سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
ديوار شيشه اي

دیوار شیشه ای چیست و چه کاربردی دارد؟

دیوار شیشه ای:جداکننده های فضا از هر نوع و جنسی که باشند، می توانند حالت شفاف داشته باشند. طوری که نور را از خود عبور دهند و ارتباط فضای دو طرف خود را به طور کامل قطع نکنند.

دیوار شیشه ای | سایت ساختمون


دیوار شیشه ای:در پارتیشن بندی فضاهای اداری امروز، از این نوع چیدمان استفاده می شود، به طوری که کارمندان با وجود این که فضا و حریم کاری مخصوص به خود را دارند، با کل مجموعه کاری نیز در ارتباط هستند و نظارت و کنترل کل محیط کار به سهولت انجام می گیرد. از طرف دیگر، جداکننده های شفاف، محیط های بسته و محدود فضاهای داخلی را تحت الشعاع قرار نمی دهند چرا که چشم، ارتباط بین دو سمت جدا شده را به وسیله نوری که از سطح دیوار شفاف عبور می کند، حفظ می کند.

یکی از موادی که می تواند در همه دیوار یا قسمتی از آن به کار رود و آن را به سطحی شفاف تبدیل کند، شیشه است. در عصر حاضر، کاربردهای وسیعتری از مشتقات حاصل از شیشه، شناخته شده است که امکان انتخاب های نامحدودی را به طراحان فضای معماری می دهد. شیشه در حالت ساده و بی هیچ آرایه ای در حال حاضر چندان به کار نمی آید.

یکی از آرایه های پرطرفدار روی شیشه، سندبلاست کردن آن است. پاشیدن دانه های شن با سرعت که طی فرآیندی در پروسه ساخت شیشه بر روی آن اعمال می شود، سطح شیشه را از حالت ساده به سطحی سمباده خورده و بافتدار تبدیل می کند. امروزه از این روش برای نقش دار کردن شیشه هایی که روی در جاسازی می شوند و شیشه هایی که قاب های چوبی یا فرفورژه دارند و به صورت پانل یا پاراوان نقش دیوارهای سبک را در فضا ایفا می کنند استفاده می شود. همین شیشه ها در فرآیند ساخت می توانند با اکسید فلزاتی به رنگ های مختلف درآیند و در قسمت های برجسته و گل و برگ دار خود، حاوی رنگ های متفاوتی شوند. از این آرایه نیز همانند مورد یادشده استفاده می شود. در این نوع شیشه ها، گذر نور طبیعی روز از یک طرف و نور پردازی جهت دار در شب از طرف دیگر، رنگ های زیبایی را بر اشیاء و دیوارهای مجاور پرتو افشان خواهد کرد و جلوه بصری و تنوع بیشتری به فضای پیرامون خواهد بخشید.

استفاده از کاربردهای سنتی شیشه های رنگین که از قدیم در سرسراها، ارسی ها و درها متداول بوده و غیر از توجیه دکوراتیو، کاربری هایی از جمله حفظ بهداشت و مسائل ارگونومیک داشته است نیز می تواند در ایجاد محیطی دلچسب و رویایی موثر باشد.

یکی دیگر از کاربردهای رنگ در شیشه که روی شیشه ساده اجرا می شود، نقاشی روی شیشه یا ویترای است. هنر ویترای از قدیم یکی از هنرهای سنتی در معماری کلیساها بود و اکنون نیز بار دیگر با رنگ و بویی تازه تزئین کننده شیشه فضاهای خانه ها، هتل ها، کتابخانه ها، گلخانه ها و هر فضای دیگری است. دیوارهای شفاف و ترنسپرنت transparentهمیشه دیوارهایی ثابت یا با پایه ای ثابت روی زمین نیستند. این جداکننده ها که نقش دیوار را در فضای داخلی ایفا می کنند، می توانند به صورت آویخته مانند یک پرده درقسمتی از فضا عمل کنند، مثلا از سقف تا نیمی از ارتفاع تا کف را شامل شوند.

با استفاده از قطعات شیشه های رنگی در ابعاد، اشکال و رنگ های متفاوت و ارتباط آن ها با یکدیگر  مثل ارتباط با فریم فلزی یا قاب هایی که به وسیله بافته هایی نظیر قلاب بافی یا مکرمه بافی از منسوجاتی چون کنف و الیاف طبیعی و محکم ساخته می شوند، می توانید دیوارهایی سیال یا شناور طراحی کنید که به حس پویایی محیط کمک کند و به صورت یک عنصر دکوراتیو در فضا عمل کند. اشیاء یا صفحات شیشه ای به جهت قابلیت عبور نور و اتصال دهنده آن ها به یکدیگر و جنس سبک خود، امکان ایجاد یک دیوار شفاف و سبک را در فضا موجب می شوند.

از دیگر مواردی که به عنوان دیوار شفاف از آن می توان نام برد، دیوارهایی هستند که در قسمت هایی از ساختار خود سوراخ ها و بازشوهایی برای ارتباط به دو سوی دیوار دارند و این سوراخ ها با شیشه یا ماده ای نظیر آن پر می شوند. مورد دیگری که به عنوان دیوار شفاف کاربرد وسیع تر و قابل لمس تری دارد، بلوک ها وآجرهای شیشه ای هستند. بلوک های شیشه ای طی سال هایی که به بازار عرضه شده اند به خاطر تنوع در ساخت، رنگ وطراحی، مشتریان متعدد و متفاوتی را به خود جذب کرده اند. دیوارها، دیوارک ها و جان پناه ها این قابلیت را دارند که با نوع طراحی و چیدمان فرم دیوار، روی هم چیده و سوار شوند. نصب وبهره برداری از آن ساده است و تنوع زیبایی به محیط می بخشد.
بلوک شیشه‌ای یا گلاس بلاک (Glass block)‏  قطعاتی  از جنس شیشه هستند که از دو جداره وکیوم شده شیشه که فضای میانی آن ها از خلا پر شده است تشکیل می شود و عایق بسیار مناسبی برای سرما‌، گرما‌، رطوبت و صدا محسوب می شود.

در استفاده از بلوک های شیشه ای در فضای مسکونی باید به این نکته نیز توجه داشت که هر واحد بلوک، حجم، فرم و ضخامت مشخصی در فضا به خود اختصاص می دهد، برخلاف موارد ذکر شده قبل، از ظرافت و یکدستی زیادی برخوردار نیست. پس در استفاده از آن باید دقت کنید که هماهنگ با سبک طراحی داخلی فضای مسکونی باشد و کاملا با سبک عناصر دیگر طراحی، مطابقت داشته باشد. بلوک های شیشه ای در دو نوع کلی ساده و طرح دارد در بازار موجود هستند. در نوع طرح دار، طراحان کوشیده اند تا از طرح های سنتی و مدرن، رنگ ها، خطوط و حتی عناصر حقیقی نوستالژیک مانند مهره ها، صدف، سکه و… در جهت هرچه متنوع تر شدن آن استفاده کنند.

 

منبع: تحریریه ساختمون

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = هفت