سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
آیا درب و پنجره های  UPVC تغییر رنگ می دهند؟

آیا درب و پنجره های  UPVC تغییر رنگ می دهند؟

آیا درب و پنجره های  UPVC تغییر رنگ می دهند؟

شاید شما هم صحبت های مختلف در مورد تغییر رنگ و زرد شدن درب و پنجره دوجداره UPVC شنیده باشید. این یکی از باور های غلط بین مردم است که فکر می کنند تمام تولیداتی که از جنس pvc هستند در مقابل نور آفتاب به مرور زمان به رنگ زرد متمایل می شوند.

سازگاری UPVC

مطابق با استاندارد جهانی کلیه تولیدات پتروشیمی و پلاستیکی مانند UPVC باید مطابق با شرایط آب و هوایی همان کشور باشد، متاسفانه در ابتدای ورود سیستم های دو جداره به ایران و مخصوصا پروفیل های UPVC بدلیل عدم نظارت و کنترل تطبیق این پروفیل ها با شزایط جوی ایران بسیاری از برندهای چینی و کره ای و آلمانی و ترکیه ای به ایران وارد شدند که متناسب با آب هوای ایران و مخصوصا میزان اشعه فرابنفش موجود در کشور نبود.

چرا پروفیل های UPVCدر ایران دچار مشکلات زرد شدگی شدند؟

در اصل این پروفیل ها مخصوص استفاده کشور مبدا بود که وارد ایران شده بود. این تولیدات از ابتدای ورود پس از مدت ۶ماه تا ۱سال پس از اجرا و نصب به صورت در و پنجره دوجداره با مشکلات تغییر رنگ و حتی در برخی موارد شکستگی پروفیل مواجه شد و تجربه ای بسیار بد برای بسیاری از مردم ایجاد کرد. متاسفانه تولیدات UPVC به همین دلیل در ایران بدنام شد، در حالیکه روز به روز پروفیل های یو پی وی سی سهم بیشتری از دنیا را می گرفت در ایران استفاده از این متریال با روند کاهشی مواجه شد. خوشبختانه بعد از مدتی برندهای معتبری از سراسر جهان به طور رسمی ورد ایران شدند و پروفیل هایی کاملا مطابق با اب و هوای ایران و شرایط جوی ایران تولید شد.

چه پروفیل های یوپی وی سی در ایران کارآمد هستند؟

همانطور که می دانید یکی از اشعه هایی که توسط خورشید ساطع میشود اشعه فرابنفش یا UV است. مقدار زیادی از این اشعه هنگام طی مسافت خورشید تا زمین و همچنین موقع ورود به جو زمین کاهش پیدا می کند اما هستند مناطقی که به دلایل شرایط جوی یا جغرافیایی مورد تابش مقدار اشعه بیشتری قرار میگیرند.
شدت اشعه ی فرابنفش تابشی را با اعداد 0 تا 11 نشان میدهند که تا عدد 3 مقدار کم لحاظ می شود و بعد از آن به مرور وارد محدوده ی خطرناک می شود. طبق بررسی ها و گزارشات سازمان های بین المللی شدت اشعه در ایران بین 5 تا 10 قرار دارد. این مقدار از شمال ایران به سمت جنوب سیر صعودی دارد.

تغییر رنگ پروفیل UPVC در اثر تابش نور خورشید

یکی از عوامل موثر در ارزیابی فنی و شیمیایی کیفیت در و پنجره یو پی ‌‌وی ‌سی، واکنش پروفیل در برابر نور و تابش خورشید است. معمولا یکی از ایراد های وارد بر در و پنجره های یوپی ‌وی ‌سی تغییر رنگ احتمالی پروفیل در برابر نور و تابش خورشید است.برای جلوگیری از این تغییر رنگ وتخریب پروفیل استفاده از رنگ دانه های مناسب و مواد آنتی UV ها بسیار ضروری است . مهمترین پیگمنت برای این هدف ، تیتانیوم دی ‌اکساید است که میزان مصرف و نوع مصرفی آن در تغییر یا پایداری رنگ پروفیل‌های uPVC نقش اساسی دارد. اطلاعات و مطالعات نهادهای بین المللی نشان میدهد که ایران از نظر تابش مستقیم نور خورشید و اثرگذاری آن بر کیفیت محصولات شیمیایی جزو کشورهای خطرناک و دارای شرایط سخت محسوب می ‌شود و احتمال تغییر رنگ پروفیل‌های uPVC در ایران بیش از دیگر کشورها ارزیابی شده است.

