سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
نمای کرتین وال شیشه ای چیست؟

نمای کرتین وال شیشه ای چیست؟

چسب سیلیکون و نمای کرتین وال و چگونگی استفاده از انواع چسب ها موضوع مهمی است که در این مقاله به آن می پردازیم.لازم به ذکر است در این بحث منظور از سیلیکون مهندسی، سیلیکون دو جزئی است. که در عملیات دوجداره سازی شیشه دوجداره توسط پمپ های میکسر با نسبت مشخص ترکیب شده و به وسیله نازل مخصوص و میزگردان به عنوان چسب لایه دوم دوجداره ساز در حاشیه شیشه تزریق می شود. تزریقی که در آن دو جزء محصول با نسبتی صحیح و دقیق با هم ممزوج شده باشند و توسط افراد ماهر، میان درز ناشی از وجود جداکننده قرار گیرد. در واقع سعی داریم مابین چسب های کارتریجی موجود در بازار و سیلیکون های با کیفیت تمایز قائل شویم .

اگر در اجرای نمای کرتین وال  سیلیکون غیر مهندسی در پروژه استفاده شود چه مشکلاتی به وجود خواهد آمد؟

مزیت اصلی سیلیکون خاصیت ارتجاعی و چسبندگی آن است و در عین حال می تواند در برابر اشعه تابش فرابنفش مقاومت خوبی داشته باشد. ولی بر عهده پیمانکار و کارفرماست که دقت کنند تا سیلیکون های کارتریجی موجود در بازار که به هیچ وجه برای کارهای دقیق تولید نشده اند را به کار نبرند.قابل تامل است این که وقتی چسب های کارتریجی در مصارفی مانند سرامیک و کاشی حمام و دستشویی به کار می روند چگونه می توانند در کار حساسی مثل دوجداره سازی شیشه نیز با همان کیفیت به کار روند در واقع باید دقت نمود تولید کنندگان این گونه چسب ها خودشان بر روی کارتن بسته بندی محصولاتشان مطلبی در خصوص دوجداره سازی شیشه عنوان نمی کنند و کاربرد های اصلی آن را در مصارف غیر حساس تری ذکر می نمایند.

اما یک چسب سیلیکون خوب چه برتری هایی نسبت به چسب های کارتریجی دارد و نشانه های آن چیست ونمای کرتین وال و چسب سیلیکون با چه نسبتی بهترین منظز نما را حاصل می نمایند؟

-1 چسبندگی قابل قبول به شیشه و فلز

-2 مقاومت کششی خوب

-3 جلوگیری از گذردهی گازهای تزریق شده بین شیشه ها مانند آرگون

-4 مقاومت بالا در برابر تابش پرتو فرابنفش

-5 مقاومت در برابر تغییرات دمایی

-6 سیلیکون مهندسی پایه اسیدی ندارد (چسب های کارتریجی بوی تندی دارند که به دلیل پایه اسیدی بودن آن هاست)

-7 طول عمر بالای ماده با حفظ ویژگی های ذکر شده

 

نمای کرتین وال شیشه ای یکی از پرکاربردترین انواع نماهای شیشه ای می باشد. نمای کرتین وال در برگردان پارسی معنای “دیوار پرده ای” را به خود می گیرد ، اگر بخواهیم از منظر لغت شناسی به آن نگاه کنیم متوجه می شویم که از دو جزء “دیوار” (که به منظور نوعی پوشش و جداکننده به کار برده شده) و “پرده” (که هم بر سبکی وزن دلالت دارد و هم شفافیت) ، تشکیل شده است.

در واقع نمای کرتین وال شیشه ای سیستم پوشش دهنده بیرونی ساختمان است ، پوششی غیر ساختاری که خودش به صورت جداگانه یک “سازه” محسوب می شود ، به این معنا که هیچ بار مرده ای از ساختمان را به دوش نمی کشد و تنها نیرویی که بر آن وارد می شود وزن خودش و نیروی بادی است که با احتساب موقعیت اقلیمی و ارتفاع ساختمان بر آن وارد خواهد شد.

معماران و طراحان متخصص با دانش طراحی تکنولوژی نمای کرتین وال شیشه ای ، یکی از زیبا ترین نما های مدرن را با کاربرد آلومینیوم و شیشه ارائه می دهند ، در واقع آنها آینده را طراحی می کنند.

