سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
رونق دوباره صنعت «شیشه» قزوین با ساماندهی صادرات

رونق دوباره صنعت شیشه قزوین با ساماندهی صادرات

رونق دوباره صنعت «شیشه» قزوین با ساماندهی صادرات

طبق اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین، سالانه بیش از دو میلیون و دویست هزار تن انواع شیشه در کشور تولید می‌شود که استان قزوین به تنهایی بیش از شصت و سه درصد تولید را به خود اختصاص داده است.

 

رونق دوباره صنعت «شیشه» قزوین با ساماندهی صادرات

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین می‌گوید: در این استان بیست و شش واحد تولید کننده شیشه و مشتقات آن از جمله شیشه قزوین، فلوت فارسجین، آبگینه و لیا و واحد‌های جانبی همچون شیشه دارویی رازی با ظرفیت تولید سالانه بیش از یک میلیون و سیصد هزار تن در حال فعالیت است.
به گفته پرزحمت، تاکنون در صنعت شیشه استان قزوین به ویژه در زمینه نوسازی تجهیزات بیش از پنج هزار و پانصد میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.
همچنین رونق صنعت شیشه در استان قزوین به اشتغال بیش از سه هزار نفر به طور مستقیم و سی هزار نفر به طور غیر مستقیم کمک کرده است.
معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین هم می‌گوید: معادن سیلیس شصت و پنج درصد مواد اولیه شیشه را تامین می‌کند لذا وجود این معادن و نزدیک بودن به بازار مصرف در کنار تنوع محصول، صنعت شیشه را به صنعتی پیشتار در این استان تبدیل کرده است.
به گفته لشگری، ظرفیت ذخیره معادن سیلیس استان قزوین بیش از بیست وسه میلیون تن است که مواد اولیه بسیاری از صنایع شیشه استان‌های دیگر را هم تامین می‌کند.
وی اضافه کرد: سالانه بیش از دویست هزار تن انواع شیشه در این استان تولید می‌شود که سی و سه درصد آن راهی بازار‌های خارجی می‌شود.
رونق دوباره صنعت «شیشه» قزوین با ساماندهی صادرات
ایران بعد از کشور‌های چین و آمریکا سومین کشور تولید کننده شیشه نوزده میلیمتری در جهان واستان قزوین در این خصوص از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
کمبود نقدینگی هر چند مشکلاتی را برای صنعت شیشه به وجود آورده است، اما این صنعت با وجود این موانع در حال رشد و توسعه است.
جعفر سرقینی معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت هم می‌گوید: درحال حاضر چهاردرصد شیشه دنیا در ایران تولیدمی شود که امار چشمگیر برای صنعت کشور است.
سرقینی می‌افزاید: محصولات شیشه‌ی ایران ازنظر کیفی از با کیفیت‌ترین محصولات جهان به شمارمی آید.
وی در تشریح دستاورد‌های فنی صنعت شیشه کشور اضافه می‌کند: در حال حاضر انواع شیشه‌ها از دو جداره، ضد گلوله، سکوریت، شیشه خودرو وشیشه‌هایی با فناوری نانو با بالاترین استاندارد‌های جهانی در کشور تولید می‌شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ابرازامیداوری کرد: تا سال هزارو چهارصدو چهار میزان تولید صنعت شیشه کشور به دو نیم میلیون تن در سال برسد و دست کم یک میلیون تن آن صادر شود.
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین می‌گوید: محصول شیشه استان قزوین به کشور‌های مختلفی صادر می‌شود که عمده آن را کشور‌های همسایه ایران تشکیل می‌دهد که کشور‌های ترکیه، ازبکستان، عراق، آذربایجان، گرجستان، هند، امارات، ارمنستان و افغانستان ازجمله آنهاست.
میرزا عباسی یکی از مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان صنعت شیشه را روزآمد نبودن فناوری ذکر می‌کند و می‌افزاید:کاربرد و استفاده از صنعتی مانند صنعت شیشه بسیار گسترده است، از این‌رو با توجه به مزیت نسبی کشور در تولید شیشه می‌طلبد که به سمت فناوری روز در تولیدگام برداریم.
به گفته او متاسفانه اغلب کوره‌های شیشه واحد‌های تولیدی در قزوین از فرسودگی رنج می‌برند و هزینه بالا در تغییر خطوط تولید باعث شده واحد‌ها در نوسازی خط تولید ناتوان باشند.
وی می‌افزاید: اگرچه تجهیزات فرسوده بازدهی تولید را کاهش و درنهایت هزینه تمام‌شده را افزایش می‌دهد، اما هزینه تغییر و نوسازی خطوط نیز به قدری بالاست که امکان تولید را به همه واحد‌ها نمی‌دهد علاوه‌بر اینکه هزینه‌های نگهداری و تعمیر کوره‌ها نیز بسیار بالاست.
به گفته میرزا عباسی بالا بودن مصرف حامل‌های انرژی که باعث مقرون به صرفه نبودن این صنعت شده است نیز سبب ایجاد بدهی‌های سنگین واحد‌های تولید شیشه به شرکت‌های گاز و برق شده است.
همه این مشکلات در شرایطی است که شاهد رکود در صنعت ساختمان‌سازی نیز هستیم.
اگرچه شیشه‌های تولیدی در بخش‌های مختلفی از صنعت کاربرد دارد، اما میزان زیادی از تولیدات آن در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این‌رو شیشه، صنعتی جدا از صنعت ساختمان‌سازی به حساب نمی‌آید و رکود در هریک از آن‌ها بر دیگری تاثیر سوء می‌گذارد.
دبیر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین در رابطه با مشکل پیش‌آمده در صنعت شیشه استان قزوین می‌گوید: با توجه به مشکلات موجود در صنعت ساختمان‌سازی و رکود شدید ساخت‌وساز در داخل کشور، تولید شیشه نیز در استان قزوین به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ کشور تحت تاثیر قرار گرفته و رکود بر بازار آن حاکم شده است.
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین میزان سرمایه گذاری فعلی درصنعت شیشه این استان را هفت هزارو ۸۴۴ میلیارد ریال ذکر می‌کند و می‌افزاید: ظرفیت نهایی تولید شیشه در استان بیش از یک میلیون سیصدو سیزده تن است.
میرزا عباسی اضافه می‌کند: باید با حمایت بخش خصوصی از این ظرفیت بیش از پیش استفاده کرد.
شیشه‌های ساختمانی در صنعت شیشه‌سازی «جام» نام دارد که به دو شکل قدیمی و مدرن تولید می‌شود. روش جدید تولید شیشه، فلوت یا شناور نام دارد. در روش قدیمی بازدهی تولید بسیار پایین است و محصولات تولید شده از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند. به علت اقتصادی نبودن این روش، بیشتر واحد‌هایی که به روش قدیمی تولید می‌کنند، درحال تعطیلی یا تغییر کاربری به روش مدرن هستند. در مقابل، در روش شیشه فلوت، تولید محصول با تیراژ بالا و قیمت مناسب و به تبع آن، هزینه تمام‌شده پایین انجام می‌شود.
از انجائیکه صنعت شیشه صادرات محوروراهبرد توسعه صادرات ازجمله برنامه مهم برای رشد اقتصادی هر کشوری است لذا باید با روزآمد کردن و حمایت از این صنعت مسئولان برای کاهش تکیه بر درآمد‌های نفتی، هر چه بیشتر به این قابلیت‌ها توجه کنند.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پنج − = 4