سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور

معرفی شیشه کریستال | سفارش شیشه کریستال

شیشه کریستال

شیشه های معمولی هزاران سال است که ساخته می شوند و محصولاتی هستند که ریشه در فرهنگ های باستانی دارند. اما انسان به مرور در تلاش برای تقلید از طبیعت و با افزودن فلزات، شروع به ساخت شیشه ای کرد که به آن شیشه کریستال می گفتند تا ویژگی ها و قابلیت های شیشه را تغییر دهد و در این رابطه سرب به عنوان موفق ترین افزودنی فلزی برای این المان در نظر گرفته شد تا ظاهری درخشان تر به شیشه ببخشد

در اروپای قرون وسطایی و اوایل مدرنیته، شیشه کریستال سربی به عنوان عنصری پایه در تولید شیشه های رنگی و به تقلید از سنگ های قیمتی به ویژه در کاشی های شیشه ای، میناکاری ها، نقاشی شیشه ای رنگی و جواهرات استفاده می شد. البته به تدریج نمونه های غیرسربی از این نوع شیشه ها نیز شکل گرفتند.
باید گفت شیشه کریستال در صنایع مختلف، کاربردهای فراوانی دارد. در واقع طیف وسیعی از نیازمندی ها توسط خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی این المان پاسخ داده می شوند. ظروف شیشه ای، میز شیشه ای، زیور آلات، لنزهای نوری، المان های محافظ در برابر اشعه گاما و اشعه ایکس و گزینه های طراحی داخلی، همگی قابل ساخت با شیشه کریستال هستند. ما در این مقاله قصد داریم انواع متداول از این شیشه ها را معرفی کنیم و فرآیند ساخت و نحوه قیمت گذاری آنها را بررسی نماییم.

برای اطلاع از قیمت ها و مشاوره با کارشناسان ما  کارشناسان فروش شرکت ایمن جام پیروزان  تماس بگیرید.​

استفاده از سرب در تولید شیشه کریستال

 

می توان گفت شیشه های کریستال معمولا به صورت سرب دار و بدون سرب ارائه می شوند و به طور کلی برای اهداف تزئینی مورد استفاده قرار می گیرند
وقتی اکسید سرب در مرحله تولید به جای اکسید کلسیم به شیشه اضافه می شود، این المان به شیشه “سربی” تبدیل می شود. سرب اضافه می شود، زیرا دمای مواد مذاب را کاهش می دهد و بدین نحو ماندگاری و دوام شیشه افزایش می یابد. افزودن سرب همچنین منجر به افزایش ضریب شکست و تراکم شیشه و در نتیجه باعث بهبود محصول نهایی می شود و آن را به ماده ای شفاف و کم نقص بدل می کند.

اصطلاح “کریستال” گمراه کننده است، زیرا هیچ ساختار بلوری درون این نوع شیشه وجود ندارد. در واقع شیشه کریستال یک ماده جامد بی شکل است، به این معنی که نحوه قرارگیری عناصر در شیشه متغیر بوده و توسط پیوندهای شیمیایی محکمی در کنار هم نگه داشته می شوند.
در شیشه هایی که به صورت دستی یا ماشینی برش خورده اند، وجود سرب باعث سهولت در برش می شود و آثاری منظم و حرفه ای تر ایجاد می کند. شیشه کریستال می تواند نهایتا تا 35 درصد سرب تشکیل شود که در این صورت بیشترین درخشش را داراست.

اما یک ترکیب معمول برای شیشه کریستال سربی عبارت است از: 25٪ اکسیژن، 30٪ سیلیسیم، 25٪ سرب ، 10٪ سدیم یا پتاسیم، 10٪ کلسیم ، 1٪ سایر اجزایی نظیر آهن، قلع و فلوئور که برای تغییر مواد شیمیایی اضافه می شوند و خصوصیات فیزیکی شیشه را شکل می دهند.

برای اطلاع از قیمت ها و مشاوره با کارشناسان ما  کارشناسان فروش شرکت ایمن جام پیروزان  تماس بگیرید.

البته امروزه کارخانه های شیشه در راستای حفظ سلامتی، معمولا شیشه های کریستال “سرب کاهش یافته” یا “بدون سرب” را با استفاده از اکسید روی، اکسید پتاسیم یا اکسید باریم نیز تولید می کنند. البته واقعیت این است که شیشه کریستال که حاوی هیچ سربی نباشد وجود ندارد و تمامی این نوع شیشه، دارای درصدی از اکسید سرب هستند. در غیر این صورت شیشه هایی معمولی به شمار می آیند.

جالب است بدانید هنگام ضربه زدن، شیشه کریستال سربی برخلاف شیشه های معمولی صدای زنگ می دهد. بنابراین مصرف کنندگان هنوز هم برای تشخیص این نوع شیشه ها از شیشه های ارزان قیمت از این روش استفاده می کنند

شیشه کریستال

برای اطلاع از قیمت ها و مشاوره با کارشناسان ما  کارشناسان فروش شرکت ایمن جام پیروزان  تماس بگیرید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پنج + 1 =