سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور

عایق فوم شیشه ای

دانه های فوم گلاس یکی از بهترین مواد برای اهداف ساخت و ساز و مصالح ساختمانی است. عایق فوم شیشه ای یا سلولار گلاس یک عایق سبک وزنی است که دانه های آن به شدت به یکدیگر فشرده شده اند. همین خاصیت باعث می شود تا این عایق در مقابل نفوذ آب و سایر مواد به خوبی مقاومت کند. عایق فوم شیشه ای نوعی از عایق سرد است که در واقع می توان آن را به عنوان یک عایق حرارتی اما برای دماهای پایین استفاده کرد. ضریب این انتقال حرارت در این عایق به حدی کم است که اجازه عبور حرارت را در صورت اختلاف دمایی نمی دهد. در این مقاله با شرکت ایمن جام پیروزان همراه ما باشید تا با مزایا و مشخصات عایق فوم شیشه ای یا فوم گلاس یا سلولار گلاس آشنا شوید.

عایق فوم شیشه ای چیست؟

فوم گلاس یا فوم شیشه ای یکی از قوی ترین انواع عایق حرارتی است. این محصول منحصرا از شیشه های فشرده به هم ساخته نشده است. در ساختارش دارای مواد دیگری نیز هست که آن را برای استفاده های حرارتی مناسب می کند. ساختار آن به گونه ای است که از سلول های چسبیده به هم تشکیل شده است. این نوع ساختار به هوا و انواع گاز ها اجازه وارد شدن نمی دهد و در نتیجه باعث می شود که در طول زمان پارامترهای سیستم پایداری بیشتری داشته باشند. علاوه بر این هنگام تولید از ماده ای به نام نگهدارنده استفاده می شود که باز هم موجب پایداری عایق می شود. شیشه جایی برای رشد انواع قارچ و یا انجام بسیاری از واکنش های شیمیایی نیست. پس ساختار این عایق تحت تاثیر حیواناتی مانند پشه و سایر جوندگان قرار نمی گیرد. عایق فوم شیشه ای حالت پایداری از شیشه می باشند و عایق صلب، غیر ارگانیک و غیر قابل احتراق می باشند. در صورت استفاده از این محصول در فضای باز، استفاده از جکتینگ نیز اجباری می باشد. حین شروع به ساخت این محصول، چند بلوک به هم چسب می شوند و بیلت به شکل های مختلف از جمله گرد را تشکیل می دهند.مقاومت حرارتی محصول، بستگی به چسب های استفاده شده در آن را دارا می باشد و به همین دلیل بر اساس نیاز مشتری یا استاندارد از چسب ها استفاده می شود. مانند هر نوع عایق، عایق های فوم شیشه ای نیز دارای کاربرد های متنوع و خاصی می باشند. این محصول تشکیل شده از سلول های بسته شیشه ای تولید شده و دارای مقاومت حرارتی بسیار بالایی می باشد.عایق فوم شیشه ای را می توان برای استفاده در صنایع برودتی و حرارتی استفاده نمود.

عایق فوم شیشه ای

مشخصات

عایق فوم شیشه ای یا فوم گلاس یا سلولار گلاس نسل جدیدی از انواع عایق ها هستند که جزء عایق های غیر معدنی محسوب می شوند.این عایق به طور کامل در برابر آتش مقاوم است چرا که در ساختارش از هیچ گونه موادی مانند مواد اکسید شده و آلی استفاده نشده است. پس شما می توانید از عایق فوم گلاس یا فوم شیشه ای در دماهای بالا بدون نگرانی از ذوب شدن استفاده کنید. از این ویژگی در تجهیزات آتش نشانی بسیار استفاده می شود چرا که در صورت مواجه با دمای بالا گاز های سمی از خود تولید نمی کند. استفاده از برخی انواع عایق برای برخی از افراد ایجاد حساسیت می کند. در تولید این نوع عایق از شیشه های بازیافتی استفاده می شود، اما به دلیل حرارت دیدن در دماهای بالا تقریبا می توان گفت در ساختار خود مواد آلوده ای ندارد. اما این عایق برای بسیاری از محیط ها قابل استفاده است. به عنوان مثال برخی از مکان هایی که نیاز به شرایط خاص بهداشتی دارند به راحتی می توانند از این عایق استفاده کنند، مانند :صنایع غذایی و دارویی، حمام و سونا، استخر، کافه، رستوران، اتاق ناهار خوری، ساختمان های آموزشی و پزشکی، ساختمان های ورزشی، موزه ها و … .

