سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
نحوه باز و بسته کردن درب اتوماتیک در صورت قطع برق

نحوه باز و بسته کردن درب اتوماتیک در صورت قطع برق

همان‌طور که می‌دانید درب اتوماتیک به‌وسیله‌ی نیروی برق و موتور کار می‌کند. سنسورهای مادون‌قرمز حضور افراد را در نزدیکی درب تشخیص می‌دهند و سیگنال‌هایی را به کنترل باکس دستگاه مبنی بر باز شدن درب ارسال می‌نمایند. کنترل باکس دستگاه پس از تجزیه‌وتحلیل این فرمان‌ها، فرمانی برای موتور دستگاه مبنی بر باز شدن درب ارسال و موتور شروع به کار می‌کند. با روشن شدن موتور نیروی لازم برای حرکت تسمه‌ها و چرخ‌دنده‌های دستگاه پدید می‌آید و بدین ترتیب با حرکت آن‌ها درب شروع به باز شدن می‌کند.

برای باز و بسته کردن درب اتوماتیک در زمان قطع برق و یا در هنگام نصب و اجرای دستگاه می‌توان از آچار آلن و یا کلید مخصوصی که همراه خود درب اتوماتیک در زمان نصب ارائه می‌شود کمک گرفت. برای این کار آچار آلن و یا کلید مخصوص درب را روی قسمت مشخصی در موتور گیربکس قرار می‌دهند و با چرخاندن آن درب را باز و بسته می‌کنند.
در چنین شرایطی باید توجه داشت اگر به هر علتی جریان برق شهری برقرار نیست، ابتدا آن را به‌وسیله‌ی کلید برق اصلی خاموش کرد و یا با استفاده از کابل اصلی برق ورودی را از دستگاه جدا نمود، سپس درپوش پلاستیکی قسمت مورد نظر را باید برداشت و با استفاده از آچار آلن و کلید مخصوص با چرخاندن خلاص کن در حالت‌های مختلف، خلاص کن را در وضعیت مورد نظر قرار داد.
اهمیت این دو سیستم در درب‌های اتوماتیک بسیار بالاست. درب‌های اتوماتیک بسته به کاربرد و مصرف خود می‌توانند یکی یا هر دوی این سیستم‌ها را داشته باشند. همه‌ی ما می‌دانیم که قطع جریان برق مشکلی است که همیشه می‌تواند پیش بیاید؛ پس به‌منظور جلوگیری از بروز مشکلات برای تردد افراد باید از سیستم های باکیفیت و ایمنی برای درب اتوماتیک بهره گرفت که در زمان قطع جریان برق ما را با مشکل مواجه نسازند و بتوانند کارایی لازم را داشته باشند.

کلید خلاص کن درب اتوماتیک

همان‌طور که از اسم درب‌های اتوماتیک مشخص می‌باشد، درب اتوماتیک به‌صورت برقی و اتوماتیک باز و بسته می‌شوند، که این امر موجب تسریع بخشیدن به رفت‌وآمد و سهولت استفاده از آن شده است و جایز به گفتن است که نباید نقصی را که می‌تواند گریبان گیر درب اتوماتیک در زمان قطع برقِ، نادیده گرفت و آن باز و بسته نشدن درب می‌باشد. برای برطرف کردن این نقص چاره‌ای اندیشیده شده وآن مجهز شدن به کلید خلاص کن درب اتوماتیک که باز و بسته شدن درب در زمان قطع جریان الکتریکی را امکان‌پذیر نموده است.
در ادامه به بررسی خلاص کن درب اتوماتیک و نحوه استفاده از کلید خلاص کردن درب اتوماتیک به‌صورت دستی می‌پردازیم.

