سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور

شیشه 4 میل چیست؟

با در نظر گرفتن نیاز به شیشه با ضخامت های مختلف برای کاربردهای متفاوت، تولید کنندگان در این صنعت، اقدام به تولید شیشه در ضخامت های گوناگون نموده اند. امروزه این موضوع بر هیچ کس پوشیده نیست که در قسمت های مختلف ساختمان با توجه به میزان فشار و ضربات احتمالی وارده بر شیشه، باید از ضخامت خاصی از شیشه در محل استفاده گردد. یکی از پرکاربردترین و متداول ترین ضخامت های مورد استفاده برای شیشه در مکان های مختلف، جام های شیشه 4 میل می باشد. به همین دلیل در بسیاری از کارخانجات در کشور عزیزمان ایران، اقدام به تولید این محصول در ابعاد مختلف نموده اند.

 

کاربرد شیشه 4 میل

از شیشه های 4 میل برای نصب در مکان های مختلف استفاده می شود. البته برای نصب شیشه باید به موارد مختلفی از جمله ابعاد، محل نصب، میزان فشار و ضربات احتمالی دقت نمود. معمولا شیشه های با ضخامت 4 میل برای امکانی استفاده می شود که در آن جا احتمال ضربه و فشار به شیشه پایین بوده و ابعاد شیشه کمتر از 1 متر باشد.

 

قیمت شیشه 4 میل

با توجه به کاربرد بالای شیشه های 4 میل در صنعت ساخت و ساز، تولید این محصول در سطح گسترده ای در کشور انجام می شود. قیمت شیشه های 4 میل بر اساس نوع شیشه متفاوت می باشد. انواع شیشه 4 میل عبارتند از: فلوت، رفلکس، مشجر، تک جداره، دوجداره و غیره. برای تهیه انواع شیشه 4 میل و مشاهده لیست قیمت شیشه 4 میل می توانید با کارشناسان شرکت ایمن جام پیروزان تماس حاصل نموده و پس از بررسی ویژگی های محصول مورد نظر خود، اقدام به خرید نمائید.

 

شیشه 4 میل ساختمانی

شیشه های ساختمانی را می توان به عنوان پرکاربردترین نمونه از شیشه ها معرفی کرد. تنوع تولید شیشه موجب گردیده است تا بتوان شاهد بازار های نامحدودی در استفاده از آن بود. صنعت معماری ساختمان از مهم ترین مخاطبین انتخاب شیشه های ساختمانی است.

 

تعریف شیشه 4 میل

شیشه از مواد مصنوعی غیرفلزی و غیرآلی است. اصولا شیشه ، از سه ماده اصلی آهک ، سیلیس ، کربنات سدیم تشکیل می شود. این مواد به همراه مواد افزودنی جزئی دیگر در کوره های ذوب شیشه ، مذاب شده و در نتیجه می توان به اشکال مختلف درآورد. شیشه دارای ساختار آمورف و جسمی سخت ، ترد ، شفاف ، نورگذر ، سختی ۶-۷ و وزن مخصوص ۲۰/۲ گرم بر سانتی متر مکعب است. استفاده از شیشه در صنعت معماری و ساختمان سازی معمولا در قسمت هایی از جمله درب و پنجره شکل می گیرد و می توان در دیگر قسمت های ساختمان نیز از شیشه ها استفاده کرد. روش های متعددی در زمینه ساخت شیشه امروزه ابداع شده است. با این حال معمول ترین روش در صنعت ساخت شیشه (ذوب کردن مواد اولیه و مخلوط کردن آن در کوره تا خمیر شیشه به دست بیاید) مورد استفاده قرار می گیرد.

 

وزن شیشه 4 میل

محاسبه وزن شیشه به صورت دقیق کار ساده ای نیست اما به صورت تقریبی می توان با توجه به ابعاد شیشه، نوع و ضخامت آن، وزن تقریبی آن را محاسبه کرد. طی محاسبات انجام شده وزن یک مترمربع شیشه تک جداره با ضخامت 2 میلی متر برابر 5 کیلو گرم می باشد و یک مترمربع شیشه 4 میل وزنی معادل 10 کیلو گرم خواهد داشت.

