سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
پرده شیشه ای چيست

پرده شیشه ای چیست؟ معرفی انواع سیستم پرده شیشه ای

پرده شیشه ای

پرده شیشه ای، یکی از انواع دیوارهای پرده ای به شمار می آید. در عصر حاضر سیستم های دیوار پرده ای، اهمیت ساختاری معادل با سایر عناصر سازه ای پیدا کرده اند. “دیوار پرده ای” یا کرتین وال، اصطلاحی است که عموما به پوشش های خارجی عمودی در ساختمان های مدرن اطلاق می شود. این اِلمانها معمولا از طریق اتصالات مکانیکی، شیمیایی یا چسب در قسمت خارجی ساختمان قرار می گیرند.
دیوارهای پرده ای، مزایای متعددی دارند از جمله محافظت از ساکنان در برابر تاثیرات محیطی و باد و باران. همچنین به لحاظ ظاهری و عملکرد در انواع مختلفی ارائه می شوند. این سطوح خارجی دیواری، ممکن است از شیشه باشد و یا از متریال دیگری از جمله پانل های سنگی و آلومینیومی تشکیل شده باشد. حال بیایید کمی بیشتر با پرده های شیشه ای مدرن و مزایا و معایب آنها آشنا شویم.

 

انواع سیستم های پرده شیشه ای

بطور کلی سیستم های پرده شیشه ای به دو دسته اصلی قابل تقسیم بندی هستند:

  • سیستم های استیک
  • سیستم های یونیتایزد

تفاوت اصلی این دو در نحوه طراحی، روش ساخت و زیبایی شناسی نهایی است. هر کدام از این سیستم ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. همچنین هر کدام به نحوی طراحی می شوند که حداقل های الزامات تحمل بار را داشته باشند. یک سازه در طول عمر خود با انواع بارها و فشارها از جمله بار باد، بار باران و برف، بار زلزله، بار حرارت، بار انفجار، بار نفوذ آب و نفوذ هوا، بار عناصر تشکیل دهنده سازه از جمله پیچ و مهره ها و متریال، مواجه است. اما این تحمل بار در هر کدام از سیستم های پرده شیشه ای متفاوت است.

به عنوان مثال: اگر قرار باشد پرده شیشه ای تحت بار انفجار قرار گیرد، هر کدام از سیستم های استیک و یونیتایزد واکنش متفاوتی از خود نشان خواهند داد و بنابراین سطح حفاظت بسیار متفاوتی را برای ساکنان یک ساختمان ارائه می دهند. اجازه دهید با خصوصیات هر کدام از این سیستم ها بیشتر آشنا شویم:

پرده شیشه ای مبتنی بر سیستم های استیک (Stick)

سیستم های استیک، متشکل از پروفیل های عمودی و افقی، شیشه های بزرگ به علاوه اتصالات لازم هستند. سیستم های استیک متداول در ساخت پرده های شیشه ای، از قسمت بالا و پایین به صفحات سنگی سقف هر طبقه متصل می شود. از آنجا که ساختار شیشه ای ممکن است این صفحات سنگی سقف را در نمای خارجی نشان دهد و ظاهر نامطلوبی ایجاد نماید، یک پنل مات نیز برای پنهان کردن سازه های سقف در هر طبقه در نظر گرفته می شود. گفتنی است که پروفیل های عمودی و افقی از قطعات اکسترود شده آلومینیوم در اندازه ها و رنگ ها مختلفی ساخته شده و از طریق قلاب ها، گیره ها و پیچ هایی به یکدیگر متصل می شوند.
تمام عناصر و بخش های پرده های شیشه ای مبتنی بر سیستم استیک که در بالا به آنها اشاره شد، معمولا به صورت جداگانه در داخل کارخانه برش داده شده، ساخته و آماده اتصال می شوند. سپس به عنوان کیت قطعات، به سایت مورد نظر انتقال داده می شوند و تیمی از پیمانکاران متخصص آنها را نصب می کنند.
پرده شیشه ای مبتنی بر سیستم استیک، عمدتا برای ساختمان های کم ارتفاع یا در مناطق کوچک کاربرد دارند. این سیستم، انعطاف پذیری بالایی دارد، زیرا فضای لازم را برای تنظیمات در محل ساخت و ساز فراهم می کند. اگرچه این مزیت، هزینه های حمل و نقل پایینی را شامل می شود، اما ساخت و نصب این اِلمانها بسیار زمانبر است.

