سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
شکل‌های خاص شیشه

شکل‌های خاص شیشه

پشم شیشه

پشم شیشه، یکی از شکل‌پذیرترین مواد به شمار می‌رود. از آن به عنوان عایق حرارتی استفاده می‌کنند و بهترین پارچه‌های ضد آتش را از این جنس می‌سازند. همچنین از آن برای ساختن فیلترهای گوناگون استفاده می‌کنند. آلیاژ آن با پلاستیک (فایبر گلاس) که ماده‌ای بسیار سخت و سبک است، در وسایل مختلف خانگی، لوازم ورزشی و حتی بدنه اتومبیل به کار می‌رود. شیشه‌های فنری که از پلاستیک و پشم شیشه ساخته می‌شوند یکی دیگر از محصولات این فرآورده هستند.

این شکل از شیشه از طریق کشیدن رشته‌های ریز از سوراخ‌های باریکی که در انتهای کاسه‌ای از جنس پلاتین است یا بوشی که با جریان برق گرم می‌شود، به دست می‌آید. عمل پشم شیشه‌کشی به دو صورت انجام می‌گیرد: اگر توسط جریان هوا یا بخار صورت گیرد، رشته‌های کوتاه پشم حاصل می‌شود که همنشینی آنها در کنار یکدیگر بسیار ناپایدار است (مانند پشم حیوانات و پنبه). در روش دیگر رشته‌های شیشه را به صورت الیاف ممتد و به وسیله چرخش سریع دوک‌های چرخان (با سرعت بیش از ۹۰ کیلومتر در ساعت) کشیده می‌شوند.

شیشه اسفنجی

برای تهیه این نوع شیشه، در شیشه مذاب حباب‌های گاز به وجود می‌آورند یا این که مخلوطی از شیشه آسیاب شده و کربن ریز را داخل قالبی می‌ریزند و آن را حرارت می‌دهند تا مانند کیک، تمام قالب را پر کند. شیشه اسفنجی از یک فاز شیشه‌ای جامد و یک فاز گازی تشکیل شده است و فاز گازی آن درون حفره‌های غیرمرتبط به هم در درون فاز جامد قرار دارد. شیشه اسفنجی یا شیشه فوم به علت ساختمان اسفنجی و حباب‌دار خود، از خواص ویژه‌ای برخوردار است که مهم‌ترین این خواص، عایق حرارتی بودن آن است. در این رابطه یک لایه با ضخامت ۵ سانتی‌متر از شیشه اسفنجی با یک آجر عایق به ضخامت ۵۰ – ۴۵ سانتی‌متر برابری می‌کند.

فاز گازی بیش از ۹۰ ٪ کل حجم شیشه اسفنجی را شامل می‌گردد. فاز شیشه‌ای می‌تواند از شیشه‌ای با فرمولی نظیر شیشه پنجره یا هر نوع شیشه تجاری دیگر تشکیل شده باشد. حفره‌هایی که درون آن قرار دارند شامل مخلوطی از گازهای اکسیژن و هیدروژن، ازت، کربن منو اکسید و کربن دی اکسید هستند.

شیشه محلول

ماده‌ای است که در حالت جامد، بی‌رنگ، شفاف و شیشه مانند است و در بازار معمولاً محلول آن در آب که مایعی شفاف و لزج است، یافت می‌شود. شیشه محلول یا آب شیشه معمولاً تنها سدیم سیلیکات است. خواص اصلی آن قابلیت حل شدن در آب، چسبندگی و مقاومت در برابر آتش است و برای ضد آتش کردن بعضی اجسام و محافظت در برابر هوا از آن استفاده می‌شود. همچنین از آن به عنوان اندود برای آب بند نمودن سطح‌های بتنی استفاده می‌شود. در این کاربرد، سدیم سیلیکات با آهک موجود در روزنه‌های بتن ترکیب و تبدیل به کلسیم سیلیکات می‌شود.

بلوک‌های شیشه‌ای

بلوک‌های شیشه‌ای مانند دیگر بلوک‌ها هستند. با این تفاوت که نور را از خود عبور می‌دهند. بلوک‌ها را به صورت دو نیمه جدا می‌سازند، سپس با حرارت به هم می‌چسبانند و قطعه‌ای توخالی به دست می‌آورند. این فرآورده بازده حرارتی بالایی دارد و عایق صوتی خوبی است.

آجرهای شیشه‌ای توپُر

یکی دیگر از فرآورده‌های شیشه، آجرهای شیشه‌ای هستند که توسط همان سازندگان بلوک‌های شیشه‌ای تولید می‌شوند. این آجرها بدون شکست تصاویر، نور را از خود عبور می‌دهند و نیز به خاطر توپُر بودنشان، نسبت به بلوکهای توخالی شیشه‌ای اثرهای نامناسب نور خورشید را بیشتر کاهش می‌دهند.

شیشه انحنادار (خم)  (Bend Glass)

شیشه خم از شیشه معمولی ساخته می‌شود. به این صورت که شیشه را حرارت می‌دهند تا به صورت خمیری درآید. آن گاه آن را روی قالب‌هایی که از قبل آماده شده می‌گذارند و بعد از شکل گرفتن شیشه، آن را به مرور سرد می‌کنند. از شیشه انحنادار اغلب در اتومبیل، ویترین‌های خانگی و فروشگاه‌ها استفاده می‌کنند.

شیشه سرامیکی

حرارت دادن فرآورده شیشه‌ای به مدت زیاد در اجاق‌های سرامیک‌پزی، ملکول‌های شیشه متبلور شده و شیشه سرامیکی که کاربردهای فراوانی در معماری داخلی و همچنین صنعت دارد تولید می‌شود.

انواع مرغوب شیشه

شیشه‌های طبی یا عدسی دوربین‌ها و نیز سایر قسمت‌های دستگاه‌های نوری، همین‌طور آینه‌های مرغوب را با دقت در انتخاب و مصرف مواد اولیه، در کوره‌های کوچک به صورت مرغوب تولید می‌کنند.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + پنج =