سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
شیشه سکوریت بهتر است یا شیشه لمینت؟

شیشه سکوریت بهتر است یا شیشه لمینت؟

تصور رایجی که از شیشه داریم، مربوط به خاصیت شکنندگی و آسیب‌پذیر بودن آن است، اما این روزها با اختراع شیشه ایمنی، حتی یک خانه تمام شیشه‌ای هم می‎تواند امن باشد. شیشه سکوریت و شیشه لمینت دو مدل رایج شیشه ایمنی هستند. اگر مشغول ساخت و یا نوسازی خانه خود هستید، پیمانکار پروژه شما، به احتمال زیاد از شما خواسته است که برای برخی از پنجره‌ها و درهای خانه خود شیشه ایمنی انتخاب کنید. اگر میان انتخاب شیشه سکوریت یا شیشه لمینت و تفاوت شیشه سکوریت و شیشه لمینت مطمئن نیستید، نگران نباشید. در این مقاله به معرفی شیشه سکوریت، شیشه لمینت و بررسی تفاوت شیشه سکوریت و شیشه لمینت می‌پردازیم.

چرا به شیشه ایمنی نیاز داریم؟

شیشه ایمنی نوعی از شیشه است که از طریق فرآیندهای تولیدی خاص، برای کاربردهایی که نیاز به امنیت بالاتر و احتمالِ شکسته شدن کمتر دارند، ساخته می‌شود. شیشه‌های ایمنی به گونه‌ای طراحی می‌شوند که در صورت شکستن، احتمال آسیب رساندن به کسانی که به طور تصادفی یا غیر تصادفی نزدیک آن هستند یا مجبور به تمیز کردن آن می‌شوند، بسیار کمتر شود.

شیشه ایمنی به چندین روش تولید می‌شود. در ادامه به دو مورد از رایج‌ترین مدل‌های شیشه‌های ایمنی خواهیم پرداخت: شیشه سکوریت یا شیشه حرارت دیده و شیشه لمینت یا شیشه چند لایه.

شیشه‌های ایمنی به گونه‌ای طراحی می‌شوند که در صورت شکستن، احتمال آسیب رساندن به کسانی که نزدیک آن هستند یا مجبور به تمیز کردن آن می‌شوند، بسیار کمتر شود.

شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت یا حرارت دیده، یک قطعه شیشه معمولی است که در یک فرایند گرمایشی و سرمایشی مخصوص و گاهی با فرایندی شیمیایی، مستحکم و دارای خواص ایمنی می‌شود. این فرایند شامل گرم کردن شیشه و خنک کردن آن بلافاصله پس از گرمایش می‌شود. خنک شدن سریع شیشه داغ باعث می‌شود قسمت بیرونی شیشه سریع‌تر از مرکزِ آن، سخت شود. این فرایند باعث ایجاد تنش در مرکز شیشه شده و موجب می‌شود شیشه به میزان قابل توجهی قوی‌تر و بادوام‌تر از شیشه‌های معمولی باشد. شیشه سکوریت معمولا در برابر باد هم بسیار مقاوم است.

نکته: “سکوریت” در واقع یک برند فرانسوی معروف در زمینه تولید شیشه حرارت دیده است و در ایران، واژه “سکوریت” به اشتباه به جای “شیشه حرارت دیده” رایج شده است.

شیشه سکوریت یا حرارت دیده، قطعه‌ای شیشه معمولی است که در یک فرایند گرمایشی و سرمایشی مخصوص مستحکم و دارای خواص ایمنی می‌شود.

کاربرد شیشه سکوریت یا حرارت دیده چیست؟

شیشه سکوریت و یا حرارت دیده که به عنوان شیشه نشکن نیز شناخته می‌شود، از شیشه معمولی قوی‌تر است اما می‌تواند خرد شود. آنچه شیشه سکوریت را تبدیل به شیشه ایمنی می‌کند، این است که عمر و دوام آن از شیشه معمولی بسیار بیشتر بوده و به گونه‌ای طراحی شده که در صورت شکستن، قطعات آن لبه‌های تیز و برنده نداشته و بیشتر شبیه ماسه و دارای لبه‌های گرد خواهند شد. بنابراین کاربرد اصلی این شیشه در زمینه‌هایی است که نیاز به ایمنی بالا است.

شیشه سکوریت و یا حرارت دیده که به عنوان شیشه نشکن نیز شناخته می‌شود، از شیشه معمولی قوی‌تر است اما می‌تواند خرد شود.

