سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
شیشه های هوشمندی که به نابینایان کمک می کند تا مناظر بیرون را لمس کنند

شیشه های هوشمندی که به نابینایان کمک می کند تا مناظر بیرون را لمس کنند

شیشه های هوشمند:شرکت فورد به تازگی یک نمونه‌ی اولیه از شیشه‌هایی ساخته که به افراد نابینا اجازه می‌دهد، منظره بیرون ماشین را مشاهده کنند. پنجره‌های هوشمند فورد که «منظره را احساس کنید» نام دارند، توسط یک استارتاپ ایتالیایی ساخته شده‌اند و با ایجاد لرزش قادرند، یک شمای کلی از منظره‌ی بیرونی ماشین برای مسافران نابینا فراهم آورند.

نحوه‌ی کار بدین شکل است که پنجره‌های هوشمند فورد با یک دوربین اضافی از منظره‌ی بیرون ماشین عکس گرفته و سپس آنها را به تصاویر سیاه سفید با کیفیت تبدیل می‌کنند. پس از آن، این عکس‌ها با استفاده از لامپ‌های ال ای دی مخصوص روی شیشه‌های یاد شده، پیاده می‌شوند.

بدین ترتیب اگر مسافری روی این تصاویر دست بکشد، طیف‌های مختلفی از رنگ خاکستری بر حسب شدت رنگ ۰ تا ۲۵۵ خود شروع به لرزیدن می‌کنند. ایده اصلی این است که یک مسافر نابینا یا کم بینا با لمس شیشه و حس کردن درجات مختلفی از لرزش بتواند در ذهنش، منظره‌ی پشت شیشه را ساخته و از دیدن آن صحنه لذت ببرد.

پنجره‌های هوشمند فورد به یک دستیار هوشمند صوتی نیز مجهز شده که با اتصال به سیستم ضبط ماشین قادر است اطلاعاتی از منظره‌ی پشت شیشه به مسافران بدهد. برای مثال این دستیار هوشمند می تواند منظره پشت شیشه را حدس زده و عباراتی نظیر «دریاچه» یا «کوهستانی پر از برف» را ادا کند.

این نمونه‌های اولیه، قسمتی از تحقیقات صورت گرفته توسط کمپانی فورد به شمار می‌روند. به همین دلیل انتظار نمی‌رود که این شیشه‌ها در آینده‌ای نزدیک به بازار وسایل نقلیه وارد شوند. البته پیش از این کمپانی فورد اعلام کرده بود که گام‌های بزرگی در حوزه‌ی ماشین‌های خودران برداشته و قصد دارد در این زمینه فعالیت کند. به همین دلیل، این حتمال وجود دارد که تکنولوژی‌های این چنینی در ماشین‌های خودران فورد آزمایش شده و به کار گرفته شوند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سه − = 0