 

تنظیم تایمر درب اتوماتیک

تنظیم تایمر درب اتوماتیک به دو صورت است:

  • در مرحله اول می توانیم از روش برد به صورت دستی از دکمه تایمر تنظیمات را انجام داد:

ابتدا ( اولین دکمه از سمت چپ و پایین صفحه برد می باشد) با توجه به مدار فرمان درب اتوماتیک دکمه تایم (TIME) آن را به مدت چند ثانیه نگه دارید تا چراغ آن چشمک بزند.
پس از آن دکمه (D) از برد درب اتوماتیک را می زنیم. پس از زدن دکمه D تایمر بسته شدن درب اتوماتیک شروع به ثبت شدن می کند و شما باید پس از سپری شدن زمان دلخواه برای بسته شدن درب اتوماتیک دوباره کلید D از ریموت درب اتوماتیک را بزنید..
نکته: جایز است این را بدانید که زمان بین اولین فشار دادن کلید D و دومین بار فشار دادن آن به عنوان تایمر بسته شدن درب اتوماتیک حساب می شود.

  • در مرحله دوم می توانیم از روش تنظیم تایمر درب اتوماتیک به روش دیپ سویچ تنظیمات را انجام داد:

بر روی برد سه عدد سویچ وجود دارد که از برای فعال و غیر فعال کردن تایمر اتوماتیک و چپ گرد و راست گرد موتور درب اتوماتیک و همچنین برقراری ارتباط بین درب اتوماتیک و ریموت استفاده می شود.
برای فعال کردن تایمر کرکره برقی شما می بایست کلید از برد سوئیچ اتو کلوز یا auto close را بر روی وضعیت فعال on قرار دهید تا در زمان دلخواهی از درب اتوماتیک به پایین بیاید همچنین برای غیر فعال کردن این برنامه می توانید آن را روی وضعیت off قرار دهید.

 

تنظیم زمان بسته شدن درب اتوماتیک

تنظیم زمان بسته شدن درب اتوماتیک، هنگامی‌که درب باز است و دکمه ریموت را فشار دهید درب بسته نمی‌شود به‌احتمال‌زیاد ایراد از فتوسل (چشم ایمنی)‌ درب اتوماتیک است یا ایرادی در سیم‌کشی مربوط به این قطعه به وجود آمده است. در این حالت ابتدا بررسی نمایید که عامل فیزیکی نظیر برگ درخت و یا کاغذ یا وسایل بازی کودکان مابین چشم ایمنی دو طرف درب نباشد و چشم‌ها به‌درستی در مقابل هم قرار داشته باشند.

  • تنظیم دور موتور در سیستم درب اتوماتیک نقش بسزایی دارد.
  • موتور در تمامی سیستم‌های درب اتوماتیک در هنگام کار باید به نرمی و آهستگی کار کند.

 

همان‌گونه که مشاهده می‌کنید تمامی مراحل لازم برای باز و بسته شدن درب‌های اتوماتیک براساس جریان برق است. حال اگر جریان برق قطع شود چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ برای باز و بسته کردن درب اتوماتیک بدون برق چه کنیم؟ آیا درب اتوماتیک عملکرد خود را از دست خواهد داد و تردد افراد با مشکل روبرو خواهد شد؟
قطع جریان برق امری است محتمل که در بسیاری از نقاط رخ می‌دهد. هیچ پیش‌بینی درستی هم نمی‌توان برای آن ارائه داد. عواملی مثل جیره‌بندی در فصول گرم سال، بروز مشکلات فنی درروند انتقال آن، بروز نقص فنی در خود وسیله و بسیاری از عوامل دیگر همگی می‌توانند منجر به قطع جریان برق شوند. در چنین مواقعی لازم است تا تمهیدات و پیش‌بینی‌های لازم برای چنین وسیله‌هایی اندیشیده شود تا از بروز مشکلات جلوگیری گردد.
فرض کنید برای ساعت‌ها برق قطع‌شده و فقط یک درب اتوماتیک برای عبور و مرور افراد وجود دارد، در چنین شرایطی قطعاً عبور و مرور افراد با مشکلات جدی مواجه خواهد شد و عملاً امکان عبور و مرور افراد وجود ندارد.
متخصصان و طراحان برای چنین مواقعی دو راه‌حل در نظر گرفته‌اند.

