سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
ارتفاع نرده شیشه ای پله باید چه اندازه باشد؟

ارتفاع نرده شیشه ای پله باید چه اندازه باشد؟

امروزه می‌توانیم هنگام طراحی دکوراسیون منزل، از همه‌ی مسائل ساده و پیش پا افتاده نیز بهره ببریم و برای زیبایی هرچه بیشتر منزلمان تلاش کنیم. ما باید از هر فرصتی برای زیباسازی محیط استفاده نماییم. استفاده از نرده‌های زیبا با طرحی خاص می‌تواند فرصت مناسبی باشد. متأسفانه بسیاری از طراحان، نرده را تنها وسیله‌ای برای محافظت می‌دانند. درحالی‌که امروزه باید علاوه بر رعایت اصول ایمنی، اصول زیبایی را نیز در نظر داشته باشیم و همه‌ی مسائل را از بعد زیبایی‌شناسی نیز مشاهده کنیم. انتخاب درست نرده‌ها، می‌تواند حسابی بر روی زیبایی راه‌پله‌ها تأثیر بگذارد. پس برای انتخاب درست و مناسب نرده حتی به عناصر مصرفی در نرده دقت کنیم. برای این منظور در ادامه‌ی مطالب با ما همراه باشید تا انواع نرده‌ها را از لحاظ جنس و طرح و همچنین اصول ایمنی بررسی نماییم.

 

ارتفاع نرده راه ‌پله | ارتفاع استاندارد نرده راه پله

برای نصب و اجرای نرده راه‌پله باید به مقررات تنظیم‌شده دقت شود تا بتوان ایمنی فضا را تأمین نمود. مهم‌ترین مسئله دقت و توجه به ارتفاع نرده راه ‌پله می‌باشد به همین دلیل باید باید در زمان ساخت و اجرای پله‌ها و نرده آن به ارتفاع مجاز نرده راه‌پله دقت شود که مطابق با مقررات ملی ساختمان باشد.
در سازه‌های جدید استفاده از ایده و طرح‌های نو در دیزاین محیط و همین‌طور نرده راه پله به‌عنوان یک عنصر تزئینی از فضای داخلی کاربردی‌تر است. هماهنگی رنگ در محیط شگفتی را بیشتر می‌کند از جمله تأثیر در ساختمان‌هایی با متراژ بالا که نما با نرده راه پله بیشتر دیده می‌شود و رنگ نرده تازگی را به نرده نشان می‌دهد که تأثیر به سزایی دارد. ارتفاع نرده راه پله باید با دکوراسیون منزل هماهنگ باشد. هنگام طراحی یک‌ خانه براساس قوانین تعیین‌شده، ارتفاع نرده راه‌پله براساس استاندارد ساخته و استفاده از آن کاربرد دارد. برای آشنایی بیشتر شما عزیزان در ادامه برخی از این مقررات را ذکر می‌نماییم.

  • در صورتی که نرده‌ پله سطح صاف باشند از ایجاد آسیب جلوگیری می کند.
  • برای پیشگیری از آسیب باید انتهای نرده راه‌پله که به‌صورت بیرون‌زدگی داشته ‌باشد به‌صورت منحنی و یا سطح صیقلی ساخته شود.
  • ابعاد راه ‌پله باید بین 220 تا 360 سانتی متر باشد.
  • هنگامی‌که ارتفاع راه‌پله با پله‌ها بیشتر از 76 سانتی‌متر باشد ارتفاع بالای لبه نرده باید بین 80-110 باشد.
  • ارتفاع استاندارد جان‌پناه پاگرد راه‌پله‌ها باید 1.20 سانتی متر باشد.
  • بین دستگیره نرده راه ‌پله و جسم خارجی مانند دیوار باید 8 سانتی‌متر فاصله باشد.

ارتفاع نرده

از مهم‌ترین اجزای پله ارتفاع نرده است که وجود نرده برای پله برای حفاظت و ایجاد زیبایی و ظرافت لازم می‌باشد. استفاده از نرده‌های استیل برای ایجاد دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان یک ایده مدرن و ایدئال می‌باشد.  در نصب نرده راه‌پله مسئله مهمی که وجود دارد رعایت ضوابط نرده راه‌پله می‌باشد که در ادامه به بررسی برخی از این ضوابط نرده راه‌پله  که بیانگر فاصله نرده راه‌پله و اندازه ارتفاع آن است می‌پردازیم:

  • ارتفاع نرده از لبه پله باید  حداقل 80 سانتی‌متر باشد.
  • فاصله بین دو نرده عمودی نباید کمتر از 11 سانتی‌متر باشد.
  • طبق استاندارد نرده حداکثر فاصله بین المان های نرده باید کمتر از 11 سانتی متر باشد به نحوی که سر بچه از آن عبور نکند.

 

