورده یا اکسیده نمی شوند و به دلیل عمر و مقاومت بالای آنها در مقابل عوامل فرسایشی ، زیبایی اولیه خود را تا پایان عمر ساختمان حفظ می کنند .یکی از عوامل نشاندهنده عمر ساختمان پنجره های آن است . با استفاده از در و پنجره یو پی وی سی عمر ساختمان شما کمتر از عمر واقعی آن نشان داده خواهد شد .
پنجره های آلومینیومی به مرور زمان زیبایی خود را از دست می دهند و در انواع آنادایز کدر شده و در انواع رنگی کوره ای خراشیده شده و در اثر تغییر فصول با ریخته شدن رنگ مواجه می شوند .
پنجره های آلومینیومی ترمال برک نیز به طور کلی از پنجره های یوپی وی سی زیبایی کمتری دارد و به دلیل عدم اجرای خم و دیگر اشکال به دلیل مشکلات فنی یا هزینه بسیار بالا و نمود کمتر در ساختمان، در طراحی ساختمان زیاد نمی توان بر روی آن حساب کرد .

مقایسه یو پی وی سی با آلومینیوم

در و پنجره های یو پی وی سی

در و پنجره های آلومینیومی

طراحی

دارای انواع مختلف قاب در و پنجره ، طراحی مدرن و زیبا ،قابل ساخت در اندازه ها و طرح مورد پسند مشتری ، قاب در و پنجره ها ضخیم تر است ،

قاب پنجره آلومینیوم نازک تر است. پنجره هایی با سایز بزرگتر در دسترس است. امکان ساخت قاب در و پنجره به صورت سفارشی وجود ندارد (طرح های معمولی و قدیمی)

 

دوام

دوام بسیار بالا در برابر خراشیدگی و ترک خوردگی و همچنین تورفتگی

تا حدودی مقاوم در برابر خراش و ترک خوردگی بجز سطح رنگ در و پنجره، مبتلا به تورفتگی

 

رنگ

نمیتوتن یو پی وی سی را رنگ کرد برای همین تنوع رنگ در آن وجود ندارد.

تنوع رنگ وجود دارد ولی اگه به هر دلیل خراشیده شود یا ترک بخورد فلز زیر آن مشخص می شود.

 

استحکام

مستحکم تر از آلومینیوم است ،مقاوم در برابر ضربه های احتمالی

کمی مستحکم ، در هنگام برخورد ضربه امکان تو رفتگی وجود دارد

 

ظاهر

طرح چوب بر روی پنجره های یو پی وی سی یک جایگزین محبوب نسبت به چوب واقعی است همچنین محبوب تر و بهتر از سطح رنگ آلومینیوم است.

آلومینیوم نیز دارای طرح چوب است اما بهتر از یو پی وی سی نیست زیرا به راحتی خراش خورده و حتی هنگام دریافت ضربه ممکن است قسمتی از رنگ آن فرو ریزد.

 

خوردگی و زنگ زدگی

مقاوم در برابر خوردگی و تورفتگی ، بدون زنگ زدگی

به مرور زمان اتصالات فلزی مورد استفاده شده داخل در و پنجره های آلومینیومی ممکن است خورده و زنگ زده شوند.

 

محو شدن و سوراخ سوراخ شدن

بدون محو شدن و سوراخ سوراخ شدن

سطح آلومینیوم می تواند سوراخ سوراخ شده و محو شود.

 

وزن

در و پنجره یو پی وی سی سنگین تر از پنجره های آلومینیومی است

در و پنجره آلومینیومی سبک وزن است

 

عملکرد حرارتی

در و پنجره های یو پی وی سی عایق حرارت است و حرارت خارج از اتاق را به داخل وارد نمی کند

آلومینیوم در بازدهی حرارت بدنام است زیرا مانند رادیاتور حرارت ناخواسته را وارد اتاق می کند ،در تابستان رسانای حرارت و در زمستان رسانای سرما است.

 

چگالش

در و پنجره یو پی وی سی دارای تراکم کمتری نسبت به چوب و آلومینیوم است

انتقال حرارت یکی از ویژگی های آلومینیوم است که تراکم و مشکلات بیشتری به وجود می آورد (به همین درلیل است که از آن برای ظروف غذا استفاده می شود)

 

سر و صدا

در و پنجره یو پی وی سی عایق صدا است

در و پنجره آلومینیمی عایق صدا نیست

 

بازیافت

در و پنجره های یو پی وی سی تا حدودی قابل بازیافت هستند

در و پنجره آلومینیمی قابل بازیافت است

 

نگهداری

در و پنجره یو پی وی سی احتیاج به نگهداری کم تری نسبت به چوب و آلومینیوم دارد

در و پنجره آلومینیمی نیاز نگهداری مداوم است (روغن کاری یراق آلات و رنگ کردن سطح فریم و در و پنجره ها)

 

هزینه

در و پنجره یو پی وی سی نسبت به کارایی ها و فوایدی که دارد ارزان و به صرفه است.

در و پنجره آلومینیمی نسبت به کارایی پایین و مشکلاتی که دارد گران تر است.

 
در این قسمت به بررسی مقایسه آلومینیوم ، چوب و یو پی وی سی uPVC می پردازیم. با مطالعه دقیق جدول زیر به راحتی در می یابید که دلیل گرایش صنعت ساختمان به مصرف محصولات UPVC چیست.

آلومینیوم

چوب

UPVC

ویژگی

سال

حدود 4 سال

بیشتراز 25 سال

ماندگاری بدون کاهش کیفیت

متوسط

کم

خیلی زیاد ( 20 سال)

مقاوم درمقابل UV

متوسط

خیلی زیاد

خیلی کم

نیاز به سرویس و نگهداری

خوب

خیلی ضعیف

ضد آب

مقاوم به رطوبت و آب

ضعیف

متوسط

زیاد

عایق حرارت

ضعیف

متوسط

زیاد

عایق صدا

زیاد

متوسط

زیاد

مطابقت با اصول معماری

زیاد

کم

خیلی زیاد

انطباق پذیر

متوسط

متوسط

خیلی زیاد

عملکرد

بله

خیر

بله

دوستدار محیط زیست

زیاد

متوسط

زیاد

مقاومت در مقابل باد

متوسط

متوسط

عالی

امنیت

متوسط

ضعیف

خوب

مقاومت به ضربه

ضعیف

مقاوم

مقاوم

مقاومت در مقابل خورده گی

خیر

خیر

بله

قابلیت استفاده در اغلب شرایط آب و هوایی

جدول مشخصات فنی انواع در و پنجره
پنجره های uPVC پنجره های آلومینیومی پنجره های فلزی پنجره های چوبی
زنگ زدگی/پوسیدگی وخوردگی  ✖  ✖  ✔  ✔
رسوب پذیری  ✖  ✔  ✔  ✔
انتقال حرارت  ✖  ✔  ✔  ✔
انتقال صوت  ✖  ✔  ✔  ✔
نفوذ گردوغبار  ✖  ✔  ✔  ✔
نفوذ رطوبت  ✖  ✔  ✔  ✔
نیاز به رنگ آمیزی  ✖  ✔  ✔
قابلیت شستشو  ✔  ✔  ✖  ✖
وزن سبک  ✔  ✔  ✖  ✖
سرعت بالای تولید  ✔  ✖  ✖  ✖
سرعت درنصب  ✔  ✖  ✖  ✖
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 × = پنجاه چهار