سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور

معرفی شیشه طلقی و کاربردهای آن

مقدمه

شیشه ایمنی می تواند به صورت طلقی یا استحکام یافته (toughened) باشد. شیشه ایمنی می بایست حداقل یکی از استانداردهای مشخص این فرآورده مثلا استانداردهای انگلیس را برآورده سازد که در آن ها شکست یا شکست ایمن تحت شرایط ویژه منظور شده است. به این ترتیب خطر و ریسک حوادث، تصادفات و جراحات کاهش می یابد. سیستم security glazing یک نوع ویژه از glazing است که در مقابل هر گونه حمله ای از ناحیه دشمنان و سارقان حرفه ای مقاومت می کند. این نکته بسیار بنیانی است که فرآورده یک سیستم glazing امنیتی ( security) می بایست کیفیتی داشته باشد که تمام ریسک های مورد انتظار و در عین حال قابل اجتناب را پاسخگو باشد.

شیشه طلقی چیست؟

شیشه طلقی عبارت است از دو قواره یا بیشتر شیشه ای، که توسط یک لایه یا بیشتر فیلم PVB ساخته شده باشد. بنابراین شیشه طلقی یک کامپوزیت محسوب می شود که کارکرد مطلوب و بالایی دارد و این کار کرد از آمیزش ویژگی های مواد موجود در شیشه و خصوصیات منحصر به فرد فیلم پلیمری PVB از قبیل چسبندگی به شیشه ، حالت کشسانی، مقاومت در برابر ضربه حاصل شده است. برخی تولید کنندگان برندهای خاصی از محصولات خویش را عرضه می کنند که کارکرد آنها توسط آزمون های مناسبی که به خریداران هم اعلام می شود، مورد تأیید کیفی قرار می گیرند.

آیا شیشه های دو جداره (واحدهای درزبندی شده) هم می توانند security glazing تلقی شوند؟

شیشه های دو جداره از دو یا بیشتر قواره شیشه تشکیل شده اند که توسط فضایی از گاز یا هوا از یکدیگر جدا شده اند. بر خلاف تصور و اعتقاد عموم،یک واحد درزبندی شده آن که از شیشه های عادی استفاده شده باشد، در هنگام شکستن منفجر نمی شود ولی درست مانند یک قواره منفرد شیشه خرد می شود ولی واحدی که از شیشه استحکام یافته استفاده کرده باشد، در موقع شکستن تولید سر و صدا می کند، چرا که ویژگی این نوع شیشه ها همین است. قدرت و امنیت شیشه های دو جداره یا درزبندی شده وابسته به نوع شیشه مصرفی و قاب مورد استفاده و ساز و کار قفل و بست خواهد بود. فقط شیشه های دو جداره ای که حداقل یک سطح آنها از شیشه طلقی ساخته شده باشد، میتوانند شیشه امنیتی ( security) تلقی شوند. برای دستیابی به بالاترین بازدهی توصیه می شود که شیشه طلقی از جهت رو به داخل (به استثنای نرده ها و طارمی ها) نصب شود.

طلق شیشه ای ، جایگزینی ایمن برای شیشه - خبرآنلاین

شیشه طلقی چگونه از سایر شیشه های امنیتی متمایز می شود؟

 شیشه طلقی تقریبا برای هر کاربردی مناسب است، زیرا چشم انداز متنوعی از هر نوع آرایش فضایی و آمیختگی های اتصالی دارد. شیشه طلقی تنها فرآورده شیشه ای چند منظوره است که هم حفاظت شخصی و هم کار کرد زیبا شناسانه را در آن واحد محقق می گرداند. افزون بر این، ویژگی هایی که در خصوص عایقکاری صدا، کنترل انوار و امواج خورشیدی و توانایی در محدود کردن حداقل ۵/۹۹  درصد از پرتوهای زیان آور UV ( بالاتر از ۳۸۰ نانومتر) نشان می دهد آن را برای خریداران بسیار جذاب کرده است. می توان شیشه طلقی را در سیستم های دو جداره هم مورد استفاده قرار داد، در این صورت؛ خصوصیت عایق بودن حرارتی آن هم گسترش خواهد یافت. بنابراین رهیافت شیشه طلقی یک راه حل منفرد اقتصادی برای حل کردن مسائل ایمنی و امنیتی محسوب می شود.