 

پرده های شیشه ای مبتنی بر سیستم های یونیتایز (Unitize)

این سیستم ها، متشکل از مجموعه سیستم های استیک پیش ساخته هستند که به طور کامل در محیط کارخانه مونتاژ شده و به محل مورد نظر منتقل داده می شوند و سپس روی سازه ساختمان نصب می شوند. اندازه آنها با ارتفاع سقف به سقف هر طبقه سازه ساختمانی در تناسب کامل است. آماده سازی این مولفه ها در کارخانه، به این معنی است که می توان طرح های پیچیده تر و با کیفیت تری از آنها را ساخت.

چنین پرده های شیشه ای، از لحاظ تحمل بارهای مختلف، کاهش پیچ و مهره ها و اتصالات، درزگیری بهتر برای نفوذ کمتر رطوبت و هوا نسبت به سیستم های استیک هستند. به علاوه نصب آنها سریعتر انجام می شود و نحوه نصب آنها نیز، منجر به صرفه جویی در هزینه ها (به ویژه هزینه های کارگر) خواهد شد.
اما مشکل این است که مراحل آماده سازی پرده های شیشه ای مبتنی بر سیستم های یونیتایزد، ممکن است ماه ها به طول انجامد و این زمان در مقایسه با سیستم های استیک طولانی تر است. به علاوه این نوع سیستم ها به دلیل نیاز به محافظت بیشتر و بهتر هنگام حمل و نقل به محل ساخت و ساز، هزینه جابجایی بالایی دارند. به هر حال این اِلمانها عمدتا در ساختمان های بلند مدرن کاربرد دارند و برای نصب به پشتیبانی خارجی نظیر جرثقیل یا داربست احتیاجی ندارند، بلکه فقط به مینی جرثقیل یا بالابر موقت مورد نیاز خواهد بود.

مزایای نصب پرده های شیشه ای

  1. سیستم های پرده شیشه ای به گونه ای طراحی شده اند که برای ساختمان، یک لایه محافظ اضافی در برابر شرایط محیطی فراهم می کنند. به عنوان مثال با منحرف کردن باد و باران از نمای خارجی ساختمان، این پرده ها می توانند خطر آسیب به سطوح خارجی را کاهش دهند.
  2. هدف اصلی پرده های شیشه ای، این است که هوا و رطوبت را از ساختمان خارج کنند و هم به عنوان یک بافر و هم به عنوان یک عایق عمل نمایند. این دیواره ها یک عایق رطوبتی، حرارتی و صوتی خصوصا در شیشه های دوجداره و سه جداره به شمار می آیند. بنابراین ضمن حفظ دمای محیط داخلی، بهره وری انرژی را بهبود می دهند و هزینه های انرژی در طولانی مدت به شدت کاهش پیدا می کند، زیرا وسایل سرمایشی و گرمایشی به میزان کمتر و به صورت بهینه بکار گرفته خواهند شد.
  3. ایمنی، یکی از دستاوردهای مهم این المانهاست. یک پرده شیشه ای اصولا برای ایجاد ثبات سازه در نظر گرفته نشده است، اما به طور کلی نوسان و لرزش ساختمان را کاهش می دهد، در نتیجه ساختار را ایمن تر می کند. این نوع دیوار پرده ای، با پراکنده کردن نیروی جنبشی در کل فریم و ساختار، می تواند هرگونه تنش را در ساختمان تقسیم و متعادل کند. بنابراین ساختمانی ایجاد می کند که مقاومت بالایی در برابر بادهای شدید و زمین لرزه دارد. گفتنی است که کاهش نوسان ساختمان به ویژه در ساختمان های بلندتر، بسیار مفید و ضروری است و این امر همچنین می تواند ساختمان را برای ساکنان راحت تر و آرامش بخش تر کند.
  4. پرده شیشه ای می تواند با ایجاد یک مانع و جلوگیری از انتقال آسان حریق، گسترش آتش را بین طبقات کاهش دهند. این امر به ویژه در ساختمان های بلندتر که آتش می تواند به سرعت به سمت بالا گسترش یابد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
  5. درخشندگی بالای ایجاد شده توسط پرده های شیشه ای، می تواند باعث کاهش اثرات اشعه ماورا بنفش شود تا اجسام داخل ساختمان و ظاهر آنها به سرعت تخریب نشوند.
  6. نگهداری آنها راحت تر و مقرون به صرفه تر است و دوام و طول عمر بالایی دارند.
  7. این عناصر، امکان استفاده حداکثری از نور طبیعی را در داخل ساختمان فراهم می کنند.
  8. فضا را بزرگتر از اندازه واقعی نشان می دهند.
  9. پرده های شیشه ای، زیبایی و جذابیت بسیار زیاد و منحصر به فردی به ساختمان می بخشند.
  10. از آنجا که این دیوارهای پرده ای مدرن به عنوان روکش ساختمان مطرح می شود، حذف یا خرابی یک بخش از آنها منجر به آسیب نامناسب و تخریب سازه نخواهد شد.

