سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
روش های شکل دهی انواع مختلف شیشه

روش های شکل دهی انواع مختلف شیشه

تکنولوژی شیشه

کوره های ذوب شیشه برای ذوب مواد اولیه و تبدیل آن ها به شیشه مورد استفاده قرار می گیرند. برای تهیه انواع مختلف شیشه از کوره های متفاوتی استفاده می شود. کوره های ذوب شیشه را می توان به کوره های الکتریکی و احتراقی تقسیم بندی کرد. کوره های الکتریکی به طور گسترده در صنایع کوچک، و فایبرگلاس مورد استفاده قرار می گیرد. شکل روبرو نمایی از یک کوره ذوب شیشه را نشان می دهد.

روش های متفاوتی برای شکل دهی انواع مختلف شیشه وجود دارد که در ادامه برخی از آن ها معرفی خواهد شد.

1- روش فلوت:

امروزه شیشه های تخت به روش فلوت تهیه می شوند. این روش در سال 1950 معرفی شد. در ابتدا مواد اولیه، به صورت پیوسته به داخل کوره در دمای 1500 درجه سانتی گراد ریخته می شوند، ترکیب آن ها یکنواخت شده و برای حذف حباب ها تحت عملیات تصفیه قرار می گیرند. معمولا کوره حاوی 2000 تن شیشه مذاب است و در هر ساعت، 500 تن شیشه تولید می کند.

مذاب ویسکوز در دمای 1100 درجه سانتی گراد و تحت اتمسفر نیتروژن بر روی حمام قلع مذاب شناور می شود. در این شرایط ضخامت شیشه بدست آمده تقریبا 6 میلی متر است. برای تهیه شیشه های نازک تر یا ضخیم تر از غلتک استفاده می شود.

2- روش تهیه ظروف شیشه ای:

ظروف شیشه ای توسط روش هایی که در جدول زیر بیان شده، تولید می شوند.

فرآیند

محصول

پرس

ظروف آشپزخانه، کتری و گلدان، عدسی و آجرهای شیشه ای

ریخته گری گریز از مرکز

صفحات شیشه ای و تیوپ های کاتدی

دمش

 بطری

پرس و دمش

جام های شیشه ای  و شیشه لامپ

پرس-دمش و چرخش

جام های شیشه ای  و ابزارهای آزمایشگاهی

تمامی این فرآیندها با تهیه ترکیب و ذوب آن آغاز می شود و هنگامی که مذاب به دمای مطلوب رسد، یک لقمه داغ از شیشه مذاب به بخش شکل دهی فرستاده می شود. هنگامی که شیشه از کوره به بخش شکل دهی منتقل می شود، رنگی قرمز – نارنجی دارد. فیدر لقمه ها، وزن، دما و شکل لقمه را کنترل می کند. سرعت این فیدر ها می تواند 300 لقمه بر دقیقه باشد. تصویری از عملکرد یک فیدر در شکل زیر نمایش داده شده است.

– روش پرس:

در روش پرس، لقمه در داخل قالب قرار گرفته و فشار سمبه، موجب می شود تا شیشه تمام قالب را پر کند.

– روش پرس-دمش

این فرآیند امکان ایجاد گردنه های باریک بطری را ایجاد می کند و در این روش از سه قالب استفاده می شود. در روش پرس و دمش ابتدا لقمه تزریق می شود، سپس به داخل قالب فشرده می شود. سمبه به داخل قالب تزریق فشرده می شود  و انحنای گردنه بطری ایجاد می شود، سپس شیشه فرم داده شده به همراه سمبه به قالب دیگری فرستاده می شود و در آن جا با انجام دمش، فرآیند شکل دهی کامل می شود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + دو =