عایق فوم شیشه ای

خواص فیزیکی عایق فوم شیشه ای

  • چگالی کم
  • هدایت حرارتی کم
  • عدم نفوذ پذیری بخار
  • عدم جذب آب
  • مقاوم در برابر آتش گرفتن
  • حفاظت در برابر خوردگی توسط حیوانات
  • مقاومت مکانیکی بالا
  • برش آسان
  • مقاوم در برابر انواع مواد شیمیایی به جز اسید هیدروفلوئوریک

مزایا عایق فوم شیشه ای

با استفاده از عایق فوم شیشه ای شما می توانید خانه خود را در مقابل نفوذ بخار آب و همچنین نواسنات درجه حرارت پایدار کنید. استفاده از این نوع عایق بسیار راحت است و نیازی به تعمیرات تدریجی ندارد. در ادامه به برخی مزایای مهم عایق فوم شیشه ای اشاره می کنیم

1.مدت عمر طولانی

در صورتی که این عایق متناسب با استاندارد های لازم تولید شده باشد می تواند به اندازه 100 سال عمر مفید داشته باشد. تحقیقات نشان داده اند که حضور این عایق در برابر گرما و تجیهزات گرم تاثیری در عملکرد آن ندارد و این نکته بسیار خوبی است چرا که گرما و حرارت چیزی نیتس که بتوان از آن چشم پوشی کرد.

2.مقاوم در برابر اکسید شدن

به دلیل اکسید های بالاتری که در عایق فوم شیشه وجود دارد مانند کلسیم، سدیم، منیزیم، آلومینیوم، اکسیژن فعال موجود در اتمسفر تاثیری روی این عایق نداشته و مانع عملکرد آن نمی شود.

3.شستشوی آسان

هیچ کدام از اجزای سازنده این عایق با آب محلول نمی شوند, بنابراین مشکلی از نظر شستشو برای آن ها ایجاد نمی شود.

4.ساختار ثابت

ضریب انبساطی این عایق بسیار پایین است بنابراین در صورت وجود حرارت در فصل های مختلف تغییر شکل نمی دهد.

5.مقاوم در برابر قارچ و باکتری ها

این عایق جای مناسبی برای رشد باکتری ها و قارچها نیست;بنابراین فعالیت های بیولوژیکی در طول زمان به ساختار مادی آن آسیب نمیرسانند.

کاربردهای عایق فوم شیشه ای

  1. صنایع شیمیایی : تجهیزات واکنش، لوله های شیمیایی، لوله های نفت، لوله های LNG، لوله های گاز مایع.
  2. صنایع کاربردی: یخچال و فریزر،صنعت کشتی سازی،حفاظت از گرمای خروجی از طریق سقف، پارکینگ و عایق بندی لایه داخلی دودکش.
  3. پروژه های زیرزمینی: مترو، انبارهای زیرزمینی و تونل ها.
  4. سایر موارد: صنایع نظامی، پمسیس، لوله های جدا کننده هوا، مخازن کم عمق مخزن نگهداری مایع.

 

عایق فوم شیشه ای

 

نحوه تولید عایق فوم شیشه ای

عایق فوم شیشه ای یا فوم گلاس یا سلولار گلاس نسل جدیدی از انواع عایق ها هستند که جزء عایق های غیر معدنی محسوب میشوند. قسمت عمده این عایق از شیشه ساخته شده است که مقداری فوم نیز به آن اضافه شده و بعد از گرما دیدن و پختن در دمای بالا و سپس خنک سازی به عایق مورد نظر تبدیل میشود. همین شرایط تولید موجب میشود تا این عایق در مقابل با مواد شیمیایی پایداری خوبی از خود نشان دهد. در ابتدا این عایق برای مصارف معمولی مورد استفاده قرار مبگرفت اما خیلی زود متوجه شدند که این عایق در مقابل با حرارت و صدا نیز دارای عملکرد مناسبی است. نحوه تولید فوم شیشه به این صورت است که پودر ساییده شده شیشه به همراه یک ماده گازآور مانند ذغال سنگ آسیاب شده، به درون قالب فلزی که با کائولین پوشش دهی شده است، ریخته میشود. قالب به شکل بلوک عایق مورد نظر طراحی شده است. سپس قالب به درون کوره با دمای تقریبی 10 هزار درجه سانتیگراد وارد میشود.حرارت زیاد پودر شیشه را ذوب کرده و همچنین در اثر سوختن ذغال سنگ گازهایی تولید میشوند.خروج گازها از مذاب شیشه،باعث بوجود آمدن ساختار سلولی شیشه می شود. پس از کوره، قالب به مرحله سردسازی آرام میرسد.هرچه سرعت سرد شدن کمتر باشد،بکنواختی و همگونی ساختار سلولی شیشه بهبود می یابد.پس از سرد شدن کامل شیشه،بلوکها از قالب خارج شده و در صورت نیاز با اره به ابعاد نهایی بریده میشوند و سپس بسته بندی میگردند.ساختار شیمیایی فوم شیشه نزدیک به 100 درصد مشابه ساختار شیمیایی شیشه معمولی است و به همین دلیل کاملا صلب است و تفاوت اصلی آن، وجود ساختار سلولی بسته است.رنگ تیره فوم شیشه به خاطر کربن موجود در ماده گازآور (ذغال سنگ) است.فوم شیشه را میتوان کاملا از شیشه های بازیافتی تولید کرد.

 

عایق فوم شیشه ای

منبع: پیکاتک

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− یک = 2