آیا شیشه طلقی صاحب استاندارد شده است؟

بله، منطبق بر استاندارد است. استانداردهای کشور انگلستان که عمدتا با استانداردهای اروپایی مطابقت دارد بر تولید این نوع شیشه ها ناظر است و شیشه طلقی هم از این استانداردها به طور کامل تبعیت می کند (جزئیات را می توان از مرکز اطلاعاتی شیشه طلقی به دست آورد.) علاوه بر این، شرکتهای فعال در زمینه بیمه و سازمان های مسئول در خصوص امنیت شیشه طلقی را به عنوان یک فرآورده مقاوم در مقابل سرقت شناسایی کرده اند. شیشه طلقی آزمونهای معمول کیفیت را که منطبق بر استانداردهای مربوط به صنعت ساختمان سازی است به خوبی برآورده می کند. اشکال متفاوتی از شیشه طلقی وجود دارد که هرکدام بر حسب حدود مقاومت متفاوتی که در حمله ها (حمله های دستی و آتش سوزی) از خود نشان میدهند یا برحسب نیاز طراحی شده اند.

معمول ترین نوع شیشه طلقی ساخته شده از فیلم پلیمری PVB

 داده ها و اطلاعات مشخصی برای پاسخ دادن دقیق به این پرسش وجود ندارد. در عین حال هر تولید کننده شیشه طلقی PVB دار ، محدوده ای از محصولات استاندارد شده و مورد تأیید را برای برآوردن درجات مطلوب حفاظت و ویژگی فنی و تکنیکی پیشنهاد می کند. برای خطرات و ریسک های ویژه راهنمایی خواستن از متخصصان و خبرگان شیشه پنجره کاملا توصیه می شود. موارد ذیل نشانگر آن است که در یک موقعیت خاص و مشخص چه نوع شیشه ای می تواند مورد استفاده قرار گیرد:

(a): حفاظت مردم در مقابل خطر صدمات و جراحات تصادف ها که ناشی از استفاده از سیستم glazing باشد: حداقل ضخامت ۴/۶ میلی متر و ضخامت توصیه شده ۸/۶ میلی متر.
(b): حفاظت در مقابل بروز دشمنی ( vandalism): حداقل ضخامت۵/۷میلی متر.

 (c): حفاظت در مقابل سرقت ها: حداقل ضخامت ۵/۷ میلی متر و ضخامت توصیه شده۳/۱۱ تا  ۵/۱۱ میلی متر.

 (d): مقاومت در مقابل گلوله: از ۳۰ میلی متر به بالا.

طلق شیشه ای رنگی | طلق شیشه ای نشکن | طلق شیشه ای مات | پلکسی گلاس رنگی |  طلق شفاف | طلق 10 میل

چه موقع شیشه طلقی می شکند؟

مقاوت یک شیشه طلقی به چگونگی آرایش شیشه ها و همین طور لایه های PVB مصرفی و ضخامت آن ها بستگی دارد. ضمنا به اسلحه ها و وسایلی که در حملات استفاده می شود و تعداد ضربات و قدرت موجود در ضربات هم بستگی کامل دارد. طبقه بندی خاصی در مورد عامل زمان وجود ندارد و نتایج آزمون های کمی که در مقالات مندرج است از ۲۵ ثانیه ( برای نازک ترین آرایش) تا ۲۵ دقیقه (برای قوی ترین آرایش) متغیر می باشد. مقاومت شیشه طلقی ( یعنی زمان مورد نیاز برای شکست آن) به این نکته هم مربوط است که چقدر با دقت نصب شود و در چارچوب پنجره کاملا سازگار در آید. حداقل ارتفاع برای تأمین می بایست معادل یا بیشتر از ۱۵ میلی متر باشد. بنابراین ارجح است که مفهوم پنجره را به طور کامل در ذهن داشته باشیم :

