سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
شیشه دودبند چیست و چه کاربردی دارد؟

شیشه دودبند چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه زندگی آپارتمان نشینی در حال پیشرفت روزافزون است و انسان همواره سعی دارد با توجه به محدودیت‌هایی که در این سبک زندگی به وجود آمده بتواند محدودیت‌ها را برطرف و به زندگی راحت تر و ایمن تر تبدیل کند.
در راستای افزایش ایمنی در آپارتمان ها از شیشه های دودبند سکوریت استفاده می شود. یکی از معضلات آپارتمان نشینی در گذشته، نبودن مانع در بین واحدها بود. این معضل وقتی ذهن ها را درگیر خود کرد که بارها شاهد این بودیم که با آتش‌سوزی در یک واحد به دلیل عدم وجود مانع، دود آن به طبقات بالا سرایت کرده و موجب خفگی می‌شد.
به همین دلیل است که نصب این نوع درب توسط آتش‌نشانی به عنوان یک قانون در آمده که برای پایان کار ساختمان یک الزام ثبت شده است و به همین دلیل به شیشه پایان کار معروف است.

دودبند چیست؟

این سوال برای اکثر افراد پیش امده که شیشه دودبند و یا دودبند چیست؟ دودبند یکی از ملزوماتی است که برای ایمنی ساختمان ها است. با این که شاید با استفاده از شیشه دودبند و استفاده از آن بیهوده به نظر برسد، باید نکاتی را مد نظر قرار داد. از جمله این که بسیار مشاهده شده است که با آتش سوزی یک واحد در یک ساختمان چند واحدی، ساختمان های تجاری و…، با وجود این که واحدهای دیگر دچار آتش سوزی نشده اند، به علت انتشار گازهای سمی برای افراد حاضر در آن ها مشکلاتی به وجود آمده است. استفاده از دودبند از پیش آمد چنین رویدادهایی جلوگیری می کند.
در مورد دودبند کردن ساختمان علاوه بر استفاده از مواد خاص این کار با استفاده از تجهیزات امروزی مانند درب ها و پنجره های دودبند نیز ممکن است.
دودبند به عنوان یک بخش جدایی ناپذیر ساختمان های بلند مرتبه محسوب می شود که برای ایجاد کردن زیبایی و امنیت بیشتر می توان از شیشه دودبند برای آن استفاده نمود.

شیشه دودبند، عنوانی است که در قانون به عنوان تبصره و بندی از قوانین و مقررات ملی ساختمان در مبحث سوم یا همان قوانین آتش نشانی وضع و به صورت الزامی برای تمامی ساختمان های بلند مرتبه قابل اجرا شده است، لازم به ذکر است عدم رعایت این قانون علاوه بر تخلف ساختمانی به منزله ی عدم دریافت پایان کار نیز می باشد.

  • در این جا ممکن است برای مشتریان سوالاتی پیش آید که اصلا این شیشه دودبند چیست آیا توانایی ایستایی در برابر حریقی که گاها درجه آن به بالا ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد می رسد را دارد؟

شیشه دودبند به دلیل فرایند ساختی که دارد از مقاومت بسیار بالایی برخوردار می باشد. هم چنین به دلیل داشتن سطح مسطح و کاملا صافی که در حین تولید شیشه دودبند ایجاد می گردد، می توان موجب زیبایی فضای ساختمان نیز گردد.

  • شیشه دودبند استفاده‌ شده در ساختمان‌ها از نوع شیشه‌های سکوریت شده با ضخامت‌های متفاوت است.
  • به طور کلی شیشه دودبند هم بر زیبایی و هم ایجاد امنیت و ایمنی ساختمان در شرایط بحرانی و خطرات احتمالی بسیار مناسب می باشد.

 

شیشه دودبند به دلیل ایجاد ایمنی و امینت بیشتر در طبقات بالاتر ساختمان ها مورد استفاده اغلب سازندگان و مالکین ساختان ها و برج ها می باشد.
مسئله ای که در انتخاب شیشه دودبند مورد توجه است کیفیت بالای درب شیشه ای دودبند و یراق آلات شیشه و همچنین قیمت شیشه دودبند و قیمت درب شیشه ای دودبند می باشد.

  • در تعیین قیمت شیشه دودبند و قیمت درب شیشه ای دودبند متراژ و ابعاد شیشه و همچنین لنگه درب مورد استفاده و یراق آلات مربوط به آن دخیل می باشند.

شیشه سکوریت دودبند

شیشه سکوریت به عنوان یک شیشه مقاوم در برابر حرارت و ضربه محسوب می شود که در موارد مختلفی کاربرد دارد. یکی از پر کاربرد ترین مواردی که از شیشه سکوریت استفاده می شود می توان به شیشه سکوریت دودبند اشاره نمود.
شیشه سکوریت دودبند به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر حرارت، انتقال گرما و آتش از نفوذ حرارت و شعله های آتش به سایر نقاط ساختمان جلوگیری می کند و باعث می شود تا امنیت راه پله های ساختمان تامین گردد و در صورت ایجاد خطرات احتمالی جانی و مالی جلوگیری شود. همچنین شیشه سکوریت دودبند به عنوان جدا کننده فضایی برای جدا کردن فضای راه پله ها مورد استفاده است.

