سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
درب اتوماتیک شیشه ای

تنظیمات درب اتوماتیک شیشه ای

پس از مدتی استفاده از درب اتوماتیک شیشه ای و بسته به میزان کاربری و نوع و حجم استفاده از آن ها، امکان دارد که نیاز مجدد به تنظیمات درب اتوماتیک شیشه ای داشته باشید. به این معنا که برخی از قطعات فنی آن از مدار اصلی خود خارج شده و یا خود لت های درب، نیاز به رگلاژ دوباره داشته باشند.

تنظیمات درب اتوماتیک شیشه ای

مشکلات و عیوب درب های خودکار در موارد متعدد و متنوعی ظهور پیدا می کنند. ممکن است شما در بخش هنگر درب دچار مشکل باشید. از طرفی برخی اوقات چشمی درب اتوماتیک معیوب گشته و در زمان مناسب فرمان باز و بسته شدن درب را به موتور صادر نمی کند. همین طور ضربه زدن درب حین باز و بسته شدن لت های آن (چه به صورت تک لت یا دو لت و یا هر نوع دیگری باشد) نیز گاهی اوقات از سوی مشتریان و مصرف کنندگان درب های خودکار توصیه می شود.

حتی گاهی اوقات گزارشاتی مبنی بر افتادگی کامل یا عدم حرکت لت های درب خودکار دریافت کرده و نیاز به تنظیمات فوری درب اتوماتیک شیشه ای پیدا می شود. عیب در ریموت درب نیز از مشکلات و خرابی های شایعی ست که بیش از هر مورد دیگری با آن مواجه می شویم.

موضوع دیگری که نیاز به تنظیمات درب اتوماتیک شیشه ای را به وجود می آورد، حساسیت بسیار بالای سنسورهای درب خودکار است. در چنین شرایطی با عبور هر متحرکی از مقابل درب، بی آن که قصد ورود یا خروج را داشته باشد، لت های درب شیشه ای اتوماتیک باز شده و به واقع باز و بسته شدن بی جهت و آزاردهنده ای را مشاهده خواهیم کرد. در این حالت حتما باید حساسیت سنسورها دوباره تنظیم شده و در مقابل هر حرکت بی ربطی به ورود و خروج، عکس العمل نشان ندهند. اما اگر با تنظیم سنسور و پایین آوردن حساسیت آن، مشکل همچنان در جای خود باقی باشد؛ احتمالا نیاز به تعویض سنسور و جایگزینی آن با یک برند معتبرتر خواهد بود.

تنظیمات درب اتوماتیک شیشه ای به چه صورتی انجام می شود؟

زمانی که کارشناس مربوطه برای عیب یابی و تنظیم درب به محل مراجعه می کند؛ نخست به سراغ تست منبع تغذیه و اتصالات برقی خواهد رفت. بسیاری از مشکلات مربوط به سنسورها و چشمی در و همین طور موتور آن، به همین منبع تغذیه مربوط شده و حتی بعضی اوقات به راحتی مرتفع می گردد. به طور نمونه ممکن است سیم ها درست در جای خود قرار نگرفته و از مدار اصلی خارج شده باشند. حتی نبود دقت در نصب اولیه نیز می تواند چنین مشکلاتی را از قبیل قطعی سیم فراهم سازد.

اما در صورتی که مشکل سنسور یا چشمی به منبع تغذیه مربوط نشود، به احتمال زیاد نیاز به تعویض این قطعات خواهد بود. تعویض سنسور یا چشمی به وسیله کارشناس ماهر تعمیر درب های اتوماتیک شیشه ای انجام شده و نمونه ی معیوب با یک نمونه تازه جایگزین خواهد شد.

مورد مهم دیگر که غالبا با آن روبرو می شویم؛ ضربه زدن درب حین باز و بسته شدن است. این اتفاق به ۳ دلیل متفاوت می تواند ایجاد شود:

  • تنظیم و نصب اولیه نادرست

در این صورت باید تنظیمات درب اتوماتیک شیشه ای روی نصب لت ها، دوباره انجام شده و آن ها را در جای درست خود، به خوبی قرار داد.

  • شل شدن تسمه ها

در این صورت کارشناس تسمه ها را مجددا در محل خود سفت کرده و یا برخی اوقات (به ندرت) نیاز به تعویض آن خواهد بود.

  • عدم عملکرد صحیح موتور

در این صورت باید موتور را ریست کرده و از ابتدا تنظیمات آن را اجرا نمود.

اما بعضی اوقات نیز مشکل در خود انکودر سیستم می باشد. در این صورت امکان تعمیر در محل نصب درب وجود نداشته و کارشناس باید انکودر را جدا کرده و این قطعه را برای تعمیر و تنظیم مجدد به کارگاه بیاورد.

در صورت نیاز به سرویس و تنظیم مجدد موتور که غالبا پس از چند سال تردد بالا، لازم می شود؛ باید موتور از درب باز شده و برای تنظیم مجدد به محل کارگاه برده شود. در واقع این تنظیمات اخیر، از جدی ترین و سنگین ترین بخش تعمیرات و تنظیمات درب خودکار بوده و در محل نصب درب امکان اجرای صحیح آن ها وجود ندارد.

در نهایت نکته ی مهم و اطمینان بخش این است که تمام قطعات موجود در یک درب اتوماتیک، قابل تعمیر و تعویض هستند و کمتر پیش می آید که نیاز به خرید یک پکیج کامل داشته باشیم.

گاهى اوقات با این موضوع روبرو هستیم که درب اتوماتیک ایراد دارد، اما در ظاهر عیب یابی آن، چیزی نشان داده نمی شود. به طور مثال زمانی که فاصله لت ها از سطح زمین بسیار کم باشد، درب حین رفت و برگشت با زمین اصطکاک پیدا کرده و این در طول زمان، به موتور درب اتوماتیک شیشه ای، فشار وارد کرده و باعث ایراد در آن خواهد شد. همین موضوع، طول عمر قطعه را کم کرده و باعث می شود تا حرکت باز و بسته شدن درب اتوماتیک، با فشار مضاعفی همراه شود. (به شکلی که انگار درب تحت فشار یا با وزنی بیشتر از استاندارد، عمل می کند.)

از این روی، لازم است که حتما پس از مدتی کارکرد درب اتوماتیک شیشه ای، سرویس اولیه آن صورت گرفته و همین طور سرویس ها دوره ای و چک آپ وضعیت کارکرد و قطعات درب، انجام پذیرد. این سرویس های دوره ای، باعث می شود که مشکلات و خطاهای کوچک به موقع رفع شده و مشکلات و هزینه های بزرگتر به وجود نیاورد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هشت × 5 =