از شیشه سکوریت در کجا استفاده می‌شود؟

شیشه سکوریت برای استفاده در اماکنی در نظر گرفته شده است که در آن‌ها شیشه می‌تواند برای انسان خطرناک باشد.

همچنین شیشه سکوریت در وسایل نقلیه هم استفاده می‌شود. اما در حالی که از شیشه لمینت در شیشه جلو اتومبیل استفاده می‌شود، شیشه سکوریت معمولا در پنجره‌های عقب خودرو و پنجره‌های صندلی مسافر استفاده می‌شود.

از شیشه سکوریت همچنین در چراغ‌های سقفی، قفسه‌های یخچال، درب اجاق گاز، درهای ایمنی مخصوص طوفان، درهای کابین دوش و حمام و سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شود.

 

از شیشه سکوریت در چراغ‌های سقفی، قفسه‌های یخچال، درب اجاق گاز، درهای ایمنی مخصوص طوفان، درهای کابین دوش و حمام و سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شود.

شیشه لمینت چیست؟

شیشه لمینت که به آن شیشه چند لایه هم می‌گویند، از دو قطعه شیشه معمولی یا حرارت دیده که در مرکز آن‌ها یک لایه فیلم پلاستیکی شفاف (PVB) یا طلق قرار گرفته، ساخته شده است. در واقع شیشه لمینت را شبیه یک ساندویچ شیشه‌ای (شیشه، طلق، شیشه) تصور کنید. در فرآیندی مخصوص حباب‌های هوای این مجموعه شیشه بیرون رانده شده و سپس برای نوبت اولیه ذوب حرارت می‌بیند. بعد از این مراحل، شیشه تحت فشار گرم می‌شود تا محصول نهایی درست شود. شیشه لمینت یا چند لایه، با افزودن لایه‌ها و در نتیجه ضخیم‌تر شدن محصول نهایی مثل یک کیک چند لایه، می‌تواند قوی‌تر شود. شیشه‌های ضد گلوله نیز از طریق افزایش لایه‌های شیشه لمینت ساخته می‌شوند.

لایه طلق میانی شیشه لمینت (که می‌تواند رنگی هم باشد)، خاصیت انعطاف‌پذیری خاصی به آن می‌بخشد. البته شیشه لمینت مثل یک بند لاستیکی منعطف نیست، ولی انعطاف‌پذیری آن در حدی است که در صورت شکستن و ترک خوردن شیشه، ذرات شیشه در جای خود بمانند و در اطراف نریزند.

شیشه لمینت که به آن شیشه چند لایه هم می‌گویند، از دو قطعه شیشه که در مرکز آن‌ها یک لایه فیلم پلاستیکی شفاف (PVB) یا طلق قرار گرفته، ساخته شده است.

کاربرد شیشه چند لایه یا لمینیت چیست؟

زمانی که شیشه لمینت یا چند لایه اختراع شد، در ابتدا برای شیشه جلوی اتومبیل استفاده می‌شد تا تعداد مصدومان در تصادفات اتومبیل را کاهش دهد. اگر به این شیشه با شدت زیاد فشار وارد شود، یک طرف آن می‌تواند خرد شود، بدون اینکه باعث خرد شدن طرف دیگر شود. حتی اگر شیشه از دو طرف شکسته شود، قطعات در کنار هم می‌مانند و در نتیجه طرحی مثل شبکه عنکبوت روی شیشه ایجاد می‌شود.

برخی از مزایای دیگر شیشه چند لایه این است که باعث کاهش صدای با فرکانس بالا (عایق صدا) می‌شود و ۹۷٪ پرتوهای فرابنفش را هم مسدود می‌کند. یک مزیت مهم دیگر شیشه لمینت نیز این است که می‌توان شیشه لمینت با آسیب دیدگی جزئی را با چسب رزین مخصوص تعمیر کرد.

برخی از مزایای شیشه چند لایه این است که باعث کاهش صدای با فرکانس بالا (عایق صدا) می‌شود و ۹۷٪ از پرتو فرابنفش را مسدود می‌کند.