 -آرایش فضایی شیشه طلقی

 -چارچوب پنجره و کارکرد آن

-ساز و کارهای بستن و قفل کردن

-اتصال شیشه به چارچوب شیشه

 -نصب چارچوب در داخل ساختمان

 آیا شیشه طلقی یک عایق حرارتی است؟
یک لایه میانی ۷۶/۰ میلی متر PVB مقاومت حرارتی معادل یک قواره شیشه ۳ میلی متری دارد. اگر از قواره ای ۸/۶میلی متری استفاده کنیم (دو قواره شیشه ۳ میلی متری و یک لایه میانی ۷۶/۰ میلی متری) شیشه طلقی می تواند بیش از یک سوم از عایقکاری گذشته عایق کاری ارائه دهد، بنابراین شیشه طلقی مقدار مختصری در حد ۲ تا ۳ درصد عایق حرارتی خواهد بود.


شرکت ایمن جام پیروزان ارائه دهنده انواع شیشه های مختلف و متنوع از جمله برفی با بهترین کیفیت و مناسبترین قیمت می باشد و در صورت نیاز  هم نصب شیشه را بر عهده خواهد گرفت. شما مشتریان عزیز می توانید شیشه برفی با ابعاد و طرح و رنگ مورد نظر خود را از طریق سایت شرکت ایمن جام پیروزان به نشانی https://piroozanshop.com/ سفارش دهید و در کمترین زمان ممکن سفارش خود را تحویل بگیرید.


آیا شیشه طلقی محتوی فیلم پلیمری PVB عایق صدا است؟

روش ارزیابی کارکرد آکوستیکی سیستم های glazing پیچیده و مشکل است. هر کشوری استانداردهای مخصوص خود برای اندازه گیری، محاسبات و انتخاب مقدار سر و صدای مرجع دارد. علاوه بر این محصولات با ویژگی های مشابه ممکن است از لحاظ کاهش صدا به صورت های متفاوتی عمل کنند که این مساله به فرکانس های صادره از منبع صدا بستگی دارد. شیشه طلقی محتوی فیلم پلیمری PVB در قیاس با شیشه هم ضخامت معمولی می تواند به طور میانگین عایقکاری صدا را حدود سه دسیبل بهبود ببخشد. با این حساب شیشه های دو جداره ای که حداقل یک قواره آنها شیشه طلقی باشد، عایق سر و صدای خیلی کارا و پر بازده ای خواهند بود.

آیا شیشه طلقی در برابر آتش مقاوم است؟

شیشه طلقی در حالت کلی جزو مواد و مصالح ساختمانی که به سهولت آتش نمی گیرند طبقه بندی می شود. شیشه طلقی استاندارد انگلیسی ۴۷۶BS را که ناظر به تماس از بیرون با آتش است به خوبی پاسخگو است. مقاومت در برابر آتش سیستم های glazing در طی یک دوره زمانی معین با انجام آزمایش های مشخصی در آزمایشگاه های رسمی اندازه گیری و ارزیابی می شود. این مقاومت به معیار های ذیل بستگی دارد: ١- مقاومت مکانیکی

 ۲- مقاومت در برابر آتش یا گازهای داغ و قابل اشتعال

 ٣- عایق کاری حرارتی

 اگر شیشه ای که به عنوان مرجع انتخاب می شود بر پایه معیارهای فوق ساخته شده باشد، شیشه طلقی به تنهایی (تولید شده با شیشه فلوت استاندارد) یک فرآورده مقاوم در مقابل آتش نخواهد بود. به هر تقدیر، برخی تولیدکنندگان ترکیب های متعددی از شیشه و لایه های میانی PVB را تجربه کرده اند و حتی فروخته اند، این مورد اخیر یعنی افزودن تعداد قواره های شیشه و تعداد لایه های PVB باعث شده است که هم شیشه ای مقاوم در مقابل آتش و هم ایمن در برابر حوادث و سوانح تدارک شود.

آیا شیشه طلقی را می توان در سقف بنا مورد استفاده قرار داد؟

قانون گذاری های اجباری در تمام کشورها با وضوح بیان می کنند که شیشه طلقی ماده استانداردی برای این کاربرد می باشد. البته قانون گذاریهای برخی از کشورهای اروپایی اجازه استفاده از شیشه فلوت تمپر شده را در این مورد می دهند.