ضوابط ارتفاع نرده راه پله

راه ‌پله بخش مهم هر ساختمان به‌حساب می‌آید که در ساخت و تائید نهایی ساختمان به‌عنوان برگه پایان کار، رعایت ضوابط راه ‌پله بسیار مهم می‌باشد. ارتفاع نرده‌ها با توجه به سلیقه‌ی کارفرما و نوع کاربری نرده (نوع ساختمانی که راه‌ پله در آن وجود دارد) مشخص می‌شود. اما شهرداری اندازه‌ی ارتفاع استاندارد نرده راه‌پله را در نظر گرفته است.
طبق استاندارد گفته‌شده برای نرده‌های راه پله‌ها، ارتفاع لازم برای نرده‌ها 80 تا 110 سانتی‌متر است. ارتفاع استاندارد نرده راه‌پله به دلیل ایجاد امنیت برای تمامی اقشار و گروه سنی تنظیم می‌گردد. اگر نرده‌ها براساس استانداردهای تعیین‌شده ساخته و نصب گردند علاوه بر ایمنی که ایجاد می‌کند زیبایی فضا را نیز دوچندان می‌نمایند. بر اساس مقررات ملی ساختمان تمامی اجزای ساختمانی از پی‌ریزی تا ارتفاع نرده‌ها دارای ضوابط و استاندارهایی می‌باشد که باید رعایت گردد تا یک ساختمان بتواند برگه پایان کار خود را دریافت نماید.
ارتفاع نرده استیل راه پله در تمام لوله ها به قطر 0.8 تا 1 میلی متر می باشد که این ضخامت مشتری را در انتخاب نوع سازه آزاد گذاشته و از لحاظ استحکام و حفظ جان که وظیفه اصلی نرده است مطمئن می کند.  نرده استیل از سطحی صاف و ضد زنگ ساخته شده که توانایی اجرا به هر فرمی را دارد و به علت مزایای نصب نرده استیل و مناسب برای پروژه های ساختمانی است. از این صفحه می توان از ضوابط ارتفاع نرده راه ‌پله در ساخت و اجرا این گونه بیان نمود که:

  • ابعاد راه ‌پله باید بین 240 تا 480 سانتی‌متر باشد.
  • درصورتی‌که در ساختمان چهار واحد در یک طبقه باشد یک واحد راه‌پله کافی است.
  • در هر طبقه بیشتر از چهار طبقه باشد باید دو واحد راه‌پله و آسانسور در نظر گرفته شود.
  • در راه‌پله‌ها باید ارتفاع پله‌ها 17 و عرض کف پله‌ها را 30 سانتی‌متر باید در نظر گرفت.
  • نورگیر در راه ‌پله‌ها باید رعایت گردد، در قطعات کوچک‌تر 2 متر و در قطعات بزرگ‌تر 200 متر در نظر گرفته می‌شود.
  • از مزایای نصب نرده استیل گارانتی مادام العمر این نرده ها در برابر زنگ زدگی و تغییر رنگ است.

ارتفاع نرده پله

پله راه ارتباطی بین طبقات محسوب می‌شود، که ارتفاع آن بستگی به محل و اشخاص استفاده‌کننده از آن دارد. در حالت کلی استاندارد ارتفاع نرده پله در آپارتمان‌های مسکونی بین 12 تا 20 سانتی‌متر و استاندارد 18 سانتی متر می‌باشد.

  • ارتفاع پله در ساختمان‌های فنی و بخش انبار و موتورخانه ساختمان‌ها بین 20 تا 25 سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود.
  • در مکان‌های عمومی نظیر راه‌آهن، بیمارستان، ادارات، استاندارد ارتفاع پله بین 15 تا 17 سانتی‌متر می‌باشد.
  • ارتفاع استاندارد پله در مکان‌های لوکس کمتر از 15 سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود. در واقع این اندازه‌ها متناسب با سنین اشخاصی که از آن محیط و فضا استفاده می‌کنند تعیین می‌شود. اندازه استاندارد پله‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که در هرمکانی متناسب با سنین خاص بتوانند به‌راحتی از پله‌ها رفت‌ وآمد نمایند.

 

ایمنی راه پله

راه‌ پله به دلیل ارتباط دهندگی بین طبقات دارای ارتفاعی می‌باشد، برای این که راه‌ پله دارای ایمنی و امنیت باشد باید تدابیری اندیشید تا همه افراد با شرایط سنی مختلف با آسودگی خاطر بتوانند از راه‌پله استفاده نمایند. برای ایجاد ایمنی راه‌پله می‌توان از انواع نرده راه‌پله استفاده نمود، که جدیدترین متریال برای نرده راه‌پله استیل می‌باشد.
استفاده از نرده استیل برای راه‌پله هم زیبایی و مقاومت بالایی دارد و هم موجب ایجاد ایمنی راه‌پله می‌شود؛ به همین دلیل بسیاری از افراد خواستار استفاده از این نوع نرده راه‌پله  می‌باشند. نرده‌ها از نظر جنس نیز دارای تنوع می‌باشند و در انواع مختلف شیشه‌ای، آهنی، نرده و پله‌ی چوبی، سنگی، استیل، بتنی، گچی و … موجود می‌باشند. از قوانین ایمنی راه پله به موارد زیر توجه کنید:

  • هر راه پله ۱۱۰ سانتی متر عرض مفید داشته باشد. معمولا برای عرض راه پله داخل منازل به حداقل 80 سانتی متر کاهش داده می شود.
  • ارتفاع هر پله حداکثر 20 سانتی متر و حداقل 12 سانتی متر باشد.

 

ارتفاع در نرده های فانتزی

نرده‌های فانتزی نوعی از نرده‌ها هستند که اشکال مختلف و متنوعی دارند. آن‌ها می‌توانند شبیه به درخت، برگ گیاهان و … باشند. این نرده‌ها مهم نیست از چه متریالی ساخته می‌شوند ، تنها طرح جذاب و فانتزی بودن آن ملاک کار است. البته اگر نرده را برای محلی می‌خواهید که ایمنی آن هم مد نظر است، باید از استحکام نرده و متریال مصرفی اطمینان پیدا کنید. هرچند که این نرده‌ها بیشتر جنبه‌ی تزیینی و دکوری دارند و ایمنی آن‌ها چندان مد نظر نمی‌باشد. از ترکیب کردن متریال چوب و شیشه نیز می‌توان طرح‌های فانتزی و ایمن زیبایی ایجاد کرد.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = یازده