از مزایای نمای کرتین وال شیشه ای :

  1. کاهش مصرف انرژی ( به دلیل عایق بندی حرفه ای این سازه توسط Thermal Break)
  2. سبکی ساختاری و کاهش وزن مرده ساختمان
  3. نهایت استفاده از شفافیت نور روز
  4. سرعت بالای اجرا (بهره مندی از Unitized system)
  5. امکان ترکیب آسان با سایر پوشش های نما
  6. امکان نصب Opening یا مدل های بازشو
  7. کاهش هزینه نگه داری و مراقبت
  8. توانایی مقاومت در برابر لرزش های حاصل از باد های شدید و یا زمین لرزه
  9. جلوگیری از دستبرد و سرقت
  10. مقاومت در برابر حرارت بالا و حتی آتش
  11. دارای استاندارد های Passive House
  12. امکان اجرای Glass Roof تا شیب 2درجه
  13. امکان استفاده از شیشه های یک ، دو یا چند جداره
  14. امکان استفاده از طیف عظیم طرح ها و رنگ های شیشه

-این سیستم بجز مواردی که قوس در کار داشته باشیم محدودیت دیگری ندارد که آن را هم نیز میتوان به صورت چند ضلعی کار نمود اما تجربه ثابت میکند که با این کار تعداد یونیت های شیشه زیاد شده و آن شفافیت اولیه را از نما میگیرد و در هزینه تمام شده کار نیز تاًثیر به سزایی خواهد داشت.

سازه های زیرمجموعه نمای کرتین وال شیشه ای انواع متفاوتی دارند که پس از معرفی شرح مختصری از آنها را بازگو خواهیم کرد :

1.نمای کرتین وال شیشه ای درپوش دار (Cover Cap)

2.نمای کرتین وال شیشه ای بدون قاب (Frameless)

3.نمای کرتین وال شیشه ای نیمه قاب دار (Semi Frame)

سیستم درپوش دار (Cover Cap) :

در این روش زیر سازی توسط پروفیل های عمودی و افقی موسوم به “Transoms” و “Mullions” که با یکدیگر یک شبکه را تشکیل می دهند انجام می شود. شیشه ها مستقیماً بر روی استراکچر لامل قرار گرفته و یک درپوش فشاری”Pressure Plate” آن را از بیرون بر روی لامل آلومینیومی محکم می کند و به جهت زیبایی کار Face Cap هایی با عرض مشخص اما طرح و طول دلخواه بر روی آن قرار میگیرد. برای مقاومت این سازه در برابر شرایط آب و هوایی متفاوت از لاستیک های EPDM برای آب بندی حرفه ای محصول استفاده می شود.

سامانه نیمه درپوش دار (Semi Frame) :

در این روش یکی از قسمت های افقی یا عمودی (به دلخواه) حذف خواهد شد و از لاستیک های عایق و چسب های مخصوص پایه سیلیکونی استفاده می شود.

سامانه بدون فرم (Frameless) :

در روش نمای کرتین وال شیشه ای فریم لس اگر به سطح شیشه بنگریم شاهد یک سطح یکدست خواهیم بود اما فریم های شیشه به شکل سایه از زیر شیشه مشخص خواهد بود. از مزایای این شیشه می توان سهولت در نگه داری و نظافت و همچنین سرعت نصب بالا (به علت آزادی استفاده از سیستم یونیتایز “Unitized system” ) اشاره کرد. کرتین وال های فریم لس دو روش متفاوت برای نصب دارند :

1.روش U-Channel

2.روش Full Frameless Step-Unite

  1. U-Channel

در این روش Spacerهای شیشه به شکل U در آمده تا مانند پازل روی وادار های آلومینیومی که روی لامل قرار دارند توسط لقمه های مخصوص فلزی  glass holder   فیکس شوند ، همچنین فواصل خالی بین شیشهها توسط چسب های مخصوص سیلیکونی پوشانده خواهد شد. این سامانه به دلیل نداشتن کاسِت از روش دیگر یعنی Step-Unite مقرون به صرفه تر است. همچنین زیر سازی و دیتیل های کار لازمه کار فنی بوده و در بحث معرفی این سازه ها نمی گنجد.

  1. Full Frameless Step-Unite

در این سیستم شیشه درون کاسِت ها فیکس می شود و کاست ها با پیچ یا پرچ به ترنسم و مولیون فیکس شده و به جهت عایق شدن در آنها از لاستیک های EPDM و چسب های مخصوص سیلیکونی استفاده می شود. اکنون شیشه ها اسمبل شده اند و برای نصب بر روی سازه اصلی ساختمان آماده می باشند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 × هشت =