سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور

انواع آینه کاری که باید با آن‌ها آشنا باشید

از دیرباز نقش آینه در فرهنگ و رسوم ایرانی‌ها پر رنگ بوده است. کافیست سری به اماکن تاریخی و گردشگری بزنید تا ردپای هنرهای آینه کاری را در جای جای آن ببینید. برای ما ایرانی‌ها آینه نماد روشنایی و سرزندگی است.

زمانی که عروس‌مان را سر سفره عقد می‌نشانیم، وقتی که سفره هست سین‌مان را با هزاران آرزوی خوب می‌چنیم و زمانی که به خانه جدیدمان اسباب کشی می‌کنیم قبل از هر چیز به سراغ آینه می‌رویم. شاید به خاطر همین اعتقادمان است که از دیرباز عاشق هنرهایی همچون آینه کاری بوده‌ایم و تلاش کرده‌ایم از تکه‌های آینه، هنری بس زیبا و مجلل بسازیم.

اگر به دنبال یک راهنمای جامع برای آینه کاری هستید، به این حوزه علاقه دارید و می‌خواهید خانه‌هایتان را به کمک آینه زیبا کنید این مقاله را تا انتها بخوانید. در این مقاله به بررسی موضوعات مختلفی همچون ابزارهای مرتبط با آینه کاری، طرح‌های متنوع در دنیای آینه کاری و استفاده از این هنر منحصر به فرد در دکوراسیون داخلی خواهیم پرداخت.

 آینه کاری چیست؟

راهنمای جامع آینه کاری

تکه‌های آینه را که با نظم و بی نظم به هم بچسبانید به هنری باورنکردنی و قدیمی ‌می‌رسید که آن را آینه کاری می‌نامند. در این رشته هنری منحصر به فرد تکه‌های آینه به اشکال مختلف همچون شکل‌های هندسی، گل و بته در کنار هم قرار می‌گیرند تا اثری زیبا خلق کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این رشته هنری ریشه در روزگاران دور دارد. بر اساس گفته سایت ویکی پدیا دوره ساسانیان اولین دوره‌ای در ایران بود که استفاده از این هنر رواج پیدا کرد.

بعدها هنرمندان مختلف از سرتاسر ایران به این جرگه پیوستند و تلاش کردند هنر خود را در مکان‌های مختلف همچون اماکن مذهبی، کاخ‌ها و خانه‌ها به نمایش بگذارند. در حال حاضر چیزی که برای ما از آن روزگار به یادگار مانده طرح‌های زیبایی از آینه‌هاست که کنار هم قرار گرفته‌اند و نمای زیبایی آفریده‌اند.

بعد از گذشت چند صد سال، هنوز هم هنر آینه کاری طرفداران خاص خود را دارد. دیگر مثل گذشته مجبور نیستید به اماکن تاریخی بروید تا این هنر زیبا را نزدیک تماشا کنید. این روزها، آینه‌های دکوراتیو و آینه کاری مدرن جایگاه ویژه‌ای در دکوراسیون داخلی خانه‌هایمان دارند و نقش پر رنگی ایفا می‌کنند.

انواع آینه کاری که باید با آن‌ها آشنا باشید

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم آینه کاری یکی از رشته‌های هنری محبوب بین ما ایرانی‌هاست. از آن زمان که این هنر جذاب جایگاه خود را در میان مردمان ایران زمین پیدا کرد، انواع مختلفی از آن پا به عرصه وجود گذاشت. بهتر است بدانید که آینه کاری نیز همانند هر نوع هنر دیگری انواع مختلفی دارد و طرح‌هایی که به کمک آن ساخته می‌شود در موقعیت‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اجازه بدهید این گزینه‌ها را با هم بررسی کنیم.

 آینه کاری سنتی

در آینه کاری سنتی همه چیز به گذشته بر می‌گردد. تا به حال کاخ‌های مجللی که از گذشته به یادگار مانده‌اند را بازدید کرده اید؟ اگر سری به مکان‌های تاریخی زده باشید بدون شک اتاق‌هایی را که با آینه‌های زیبا و رنگی پر شده‌اند را هم دیده‌اید. تکه‌های آینه در این روش به شکل‌های هندسی برش داده می‌شود و در کنار هم قرار می‌گیرد.

به جرات می‌توان گفت که طرح‌اسلیمی‌جزء محبوب‌ترین طرح‌های به کار رفته در آینه کاری سنتی است که در کنار آن از نقوش مختلفی همچون نقش حیوانات نیز استفاده می‌شود. برای آن‌هایی که عاشق طرح‌های سنتی اند این نوع اینه کاری انتخابی جذاب خواهد بود. اگر دوست دارید حال و هوای خانه‌تان را با آینه‌های رنگی عوض کنید و از آینه کاری سنتی که با عنوان آینه کاری کلاسیک شناخته می‌شود بهره ببرید این نوع آینه کاری را در فهرست خریدهایتان بگنجانید.

آینه کاری مدرن

آینه کاری مدرن

اگر دیدن کاخ‌های مجللی که دیوارها، سقف و بخش‌های مختلف آن با تکه‌های آینه تزیین شده‌اند شما را به وجد می‌آورد پس باید دست به دامن آینه کاری مدرن شوید. هنر آینه کاری در چند سال اخیر پیشرفت زیادی داشته و تغییرات مختلفی به خود دیده است. در حال حاضر به کمک افراد ماهر، می‌توانید طرح های دلخواه تان را به شکل آینه کاری های بی نظیر در بیاورید و در دکوراسیون خانه تان مورد استفاده قرار دهید.

طرح های مختلفی برای آینه کاری های مدرن به کار می‌رود که از جمله آن‌ها می‌توان به گل، نوشته، طرح های الماس، شفق، خشتی، سه وجهی و حتی طرح‌های هندسی منظم و نامنظم اشاره کرد. به خاطر داشته باشید که خلاقیت نقش مهمی‌ در تولید محصولات دکوری دارد و استفاده از طرح‌های منحصر به فرد خانه تان را زیباتر از قبل می‌سازد.

آینه های دکوراتیو، طرحی نو در قالب آینه های سنتی

در میان کاربردهای مختلفی که هنر آینه کاری در معماری دارد، تزیین فضای داخلی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در حال حاضر سبک‌های مختلفی برای دکوراسیون داخلی منازل و حتی شرکت‌ها وجود دارد که استفاده از هر کدام می‌تواند مزایای بی نظیری برایتان به همراه داشته باشد.

در میان عناصر مختلف تزیین خانه، آینه های دکوراتیو جایگاه ویژه‌ای دارند. این اینه‌ها به گونه‌ای تولید می‌شوند که می‌توانند فضای خانه تان را زیباتر کنند و در عین حال خانه را بزرگ‌تر از آنچه که هست نشان دهند. آینه های تزیینی در طرح‌های مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام محبوبیت خاصی میان مخاطبان دارند.

برخی از افراد هستند که طرح های لوزی مانند را می‌پسندند و بعضی‌ها به دنبال طرح ‌ای ویژه‌ای همچون طرح‌های شش ضلعی طلایی می‌گردند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پنج × = 10