 

چند نمونه از کارخانه های شیشه در ایران در زمیه های مختلف

  • گروه صنعتی کاوه که در زمینه شیشه های فلوت – ظروف شیشه ای فعالیت می کند.
  • شیشه اردکان که در زمینه شیشه های فلوت فعالیت میکند.
  • شیشه قزوین که در زمینه شیشه های فلوت – شیشه های شیت – جام شیشه فعالیت می کند.
  • گروه شیشه رازی که در زمینه بطری ها و شیشه های دارویی فعالیت می کند.
  • گروه شیشه دارویی مفید که در زمینه شیشه های دارویی فعالیت می کند.
  • شیشه و گاز (شوگا) که در زمینه بلور و کریستال – ظروف شیشه ای فعالیت می کند.
  • نوری تازه که در زمینه ظروف بلور- ظروف پرکس، اپال فعالیت می کند.
  • شیشه همدان که در زمینه جار – بطری فعالیت می کند.
  • لامپ پارس شهاب که در زمینه لامپ های فلورسنت – شیشه های لامپ فعالیت می کند.
  • دشکو که در زمینه بطری – شیشه های پزشکی فعالیت می کند.
  • گروه شیشه سهند که در زمینه جام شیشه فعالیت می کند.
  • شرکت کریستال ایران که در زمینه ظروف نشکن- بلور- ظروف مواد غذائی شرکت فعالیت می کند.
  • شرکت شیشه لرستان که در زمینه بلور و کریستال فعالیت می کند.

 

انواع شیشه ساختمانی

شیشه های ساختمانی دارای ویژگی ها و قابلیت های مختلفی می باشند که به عنوان مثال میتوان به معماری و طراحی آن اشاره کرد. امروزه به دلیل افزایش انواع شیشه های مختلف ، تشخیص شیشه مناسب در هر زمینه کار نسبتا دشوارو سختی شده است.از این رو شناخت انواع شیشه ساختمانی ، قابلیت ها و کاربردهای آن ها می تواند نقش مهمی در استفاده بهینه از این ماده مهم چه در افزایش بهره وری و چه در افزایش زیبایی ساختمان داشته باشد.

 

ترکیبات سازنده شیشه شیشه 4 میل

همانطور که گفته شده بود سه ماده کربنات دو سود، سنگ آهک و سیلیس مواد اصلی تشکیل دهنده شیشه می باشند. مواد شیشه ساز مورد تایید موسسه استانداردو تحقیقات صنعتی ایران عبارتند از سیلیس، دی اکسید بور، پنتا اکسید فسفر که از هر یک به تنهایی می توان شیشه تهیه کرد. کربنات سدیم، کربنات پتاسیم و خرده شیشه، سیلیکات سدیم و سلیس گدازآورها می باشند در آب حل می شوند و از شفافیت شیشه به تدریج کم می کنند به همین علت است که اغلب شیشه های مصرف شده درگلخانه پس از چند سال کدر می شوندو نور از آن ها به خوبی عبور نمی کند. برای آن که مقاومت شیشه را در مقابل آب و هوا ثابت کنیم باید اکسیدهای دو ظرفیتی باریم، سرب، کلسیم، منیزیم و روی به مخلوط اضافه کنیم که به این عناصر ثابت کننده می گویند.

تصفیه کننده ها موجب کاستن حباب هوای موجود در شیشه می شوند و بردو نوع اند:

  • فیزیکی: سولفات سدیم، کلرات سدیم با ایجاد حباب های بزرگ، حباب های کوچک را جذب و از شیشه مذاب خارج می کنند.
  • شیمیایی: املاح آرسنیک و آنتیموان ترکیباتی ایجاد می کنند که حباب های کوچک داخل شیشه را از بین می برند.

افزونی های شیشه 4 میل

  • استفاده از بوراکس به جای اکسید و کربنات سدیم (گداز آور) که در اثر حرارت به سدیم اکسید و بورم اکسید تجزیه می شود و در واقع به جای هردو ماده عمل می کند.
  • استفاده از نیترات سدیم برای از بین بردن رنگ سبز شیشه (ناشی از اکسید آهن که همراه مواد دیگر وارد کوره می شود)
  • استفاده از اکسید منگنز که باعث مقاومت بیشتر در مقابل عوامل جوی و شفاف ترشدن شیشه می شود.
  • استفاده از اکسید سرب به جای کلسیم اکسید برای ساختن شیشه هایمرغوب بلورکه باعث درخشندگی شیشه می شوند.
    برای ساختن بلور مرغوب از اکسید نقره استفاده می کنند.
  • استفاده از فلدسپار که باعث مقاومت بهتر در مقابل مواد شیمیایی می شود.
  • استفاده از فسفات برای مقاوم شدن شیشه در برابر اسید فلورئوریدریک هم مقاوم باشد.
  • استفاده از خرده شیشه برای افزایش سرعت ذوب مواد.
  • استفاده از اکسید فلزات برای تهیه شیشه های رنگی.
  • اکسید سدیم برای جذب پرتو فروسرخ و اکسیدبر برای ازدیاد مقاومت حرارتی مورد استفاده قرار می گیرند.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سه × = 18