سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
معرفی انواع لولا و کاربرد هریک از آنها به همراه عکس

معرفی انواع لولا و کاربرد هریک از آنها به همراه عکس

لولا چیست؟

یکی از مهم‌ترین یراق ‌آلاتی که در دکوراسیون و کابینت سازی استفاده می‌شود، لولا است. کار لولا شباهت زیادی به مفصل داشته و بدنه را به درب وصل می‌کند. لولا بر اساس کاربرد به دو دسته کلی لولا درب ساختمان و لولا درب کمد و کابینت تقسیم می‌شود که هرکدام انواع مختلفی دارند. لولا درب تخت، درب قابلمه و پاشنه از انواع لولا درب ساختمان بوده و لولا گازور شیشه، آرام بند، ساده، متری، لب به لب، بادبزنی یا دو طرفه و تزیینی یا فانتزی از انواع لولا درب کابینت و کمد است.

لولا انواع مختلفی داشته که با توجه به کارکرد باید نوع مناسب آن را انتخاب کرد. علاوه بر کاربرد در انتخاب لولا باید به مواردی از قبیل نوع، وزن درب و طرح سازه توجه کرد. هم‌چنین در انتخاب لولا باید به طول، عرض و ضخامت لولا دقت کنید تا کیفیت کار حفظ شود.

انواع لولای درب ساختمان

برای باز و بسته کردن درب ساختمان به لولا نیاز است. نکته مهم در انتخاب و خرید لولا توجه به جنس درب آن است. طول عمر درب با لولای مصرفی رابطه مستقیم دارد؛ زیرا اگر لولا مناسب نباشد به‌مرورزمان ساییده شده و درب دچار فرسودگی می‌شود.

لولای تخت

 لولا درب تخت

از لولا تخت برای درب انواع باکس استفاده می‌شود. باز و بسته کردن مکرر درب گاها باعث ایجاد سرو صدای لولای در می‌شود. این مشکل کوچک اما آزاردهنده به‌سادگی قابل رفع است.

لولای قابلمه ای

 لولا قابلمه ای

این لولا برای درب‌هایی که دو راهه هستند استفاده می‌شود. روی این لولا خمیدگی دارد که از ورود گرد و غبار و نور به داخل اتاق یا کمد جلوگیری می‌کند.

لولای پاشنه ای

 لولا پاشنه‌ای

این لولا برخلاف دیگر لولاها در کنار نصب نمی‌شود بلکه آن را در قسمت پایین و بالای درب یا کف و سقف کابینت نصب می‌کنند. این لولا بعد از نصب مشخص نیست؛ به همین دلیل به آن لولا مخفی هم گفته می‌شود.

لولا درب شیشه‌ای هم در گروه لولا پاشنه‌ای قرار می‌گیرد که از این لولا بیشتر برای درب شیشه‌ای میز تلویزیون، بوفه و … استفاده می‌شود.

لولای درب کابینت و کمد

لولای گازور شیشه

 لولا گازور شیشه

این لولا در دو مدل ساده و آرام بند به بازار عرضه می‌شود.

ازآنجاکه نصب لولا گازور روی شیشه به سوراخ نیاز داشت و این سوراخ در ظاهر کار تأثیر داشت، طراحان لولایی ساختند که به هیچ سوراخی احتیاج نداشته باشد و تنها با استفاده از چسب یو وی به شیشه می‌چسبد. این لولا در ظاهر کار تأثیر به سزایی داشته و می‌توان روی آن به‌صورت جداگانه آرام بند نصب کرد.

 

لولای ساده

 لولا ساده

لولا ساده از دو برگ و یک پین ساخته شده است. سوراخ روی برگ به‌صورت خزینه است تا پیچ بسته شده کاملاً درون برگ و هم سطح آن قرار بگیرد. از این لولا بیشتر در صنعت چوب و مبلمان سازی استفاده می‌شود. لولا جدا شدنی، جدا نشدنی و پین‌دار دکمه‌دار از انواع لولا ساده است.

لولای متری

 لولا متری

همان‌طور که از نام این لولا مشخص است، این لولا به‌صورت متری تولید می‌شود. این لولا را می‌توانید در هراندازه‌ای که نیاز دارید تهیه کنید و در صورت نیاز با اره کمان ببرید. فاصله‌ای که این لولا بین درب و بدنه ایجاد می‌کند بسیار کم است و برای استفاده در درب سراسری مناسب است.

لولای لب به لب

 لولا لب به لب

این لولا اشکال مختلفی داشته و از آن بیشتر برای کارهای نجاری ظریف و کوچک استفاده می‌شود.

لولای بادبزنی یا لولای دوطرفه

 لولا بادبزنی یا دوطرفه

این لولا برای درب‌هایی که از دو طرف باز می‌شوند بسیار ایده آل است زیرا با داشتن دو محور، مرکز گردش را ایجاد می‌کند. از این لولا بیشتر برای درب‌های آشپزخانه و بیمارستان‌ها استفاده می‌شود.

لولای تزیینی یا لولای فانتزی

 لولا تزیینی یا لولا فانتزی

اندازه برگ‌های این لولا باهم متفاوت است؛ به‌این‌ترتیب که یک برگ این لولا کوتاه و روی چارچوب متصل شده و برگه دیگر بزرگ بوده و روی درب نصب می‌شود.

لولا استوانه‌ای

لولا استوانه‌ای

لولا استوانه‌ای برای مواردی استفاده می‌شود که حفظ زیبایی کار اهمیت بسیاری دارد. این لولا علاوه‌بر حفظ زیبایی ظاهر کار از باز شدن بیش از حد درب جعبه و آسیب به آن جلوگیری می‌کند.

لولا مخفی

لولا مخفی

همانطور که از اسم این لولا مشخص است در مواردی از این لولا استفاده می‌شود که می‌خواهید ظاهر کار زیبا و یکدست به نظر برسد. این لولا در برابر رطوبت مقاوم بوده و ایمنی نسبتا بالایی در مقایسه با انواع دیگر لولا دارد.

قیمت لولا

به دلیل تنوع لولا و برندهای مختلف، قیمت لولاها متفاوت است. بهتر است در انتخاب لولا دقت زیادی صرف کنید و با صرف هزینه بیشتر، لولایی مناسب با کارتان تهیه کنید؛ زیرا در صورت استفاده از لولای نامرغوب ممکن است درب، کابینت، کمد، بوفه یا … آسیب ببیند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 × پنج =