سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
دلایل شکستن شیشه سکوریت یا شیشه میرال

دلایل شکستن شیشه سکوریت یا شیشه میرال

اگر کمی با شیشه های سکوریت آشنا باشید، حتما این سوال برایتان پیش آمده است که شیشه سکوریت چگونه می شکند؟ از آنجایی که یکی از مهم ترین ویژگی های شیشه میرال یا سکوریت مقاومت و استحکام بالا آن است و حتی گاهی از آن به عنوان شیشه نشکن نام برده می شود، این مسئله ممکن است کمی عجیب به نظر بیاید. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر در مورد علت شکستن شیشه سکوریت بدانید:

  • شیشه میرال و فرایند ساخت آن
  • دلایل شکستن شیشه سکوریت
  • تنش های داخلی شیشه سکوریت
  • آسیب دیدگی لبه های شیشه میرال
  • سوراخ کاری و تراش نادرست
  • وجود ناخالصی در شیشه

شیشه میرال چگونه می شکند؟

شیشه میرال و فرایند ساخت آن

اگر بخواهیم به طور خلاصه به تعریف شیشه سکوریت بپردازیم، باید بگوییم شیشه سکوریت یا شیشه میرال در واقع همان شیشه معمولی است که تحت فرایند حرارتی خاصی قرار می گیرد و این عملیات حرارتی موجب افزایش استحکام آن می گردد. در طی این عملیات حرارتی، ابتدا شیشه را وارد کوره کرده و دمای آن را به طور ناگهانی تا حدود ۶۰۰ درجه سلیسوس بالا می برند.

سپس عملیات خنک سازی شروع شده و با وزش باد های سرد شروع به سرد کردن شیشه می کنند. اینجاست که شیشه اصطلاحا دچار شوک حرارتی می شود. این تنش های حاصل از سرد و گردم کردن شیشه، دلیل بالا رفتن استحکام و مقاومت شیشه می باشد.

یکی دیگر از ویژگی های مهم شیشه سکوریت که جزو مزایای آن هم به شمار می رود، ایمنی بالای آن است. شیشه های سکوریت در صورت شکستن مانند شیشه معمولی به تکه های برنده و خطرناک تبدیل نمی شوند، بلکه به قطعات بسیار ریزی تقسیم می شوند که صیقلی بوده و خاصیت برندگی ندارد. این مسئله موجب شده است تا استفاده از شیشه های سکوریت کاربرد فراوانی پیدا کند.

پس از انجام فرایند سکوریت شدن دیگر قابلیت انجام هیچ گونه برشکاری یا سوراخ کاری بر روی شیشه میرال وجود ندارد. این مسئله را می توان یکی از معایب شیشه سکوریت بر شمرد. از جمله کاربرد های شیشه سکوریت می توان به ساختمان سازی، صنعت خودروسازی، لوازم منزل و … اشاره کرد.

دلایل شکستن شیشه سکوریت

با توجه به توضیحاتی که در مورد نحوه ساخت شیشه سکوریت و مقاومت بالای آن داده شد، ممکن است شکستن این شیشه ها کمی عجیب و دور از انتظار به نظر برسد. اما واقعیت این است که شیشه میرال نیز در شرایط خاصی امکان شکستن دارد. در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی بیشتر این عوامل بپردازیم:

تنش های داخلی شیشه سکوریت

وجود تکانه های حرارتی و شوک های گرمایی ممکن است به شکستن شیشه سکوریت منجر شود. به طور مثال، اگر برای باز کردن درب های شیشه ای از فشار زیاد در خلاف جهت و یا ضربه  استفاده کنیم، این مسئله می تواند در قسمت های آسیب پذیر تر شیشه، مثل دستگیره و لولا باعث افزایش تنش های درونی و در نهایت شکستن شیشه شود. البته واضح است که منظور ما ضربه و فشار های بسیار شدید می باشد، زیرا شیشه سکوریت در مقابل ضربه و فشار عادی از استحکام بسیار بالایی برخوردار است.

تنش های داخلی شیشه سکوریت

در مورد شوک های حرارتی می توان شیشه های سکوریت به کار رفته ساختمان را مثال زد. تغییرات دمایی شدید و ناگهانی می توانند منجر به شکستن شیشه سکوریت شوند. گاهی اوقات به دلیل تغییرات شرایط آب و هوایی در طول شب و روز، شیشه های میرالی که در مجاورت این تغییرات حرارتی قرار گرفته اند، دچار شوک شده و شکسته می شوند. این تنش های حرارتی در شیشه های به کار رفته در حمام نیز زیاد اتفاق می افتد. روشن است که در اینجا هم منظور ما تغییرات بسیار شدید و ناگهانی دما می باشد زیرا شیشه سکوریت در مقابل تغییر دمای معمولی بسار مقاوم است.

سوراخ کاری و تراش نادرست

شیشه بری و سوراخکاری های قبل از فرایند سکوریت کردن باید با دقت زیادی انجام شود. وجود هرگونه انحراف و برجستگی در شیشه باعث می شود هنگام بروز فشار، سکوریت بشکند. به همین دلیل است که در زمان ساخت شیشه سکوریت، قبل وارد شدن شیشه به کوره، آن را به طور کامل بررسی می کنند تا هیچ گونه انحرافی نداشته و سطحش کاملا صاف و یکدست باشد.

آسیب دیدگی لبه های شیشه میرال

لبه های شیشه سکوریت، حساس ترین و آسیب پذیرترین قسمت های آن می باشند. در صورت برخورد ضربه ناگهانی به لبه ها، شیشه سکوریت به سرعت ترک خورده و کل آن می شکند. در برخی از موارد نصب شیشه به صورت نادرست باعث آسیب دیدن لبه شیشه سکوریت و در نهایت شکستگی آن می شود. به طور مثال در درب های کشویی اگر شیشه به طور کامل داخل ریل و سپر پلاستیکی خود قرار نگیرد، ممکن است به راحتی آسیب دیده و بشکند، زیرا در این شرایط امکان برخورد لبه های شیشه با اشیا اطراف وجود دارد.

آسیب دیدگی لبه های شیشه میرال

وجود ناخالصی در شیشه

مانند بسیاری از محصولات دیگر، شیشه نیز ممکن است دارای ناخالصی باشد. سولفید نیکل را می توان به عنوان معروف ترین ناخالصی شیشه نام برد. این ناخالصی در طی عملیات سکوریت کردن به همراه شیشه گرم شده و پس از سرد شدن شیشه نیز باقی می ماند. ممکن است ناخالصی ابتدا بسیار کوچک باشد، اما به مرور زمان بزرگ تر شده و منجر به بروز تنش داخلی و در نهایت شکستگی شیشه می شود. اندازه سولفید نیکل می تواند تا حدود ۴ درصد افزایش پیدا کند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + چهار =