و در نهایت اینکه پرده های شیشه ای به شما اجازه می دهند در هر فصلی از سال، بتوانید از تراس و بالکن شیشه ای استفاده کنید. در واقع، در زمستان می توان این فضاها را گرم نگه داشت و در تابستان اقدام به خنک سازی آنها نمود. در این رابطه شرکت ایمن جام پیروزان با بهره مندی از کادری مجرب و متخصصانی حرفه ای، ارائه دهنده پرده های شیشه ای با استفاده از شیشه سکوریت است و شما را در برخورداری از این قابلیت مدرن یاری می کند. بعلاوه این شرکت بهترین یراق شیشه، پروفیل ها و اتصالات را در این رابطه بکار می گیرد.

معایب نصب پرده های شیشه ای

با تمام مزایایی که گفته شد، این المانها از معایب محدودی برخوردارند از جمله:

  1. استفاده زیاد از پرده شیشه ای، باعث ایجاد آلودگی نوری جدی می شود. این نور، به دیدگان تمام عابران پیاده و رانندگانی که در حوالی ساختمان هستند منعکس می شود و چشم را خیره می کند.
  2. پرده شیشه ای قابل اشتعال نیست، اما ممکن است ذوب یا نرم شود و یا بشکند. این امر علاوه بر ایجاد ظاهری نامطلوب برای ساختمان، مزایایی از جمله بهره وری انرژی را زیر سوال خواهد برد.
  3. هزینه های ساخت و نگهداری آنها بیش از سایر انواع دیوارهای پرده ای است.
  4. با شرایط نامساعد جوی، ممکن است نصب این سازه ها به تاخیر بیفتد.
  5. با گذشت زمان، ممکن است پرده های شیشه ای در برابر عوامل محیطی، لکه ها و رسوبات بارندگی آسیب پذیر شوند. این بدان معناست که آنها نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند تا همواره از جذاب ترین ظاهر و بهترین عملکرد برخوردار باشند و هر گونه ترک، خراش یا آسیب دیگر به موقع شناسایی و برطرف شود. در این رابطه شرکت ایمن جام پیروزان خدمات پشتیبانی باکیفیت و مشتری پسندی را در رزومه خود دارد.

 

منابع:

Types of Curtain Wall System – its Details, Functions and Advantages


https://www.zerodefects.ca/types-of-curtain-wall-system-and-their-advantages/

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دو × = 2