سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور

ویژگی های دکوراسیون خانه های مدرن تهران

روند تغییر معماری در ایران از سبک سنتی به معماری مدرن، یکی از تغییرات اساسی در زندگی مردم ایران بوده و امروزه دکوراسیون خانه های مدرن تهران، به سبکی منحصر به فرد به چشم می خورد. معماری مدرن سبکی از معماری است که در آن از تجملات و وجود تزیین های بیش ازحد در ظاهر ساختمان ها پرهیز شده و از مهم ترین اصول این سبک از معماری، سادگی است. در این نوع از معماری، نوع ساخت، به زیبایی ظاهری ارجحیت دارد و البته معنی این جمله بی اهمیت بودن زیبایی نیست اما همان طور که به آن اشاره کردیم، زیبایی این نوع معماری در سادگی معنا می شود. این موضوع در طراحی داخلی و دکوراسیون مدرن هم به چشم می خورد. در ادامه این مطلب نگاهی به تاریخچه دکوراسیون خانه های مدرن در ایران و تهران خواهیم داشت و ویژگی های مشترک دکوراسیون خانه های مدرن تهران را بررسی می کنیم.

دکوراسیون خانه های مدرن تهران

تاریخچه حضور معماری مدرن و دانش امروزی دکوراسیون داخلی در ایران

یکی از مسائل پراهمیت در معماری مدرن، استفاده بهینه از فضاست که این خبر از اهمیت منطق در این نوع معماری دارد. پیشکسوتان این حوزه، دوره پادشاهان قاجاریه را شروعی برای رواج معماری مدرن در ایران می دانند و عقیده دارند از آن زمان طراحی ساختمان ها و بناها به سبک مدرن انجام شد و ساختمان هایی که به شکلی متفاوت طراحی شده بودند در سطح کشور دیده می شدند. پس ازآن در دوره پهلوی، معماری مدرن رواج دوچندان پیدا کرد و بسیاری از معماران، سعی در به وجود آوردن تلفیقی از معماری مدرن و سنتی داشتند. با گذر زمان و بزرگ تر شدن شهرها، روزبه روز از بزرگی خانه ها در ایران کاسته شد. متراژ خانه ها چه شهری و چه روستایی در گذشته بیشتر بود.
درگذشته جمعیت شهرها کمتر از شرایط کنونی بود و افراد مشکلی با زندگی کردن در شهرهای کوچک و روستاها نداشتند و علت اصلی، یکسان بودن نسبی امکانات در شهرها و روستاها بود. باگذشت زمان، امکانات بیشتری به شهرهای بزرگ و بالأخص تهران رسید و افراد بیشتری دست به مهاجرت به شهرهای بزرگ و درنهایت تهران زدند. این مهاجرت ها باعث شد خانه های بیشتری نیاز باشد و درنتیجه برای داشتن خانه های بیشتر، فرهنگ زندگی در خانه های کوچک رواج پیدا کرد.
زمانی که صحبت از یک خانه کوچک می شود، معماری مدرن و استفاده از نکات دکوراسیون داخلی از اهمیت بالایی برخوردار می شود چراکه در یک فضای کوچک باید به بهینه ترین شکل ممکن بنا ساخته شود و وسایل چیده شوند. گرچه توجه به طراحی داخلی در نکات کاربردی آن از دیرباز مورد توجه معماران ایرانی بود و در معماری داخلی به انواع موضوعات نظیر تهویه هوا، گرمایش و سرمایش، نورپردازی و … توجه می شد، اما توجه به آنچه امروزه به عنوان دکوراسیون می شناسیم امری متاخر است. همانطور که خود حرفه دکوراتوری نیز قدمت چندانی ندارد.