 

درب دودبند راه پله

درب دودبند راه‌پله نیز از نوع شیشه سکوریت است که در ضخامت‌های مختلف و در صورت تمایل و درخواست کارفرمایان و ساکنین ساختمان می‌تواند به‌صورت طرح دار سندبلاست شده و همچنین در رنگ‌های متفاوت نصب گردد.
درب دودبند راه‌پله را می‌توان بنا به درخواست از نوع دستی که در مدل‌های متفاوت لولایی، کشویی، فکی، اسپایدری، و نوع اتوماتیک در نمونه های مختلف استفاده نمود.

  • باید توجه شود که درب دودبند راه پله باید تماماً از یراق آلات استاندارد و باکیفیت استفاده گردد تا در زمان استفاده، بخصوص شرایط بحرانی و خطرناک به درستی و بدون ایراد کار کند.

یکی از الزامات موجود برای سازه هایی که در آن ها از دودبند استفاده می شود، استفاده از دودبند برای راه پله ها و خصوصا راه پله های اضطراری است.

  • یکی از راه کارهایی که برای دودبند کردن راه پله ها به کار می رود استفاده از درب ها و پنجره های دودبند در هر طبقه است. با استفاده از درب های دودبند در طبقات در هنگام آتش سوزی، دود ناشی از آتش وارد راه پله ها نشده و خطر آسیب به قسمت های دیگر ساختمان به حداقل می رسد.
  • این درب های دودبند به صورت شیشه ای و در ابعاد بزرگ موجود و برای ساختمان های مختلف با کاربری های مختلف قابل اجرا است.

دلایل ضرورت استفاده از درب های شیشه دودبند ساختمان جهت آتش سوزی

امروزه ثابت شده است که استفاده از این محصول برای افزایش ایمنی و بهداشت در ساختمان های تجاری و مسکونی بسیار حائز اهمیت است.
این موضوع بسیار مهم است که مطمئن شوید اقدامات احتیاطی و ایمنی لازم برای مواجهه با آتش سوزی در محل وجود دارد و یکی از الزامات ایمنی که باید وجود داشته باشد استفاده از (درب اطفاء حریق یا دودبند) است.
اگر چه هدف اصلی نصب وجود یک درب استاندارد مقاوم و موثر است، می توان با دقت در انتخاب طرح های متفاوت ظاهری از طراحی خلاقانه فضایی زیبا و جالب ایجاد نمود. می توان با توجه به موارد زیر در انتخاب خود از شیشه دودبند استفاده کرد.
1. شیشه دودبند تداخلی با طراحی ندارد.
گاهی اوقات خیلی سخت است که شما هم یک دفتر خاص و منحصر به فرد داشته باشید و هم نکات امنیتی را به شیوه ای مناسب در آن رعایت کنید. شیشه دودبند راه حلی ایده آل برای این موضوع می باشد.
در واقع استفاده از آن بدون اختلال در طراحی اصلی دفتر شما و قابلیت سازگاری با طرح های مختلف قبلی و یا ایده های جدید می تواند هم زیبایی و هم امنیت را برای شما فراهم سازد.
2. شیشه دودبند در زیبایی و مرتبی یک ساختمان تاثیرگذار است.
3. شیشه یک شی فوق العاده است و این قدرت را دارد که با تاثیر بر دید شما و به نوعی با تلقین ظرافت و ایجاد توهم در ذهنتان احساس مالکیت فضای بیشتری را به شما دهد. برخلاف سایر جامدات مانند فولاد که حس محدودیت را در محیط القا می کند.
4. شیشه دودبند امتیاز کامل شفاف بودن را دارا است، به این معنی که آنها اجازه می دهند حداکثر میزان نور طبیعی از آن عبور نماید. به خصوص هنگامی که با پارتیشن بندی ها توسط این نوع شیشه (شیشه دودبند) صورت می گیرد، آنها می توانند مقدار نور طبیعی که به محیط نفوذ می نماید را به حداکثر برسانند.

استفاده از درب شیشه دودبند مطابق با مقررات ساخت و ساز

لازم نیست که ما به شما بگویم که ایمنی در برابر آتش مهم است، اما بدانید که این امری خیلی مهم است. به همین دلیل است که استفاده از درب شیشه دودبند در مقررات ساخت و ساز استاندارد قرار دارد، مطمئن شوید همه ی مقررات را از ابتدا رعایت نمایید. استفاده از آن متناسب با تکنولوژی شیشه اطفاء حریق پیشرفته است که با تمام استانداردهای بهداشت و ایمنی ساخته شده باشد.
1. درب شیشه دودبند به راحتی نصب می گردد
با توجه به اینکه این درب ها بنا بر اندازه مورد نیاز در ساختمان تولید می شوند، بنابراین می توانند با سهولت و حداقل اختلال نصب شوند.
2. شیشه دودبند قابل سفارش سازی می باشد

مشخصات فنی درب شیشه دودبند

  • شیشه راه پله در بین طبقات و در بین آسانسور و راه پله نصب می‌شود.
  • شیشه‌های مورد استفاده در این دودبند از نوع سکوریت 10 میل بوده که حدوداً تا دمای 250 درجه سانتی گراد بالای صفر و 80 درجه زیر صفر را تحمل می‌نماید.
  • دهنه‌ی راه پله معمولاً دارای دو درب بوده و درب بزرگ به صورت خودبرگردان و درب کوچک به صورت هرزگرد تولید می‌گردد.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه + = 17