سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
صنعت شیشه، صنعتی با مزیتهای صادراتی

صنعت شیشه، صنعتی با مزیتهای صادراتی

یکی از ابعاد مثبت این صنعت به این دلیل است که در کنار تکنولوژی تولید، درعرصه تامین مواد اولیه نیزهیچگونه وابستگی به کشورهای دیگر وجود ندارد و این امر نقطه قوتی است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت .

با این وصف حتی در اوج تحریم ها و در شرایطی که فروش مواد اولیه به کارخانجات کشور دچاراختلال شود، هیچگونه خللی در روند تولید شیشه ایجاد نمی شود.
طبق آمار رسمی در سال 97 صادرات وزنی شیشه تخت 599 هزارتن به ارزش 129 میلیون دلار رسید که در مقایسه با صادرات سال 96 به ترتیب 5.4 و 4 درصد رشد داشت که عمدتاً به کشورهای خاور میانه، شرق آسیا و آسیای میانه و شرق اروپا صادر شده است .
صادرات وزنی ظروف شیشه 195 هزارتن به ارزش 181 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مقدار صادرات سال قبل از آن به ترتیب 25.8 و 19.8 درصد رشد نشان می دهد که عمدتاً به کشورهای خاور میانه، شرق آسیا و آسیای میانه و شرق اروپا صادر می شود.
بر این اساس ایران از نظر تولید شیشه تخت در منطقه (بدون احتساب ترکیه) مقام نخست، در آسیا سومین کشور تولید کننده و در جهان نهم می باشد.
ایران از نظر تولید ظروف شیشه در منطقه سوم، در آسیا دهم و در جهان جزء 20 تولید کننده برتر می باشد.
در حال حاضر فعالیت حدود 12 کارخانه شیشه فلوت در شهرهایی همچون یزد ، قزوین مراغه ، آذربایجان ، مشهد و ساوه 23 واحد تولید ظروف شیشه فرصت های قابل توجهی در حوزه اشتغال زایی ایجاد کرده است.

صنعت شیشه، صنعتی با مزیتهای صادراتی

 

برای شیشه تعاریف مختلفی وجود دارد، شیشه جامدی است که ساختار بلوری ندارد و در برابر گرما و مذاب شدن فرمی مانند شیشه از خود نشان می‌دهد. می‌توان گفت که شیشه از مواد چون آلیاژ، گدازه‌های یونی، مایع‌های مولکولی و بسپارها و… به‌دست می‌آید.

شیشه‌های معمولی که در زندگی روزمره بکار می‌روند، عمدتا شامل سیـلیس ، کربنات کلسیم

 

صنعت شیشه، صنعتی با مزیتهای صادراتی

 

(یا آهک) و کربنات سدیم و زغال کک است ( گاهی از فلدسپار و دولومیت نیز استفاده می‌شود). معمولا این مواد را به صورت پودر یا دانه‌هایی به قطر ۰٫۲ تا ۲ سانتی‌متر ، مصرف می‌کنند. البته برای تهیه شیشه‌های مرغوب و کریستال ، از سیلیس تقریبا خالص (کوارتز) استفاده می‌شود. در شیشه‌های معمولی حدود ½ درصد آلومین و ۰٫۰۸ درصد اکسید آهن نیز وجود دارد.

 

مراحل مختلف تهیه شیشه :

– تهیه مواد اولیه و تبدیل آنها به پودر با دانه‌بندی بین ۰٫۱ تا ۲ میلی‌متر
– توزین هر یک از مواد اولیه به نسبتهای مورد نظر و مخلوط کردن آنها همراه با ۴ تا ۵ درصد آب و انتقال مخلوط به کوره
– ذوب کردن مخلوط در کوره و تهیه خمیر شیشه
– بی‌رنگ کردن خمیر شیشه و خارج کردن گازها
– تبدیل به فرآورده‌های مورد نیاز بازار و صنایع
– نپختن شیشه ( قرار دادن شیشه داغ در کوره‌هایی که دمای کمی دارد، برای کاهش شکنندگی شیشه)
– فرآورده‌های مختلف شیشه‌ای

مصارف شیشه صرفا به حوزه ساختمان سازی خلاصه نمی شود و تولیدات متنوع و متعدد برای تامین نیاز شیشه قفسه ها ، ایستگاه های اتوبوس ، میزها و شیشه های ضد گلوله باعث تنوع و تکثر قابل توجه تولیدات در این حوزه شده است.
در حال حاضر ، صنایع شیشه‌سازی در کشور عمدتا در پنج شاخه اصلی ساختمان سازی، صنایع غذایی ، تهیه لوازم خانگی ، صنایع خودرو سازی ، صنایع دارو سازی و آزمایشگاه فعالیت دارند.

صنعت شیشه، صنعتی با مزیتهای صادراتی

کاربرد شیشه تخت وظروف شیشه ای

عمده مصرف شیشه تخت در صنعت ساختمان و وسایل نقلیه کاربرد دارد، به طور معمول شیشه تخت پس از فرآوری(سکوریت شدن، لمینیت و چند لایه شدن) مورد استفاده قرار می گیرند.
ظروف شیشه به چند دسته ظروف از جمله ظروف آشپز خانه، ظروف مواد غذایی و ظروف مواد دارویی تقسیم بندی می شوند، که همانگونه از نام آنها مشخص می باشد ظروف آشپزخانه برای استفاده در لوازم خانگی، ظروف مواد غذایی از جمله بطر و جار جهت بسته بندی مواد غذایی مانند شیشه های نوشابه ، دلستر ، عسل و مربا و ظروف مواد دارویی جهت بسته بندی مواد دارویی از جمله شربت دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 9 = هفتاد دو