دکوراسیون خانه های مدرن تهران

تغییر دکوراسیون خانه ها به شیوه مدرن

در ابتدای امر، تنها جایی که امکان داشت دکوراسیون خانه های مدرن تهران را مشاهده کنید، در منزل ثروتمندان بود. همان طور که در بسیاری از موضوعات، نخستین کالاها یا خدمات منحصر به ثروتمندان است، موضوع معماری مدرن و دکوراسیون داخلی نیز منحصر به قشر ثروتمند بود. بسیاری از انواع و نمونه های مبلمان مدرن که در دهه اخیر در ایران رایج شده اند، پیش از انقلاب و در منزل متمولان وجود داشتند.
باگذشت زمان قشر تحصیل کرده نیز به بهینه سازی فضای موجود در منزل خود روی آوردند و در این مسیر با موضوع معماری مدرن و البته استفاده از دانش دکوراسیون داخلی برای ساخت و چیدمان خانه ها آشنا شدند و از آن ها استفاده کردند.
با کوچک تر شدن خانواده های ایرانی و البته بالاتر رفتن هزینه مسکن، بهینه سازی فضاها روزبه روز رونق گرفت و تمامی اقشار برای آنکه بتوانند فضای کوچک خود را به خوبی مدیریت کنند، ناچار به استفاده از دانش دکوراسیون داخلی شدند. یکی از شهر هایی که بیش از دیگر شهرهایی خانه های کوچک دارد، پایتخت ایران تهران است. اهمیت استفاده از دانش مدرن در دکوراسیون خانه های مدرن تهران، بیش از دیگر شهرهای کوچک تر بوده و افراد ساکن در این شهر، بیش از دیگران به بهینه سازی فضاهای خود اهمیت می دهند.
برای داشتن دکوراسیونی مدرن در منزل، لازم است لوازم و وسایل خانه نیز از این شیوه پیروی کنند و از سویی، لوازمی که مدرن تر طراحی و ساخته می شوند، عموما فضای کمتری را نیز اشغال می کنند. یکی از وسایلی که نمونه مدرن آن جای کمتری نسبت به نمونه سنتی آن اشغال می کند، مبلمان است.البته که دکوراسیون مدرن تنها مختص خانه های کوچک نیست و سبکی موردعلاقه و پرطرفدار است وخانه هایی با متراژ بالا را هم می توان به زیبایی با این سبک کاربردی چیدمان کرد.

دکوراسیون خانه های مدرن تهران

مقایسه ای از اجرای دکوراسیون خانه های مدرن در ایران و جهان

احتمالا می دانید که در بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا نیز، خانه های شهرهای بزرگ بسیار کوچک هستند، به طور مثال در لندن، خرید یک خانه ۳۸ متری می تواند ایده آل زندگی یک زوج جوان باشد.
در چنین خانه ای، استفاده از یک مبل دو تا سه نفره در کنار یک یا دو مبل تک نفره (در رنگ های متنوع) می تواند نیازهای خانواده را در اتاق نشیمن برطرف کند. در چنین چیدمانی استفاده از یک فرش کوچک و نرم روی زمین می تواند جای خواب مناسبی برای حیوان آن ها در زمان استراحت باشد.

در دکوراسیون خانه های مدرن تهران نیز استفاده از لوازم و وسایلی که به چیدمان بهینه و البته زیبا منجر می شود یکی از اولین واصلی ترین اصولی است که در حال اجراست. به همان روشی که برای خانه ای کوچک در لندن به آن اشاره کردیم، می توانیم خانه کوچکمان در تهران را نیز بچینیم. گرچه در دکوراسیون ایرانی ها فرش احتمالا و همیشه جایگاهی مهم تر از یک قالیچه کوچک دارد.

 اصول دکوراسیون داخلی مدرن چیست؟

دکوراسیون خانه های مدرن چه ویژگی هایی دارند و برای داشتن دکوراسیون مدرن باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

  • در اجرای دکوراسیون به شیوه مدرن، استفاده از کاغذدیواری های طرح دار روزبه روز کمتر شده و طراحان حرفه ای به سمت استفاده از رنگ های ساده قدم برمی دارند.
  • اگر نگاهی به چگونگی دکوراسیون خانه های مدرن تهران بیندازید، استفاده از خط های عمودی و افقی از اصول اصلی اجرای دکوراسیون داخلی به شیوه مدرن است. در خانه های بزرگ و کوچک امروزی، تمامی فضاهای خانه به صورت مربع یا مستطیل هستند و در چنین فضاهایی، بهتر است خطوط لوازم و وسایل خانه با دیوارها موازی یا عمود باشند.
  • احتمالا خودتان به این نکته به خوبی واقف هستید، در چیدمان مدرن پر کردن بیش ازحد خانه از وسایلی مانند مبل و میز جایی ندارد. فرقی ندارد که صاحب یک واحد ۴۰ متری در تهران هستید، یا خانه ای بزرگ دارید، اگر می خواهید منزل خود را به سبک و سیاق دکوراسیون خانه های مدرن تهران درآورید، از شلوغ کردن خانه خود با وسایل زیاد خودداری کنید.
  • استفاده از مبل های نیمه استیل در دکوراسیون خانه های مدرن چندان جایی ندارد. اگر تنها جای کافی برای یک دست مبلمان رادارید، حتما آن را از انواع راحتی و مدرن انتخاب کنید و استفاده از مبل های سلطنتی بزرگ را فراموش کنید.

همان طور که به آن اشاره شد، باگذشت زمان، افزایش دانش افراد و البته کوچک تر شدن فضای زندگی ها، استفاده بهینه از فضای موجود اهمیت بیشتری پیدا کرد و روزبه روز، استفاده از لوازم و وسایل تجملاتی از لیست وسایل خانه زوج های تحصیل کرده و افراد امروزی خط خورد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سه × = 9