آیا شیشه طلقی می تواند تحت تأثیر مواد شیمیایی واقع شود؟

اگر شیشه طلقی خود استاندارد باشد و برطبق توصیه های تولید کننده به طرز صحیحی نصب شده باشد، آن گاه شیشه مذکور می تواند در برابر عوامل شیمیایی به همان خوبی که در برابر عناصر سازنده شیشه مقاوم است از خود مقاومت نشان دهد. به هر صورت، استفاده از شیشه طلقی می بایست در همه حال مبتنی بر احتساب ملاحظات اساسی ذیل باشد: الف- چارچوب های مصرفی به اندازه کافی خشک و اندازه باشند و امکان نفوذ آب و رطوبت را فراهم نیاورند. ب- در حالاتی که ریسک تماس بین دو جزء فراهم است، عوامل درزبندی می بایست با PVB مصرفی سازگار باشند.

مواد ذیل در حالت کلی سازگاری و هم خوانی دارند:

– سیلیکونهای فاقد مواد استیکر با (مودول Low و Medium)، پلی سولفیدها، بوتیل ها و برخی اتصال های لاستیکی مخصوص مواد ذیل نمی بایست مورد استفاده قرار گیرند .

– موادی که پایه روغنی دارند (به ویژه بتونه های ساخته شده از روغن بزرک)، برخی بتونه های اکریلیک و سیلیکون های استیک ( High Module).

در نهایت، تمیز کردن قواره های شیشه طلقی با فرآورده های استاندارد مساله ساز نخواهد بود. به هر صورت اسیدهایی از قبیل اگزالیک اسید نمی بایست به محلول های تمیز کننده افزوده شوند و اگر ریسک تماس با حواشی ماده مورد استفاده در glazing باشد متیلن کلرید یا روغن های فرار نمی بایست، مصرف شوند.

آیا شیشه طلقی می تواند در برابر انفجار بمب مقاوم باشد؟

تاکنون هیچ آزمون مورد قبول و هیچ تشخیص و ارزیابی عمومی برای تعیین مقاومت شیشه های طلقی در برابر انفجار دیده نشده است. به هر صورت، در کشورهای اروپایی مطالعات گسترده ای در دست اقدام است توصیه های ذیل با توجه به متغیر بودن فواصل محل انفجار، از شیشه طلقی مصرفی فقط راهنمایی در مورد ضخامت می کند.

(a): برای شارژهای انفجاری کم تر از ۴۵ کیلوگرم TNT (۹۰ درصد حالات): اگر glazing منفرد استفاده شده باشد، ضخامت شیشه: ۸/۶  میلی متر. اگر سیستم دو جداره استفاده شده باشد: دو قواره شیشه طلقی با ضخامت ۴/۶ میلی متر.

(b): برای شارژهای انفجاری بیشتر از ۴۵ کیلوگرم TNT و به منظور افزودن مقاومت در برابر انفجار: ۵/۷ میلی متر،  ۳/۱۱ تا ۵/۱۱ میلی متر و بالاخره ۳/۲۶ میلی متر. مجددا توصیه می شود که اتصال ها می بایست با ترکیبات سیلیکونی یا پلی سولفیدی درزبندی شوند. برای این که شیشه طلقی از هیچ طرفی در معرض خطرات ناشی از انفجار بمب قرار نگیرد، می بایست از چهار طرف به صورت رضایت بخشی در داخل چارچوب تثبیت شود. استفاده از شیشه طلقی مقاوم در مقابل انفجار بمب با کیفیتی که عنوان کردیم می تواند در ساختمان های پر خطر مانند سفارتخانه ها، ساختمان های نظامی و کارخانه های تولید مواد شیمیایی و انفجاری به سهولت انجام پذیرد.