شیشه لمینت کجا استفاده می‌شود؟

علاوه بر وسایل نقلیه، از شیشه‌های لمینیت یا چند لایه برای پنجره‌های ساختمان‌های بلند، چراغ‌های سقفی، بالکن‌ها و نرده‌های شیشه‌ای بدون قاب هم استفاده می‌شود. خانه‌ها یا ساختمان‌هایی که در مکان‌های پر صدا مثلا در نزدیکی فرودگاه واقع شده‌اند، می‌توانند از مزایای عایق صدای شیشه لمینت استفاده کنند.

خانه‌هایی که در مکان‌های پر صدا مثلا در نزدیکی فرودگاه واقع شده‌اند، می‌توانند از شیشه لمینت عایق صدا استفاده کنند.

تفاوت شیشه سکوریت و شیشه لمینت

شیشه لمینت و شیشه سکوریت هر دو شیشه ایمنی بوده و از آن‌ها در صنعت خودروسازی هم استفاده می‌شود. همچنین پاکسازی این دو شیشه نیز در صورت نصب آسان و صحیح کار سختی نیست. با توجه به این اوصاف و توضیحات بالا، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که پس تفاوت شیشه سکوریت و شیشه لمینت چیست و برای خانه یا دفتر کار کدام انتخاب بهتری است، شیشه سکوریت یا شیشه لمینت. در ادامه به تفاوت‌های مهم و اصلی این دو نوع شیشه پرداخته‌ایم.

  • تفاوت شیشه سکوریت و شیشه لمینت در این است که شیشه سکوریت یا حرارت دیده تنها از یک شیشه ساخته شده است، در حالی که شیشه لمینت یا شیشه چند لایه همان طور که از نامش پیداست، از چند لایه شیشه تشکیل می‌شود که در اطراف یک طلق قرار گرفته‌اند. بنابراین شیشه سکوریت در صورت شکستن فرو می‌ریزد (البته قطعات آن برنده و تیز نخواهند بود). اما شیشه لمینت در صورت شکستن، به همان صورت خرد شده در جای خود باقی می‌ماند.
  • با وجود اینکه هر دو شیشه سکوریت و شیشه لمینت به عنوان شیشه ایمنی شناخته می‌شوند، ولی شیشه چند لایه به خاطر فرایند تولید و استفاده از بیش از یک لایه شیشه، گران‌تر و سنگین‌تر از شیشه سکوریت است و به همین دلیل در ساختمان‌های مسکونی عادی که نیاز به شیشه زیادی دارند استفاده نمی‌شود.
  • شیشه سکوریت مقاومت در برابر شکستگی و باد را ارائه می‌کند، اما شیشه چند لایه مقاومت در برابر پرتو فرابنفش و عایق صوتی را فراهم می‌کند.
  • برای انتخاب بین شیشه سکوریت یا شیشه لمینت، اگر به دنبال امنیت و عدم امکان عبور هستید، شیشه لمینت را انتخاب کنید. شیشه چند لایه یا لمینیت مخصوصاً برای شیشه‌های تجاری کاربردی است. لایه طلق میانی بین شیشه‌ها سدی را ایجاد می‌کند که عبور از آن دشوار است، بنابراین کسب و کار شما را از مزاحمان و هوای نامساعد حفظ می‌کند.
  • برای انتخاب بین شیشه سکوریت یا شیشه لمینت، اگر به دنبال شیشه داخلی ایمن هستید، شیشه سکوریت را انتخاب کنید. شیشه حرارت دیده یا سکوریت بهترین انتخاب برای داخل منزل شما است. زیرا هم قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌تر از شیشه لمینت دارد و هم سبک‌تر است. از شیشه سکوریت می‌توانید برای برای وان و دوش هم استفاده کنید.
  • شیشه لمینت کمی سنگین‌تر از شیشه سکوریت است.
تفاوت شیشه سکوریت و شیشه لمینت در این است که شیشه سکوریت یا حرارت دیده تنها از یک شیشه ساخته شده است، در حالی که شیشه لمینت یا شیشه چند لایه از چندین لایه شیشه در اطراف یک طلق تشکیل می‌شود.

جمع‌بندی

در این مطلب با شیشه سکوریت و شیشه لمینت و کاربردها و تفاوت شیشه سکوریت و شیشه لمینت آشنا شدیم. از آنجایی که هم شیشه لمینت و هم شیشه سکوریت از رایج‌ترین و پرکاربردترین مدل‌های شیشه ایمنی هستند، بسته به کاربردی که مد نظرتان است، می‌توانید برای انتخاب با مشاوران و متخصصین این زمینه مشورت کنید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ سه = 9