بر خلاف تصور عموم که میزان تغییر رنگ در پروفیل های یو پی وی سی را وابسته به دمای محیطی مناطق مختلف می دانند دمای هوا در حدود شرایط آب و هوایی قابل سکونت، تاثیری روی تغییر رنگ پروفیل ندارد بلکه میزان و نحوه تابش نور خورشید تاثیرگذار می باشد. بر این اساس شهرهایی مانند شیراز جزو مناطق خطرناک از لحاظ تغییر رنگ پروفیل یو پی وی سی قرار می گیرند. حتی شهرهای مانند تبریز و ارومیه که در مناطق سردسیر میباشند به علت ارتفاع بالا از سطح دریا شرایط سختی برای استفاده از پروفیل یو پی وی سی دارند. با توجه به شرایط اقلیمی در نظر گرفته شده برای ایران در استاندارد ملی، مناطق با شرایط اقلیمی سخت (.(severeتولید پروفیل یو پی وی سی نیازمند ایجاد شرایط تولید با مواد اولیه و فرمولاسیون مطابق با این شرایط محیطی میباشد. پروفیل های تولیدی در کشورهای اروپایی با توجه به محیط و شرایط تابشی نور خورشید در رده مناطق با اقلیم معتدل (moderate) قرار میگیرند. که برای استفاده در ایران مناسب نیست. با این توضیح که بازه تغییر رنگ پروفیل بین 6 ماه تا 3 سال خواهد بود. البته تغییر رنگ جزیی حدود 10 درصد پروفیل‌ های uPVC طبیعی است.

تاثیر تابش نور خورشید در کیفیت پروفیل پنجره upvc | پنجره upvc

پایدار کننده های UV:

جذب پرتوهایUV باعث تخریب پلیمرها می شود میزان انرژی این فوتون ها (400-290 نانومتر) در حدی است که بتوانند پیوندها را در پلیمر بشکند.برای جلوگیری از این تخریب از پایدار کننده های مناسب استفاده میشود. پایدارکننده ها از طریق چند مکانسیم مختلف می توانند این کار را انجام دهند. در مکانیسم اول پایدارکننده پرتو را جذب کرده و با انرژی کمتر پس می دهد. در روش دیگر فرونشاندن ماکروملکول برانگیخته شده به سطح انرژی بالاتر می باشد و انرژی به صورت گرما تلف می شود. پلیمرهای حفاظت نشده ممکن است در معرض پرتو، تغییر رنگ داده (زرد رنگ یا کدر شده) و نیز جلای خود را از دست بدهند، و یا حتی بعضی از خواص فیزیکی خود را مانند مقاومت ضربه ایی و استحکام کششی از دست بدهند.

دی اکسید تیتانیم:

دی اکسید تیتانیم به صورت طبیعی در سه فرم بلوری روتایل،آناتاز و برکیت وجود دارد که به صورت تجاری به دو روش کلراید و سولفات تولید میشوند. هیچ رنگدانه ایی به سفیدکنندگی، پراکندگی نوری و پنهان گری تیتان نیست.تیتانیوم به عنوان جاذب نور فرا بنفش از تخریب ماده توسط تابش اشعه UVمحافظت می نماید. اما به دلیل فعالیت فوتو شیمیایی، توانایی آن برای جذب تابش و فعال گشتن شیمیایی، تیتان می تواند تحت شرایط معین ماده پلاستیکی را تجزیه نماید. بنابر این از پوشش های سطحی برای جلوگیری از عمل کاتالیزوری تیتان استفاده میشود.فعالیت فوتوشیمیایی(کاتالیزوری ) رنگدانه آناتاز به میزان قابل توجهی بیشتر از روتایل است. متاسفانه برخی تولید کنندگان با استفاده از دی اکسید تیتانیوم در فرم آناتاز که هزینه کمتری دارد درصدد کاهش هزینه تولید میباشند که باعث افت کیفیت و کاهش مقاومت محصول در برابرتغییر رنگ میشود. در نتیجه تیتان روتایل به علت فعالیت فوتوشیمیایی کمتر، همچنین ضریب شکست بالاتر انتخاب بهتری برای محصولات پلاستیکی مورد مصرف در محیط بیرون است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هفت − = 3