آیا شیشه طلقی PVB دار تأثیری بر سلامت و رشد گیاهان دارد؟

استفاده از شیشه طلقی در سقف و بدنه گلخانه و باغ های تولید گیاهان و درختچه ها اکیدا توصیه می شود. سلول های کوچک گیاهان نور خورشید را در منطقه نور مرئی یعنی طول موج های ۴۵۰ و ۶۶۰ و ۷۳۰ نانومتر از شیشه ای که محتوی فیلم پلیمری PVB می باشد ، دریافت می کنند؛ بنابراین شیشه طلقی اجازه می دهد که همه انرژی مورد نیاز برای پدیده سنتز گیاهان عبور داده شود و به گیاهان درون گلخانه واصل گردد. معذالک، برای تعداد خیلی کمی از گونه های گیاهی، امواج UV در تکامل یافتن رنگ ها و در تولید رنگدانه های ضد UV مفید هستند.

هزینه تولید شیشه طلقی در مقام مقایسه با شیشه های عادی چگونه است؟

قیمت شیشه طلقی قطعا بیشتر از شیشه عادی است زیرا هم ایمنی ایجاد می کند و هم امنیت آن در آن هنگام که در یک پنجره نصب میشود و به صورت یک مجموعه ملاحظه می شود بیشتر از شیشه های عادی است. در همه مواردی که شیشه طلقی امکان استفاده دارد( منزل، اداره، مغازه ها و…) اثبات شده است که هزینه بالای این نوع شیشه در قیاس با کل هزینه انجام شده در یک ساختمان چندان چشم گیر نیست، لذا بررسی موارد ذیل توصیه می شود:
الف) – اول حدود ایمنی ( safety) و امنیت( security) مورد نظر را تعریف کنید.
ب)- توصیه های موجود در خصوص استانداردها، کدها و راهنماییهای فنی و تکنیکی را به کار ببندید.
ج)- هزینه کل نصب پنجره (شامل چارچوب و قفل ها) در دو حالت شیشه طلقی و شیشه ساده مقایسه شود.

آیا میتوان بهترین آرایش شیشه طلقی را برای یک کاربرد ویژه ایمنی یا امنیتی انتخاب کرد؟

 نخستین گام آن خواهد بود که مشخصات و فهرست تولید تدارک شده توسط تولیدکنندگان شیشه طلقی که حتما باید شامل نتایج آزمون های ضربه، مقاومت در مقابل رطوبت و عوامل جوی و… باشد، بررسی گردد. اگر می بایست انتخابی از میان انواع آرایش های ممکن با کدها و نورم های مختلف صورت گیرد آن گاه قوانین کلی ذیل می بایست به کار رود:
۱- به عنوان یک قاعده کلی، شیشه طلقی با ضخامت بیشتر از شیشه طلقی با ضخامت کمتر، بهتر عمل می کند.

۲- استفاده از شیشه تقویت شده با عملیات حرارتی (Heat strengthened) در ساندویچ شیشه طلقی مقاومت بیشتری از لحاظ ضربه در مقام مقایسه با حالتی که شیشه آنیل شده یا استحکام یافته Tempered / toughened استفاده کرده ایم ایجاد خواهد کرد.

٣- برای ضخامت کلی یکسان، شیشه طلقی که متشکل از چند لایه نازک شیشه باشد بهتر از آن شیشه طلقی که متشکل از لایه های کمتر ولی ضخیم تر شیشه باشد نتایج ایمنی و امنیتی بروز می دهد.

۴- مقاومت در برابر ضربه شیشه طلقی هرچه کل ضخامت و تعداد لایه های PVB مصرفی در میان شیشه ها بیشتر شود افزوده خواهد شد. در نهایت حائز اهمیت فراوان است که محدودیت های ساختمانی از قبیل وزن و مساحت سطوح شیشه ای و وزن چارچوب ها همیشه مدنظر باشد.

طلق شیشه ای شفاف | پلکسی گلاس | طلق رنگی | طلق پلی کربنات | طلق دوجداره |  سقف کاذب | طلق شفاف

شیشه طلقی چه عمر و دوامی دارد؟

وقتی که شیشه طلقی محتوی فیلم پلیمری PVB تولید می شود و مطابق استانداردهای کشور انگلستان نصب می شود، اگر تولید و نصب کاملا استاندارد باشد، شیشه طلقی به اندازه همان ساختمانی که در آن نصب شده عمر خواهد کرد. .

منبع: مجله علوم و فناوری شیشه

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = شش