  1. کلید خلاص کن درب اتوماتیک به صورت دستی
  2. سیستم برق اضطراری درب اتوماتیک

 

سیستم برق اضطراری درب اتوماتیک

سیستم برق اضطراری درب اتوماتیک که به نام UPS هم شناخته می‌شود از قوی‌ترین سیستم‌هایی است که برای دستگاه‌های برقی در نظر گرفته‌شده تا عملکرد دستگاه در زمان قطع جریان برق دچار خلل نشود و دستگاه به کار خود ادامه دهد. این سیستم به‌صورت تمام‌خودکار در زمان قطع جریان برق وارد عمل شده و نیروی لازم برای شروع به کار موتور و سایر قسمت‌های درب اتوماتیک را فراهم می‌نماید و بسته به میزان توان و قدرت این سیستم درب می‌تواند برای دفعات متعددی باز و بسته شود.

  • سیستم‌های برق اضطراری توان و ظرفیت‌های مختلفی دارند و برای مصارف گوناگون و متعددی طراحی‌شده‌اند و برخی از آن‌ها بین 3 الی 8 ساعت می‌تواند در زمان قطع جریان برق به کار خود ادامه دهند و برخی دیگر بسیار قوی‌تر هستند و می‌توانند تا 24 ساعت کار کنند.

میزان حساسیت و هوشمندی این سیستم‌ها، با یکدیگر متفاوت است. در برخی مکان‌ها مانند پارکینگ‌ها و بانک‌ها بسته شدن کامل درب به‌منظور رعایت اصول امنیتی و ایمنی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
در بانک‌ها سیستم‌های برق اضطراری از این هم پیچیده‌تر است و در زمان قطع جریان برق، به‌سرعت وارد عمل می‌شود و تمامی درب‌ها را به‌صورت اتوماتیک قفل می‌کند. این سیستم‌ها بسیار قدرتمند هستند و مخصوص مراکزی طراحی‌شده‌اند که نیاز به امنیت و ایمنی بالایی دارند. سیستم برق اضطراری چنین مراکزی قابلیت برنامه‌ریزی دارد و می‌توان حالت‌های مختلفی را برای آن تعریف کرد .
نکته: ممکن است حین انجام باز و بسته شدن درب، سیستم برق شهری به‌صورت ناگهانی قطع شود و برق به‌صورت نیمه بسته باشد؛ در چنین شرایطی سیستم برق اضطراری مخصوص این وسیله‌ها چنین شرایطی را تشخیص می‌دهد و وارد عمل شده و درب را به‌صورت کامل می‌بندد.

خلاص کردن درب اتوماتیک به‌صورت دستی

برای درب‌های اتوماتیک در زمان قطع جریان برق علاوه بر سیستم برق اضطراری که باز و بسته کردن آن را به‌صورت تمام اتوماتیک انجام می‌دهد، حالتی دیگر هم تعریف‌شده که وسیله‌ای است تا خلاص کردن درب اتوماتیک به‌صورت دستی باز و بسته شود. در چنین حالتی با خلاص کردن محور گیربکس می‌توان درب را باز و بسته کرد.

باز کردن درب اتوماتیک بدون ریموت

همان‌طور که در این مقاله به کارکرد درب اتوماتیک در زمان قطع جریان برق اشاره شد باید گفت که امروزه اغلب درب پارکینگ‌ها عمدتاً از از نوع اتوماتیک می‌باشد و برای ایجاد راحتی و ایمنی بیشتر از درب اتوماتیک های مناسب پارکینگ منازل و سایر ساختمان‌ها استفاده شود.
در زمان قطع برق به دلیل نرسیدن انرژی الکتریکی به سنسورها و به تبع آن متصل نشدن فرکانس‌های ریموت امکان باز شدن درب پارکینگ بدون برق امکان‌پذیر نیست و زمانی می‌توان اقدام به باز کردن درب اتوماتیک پارکینگ بدون ریموت پرداخت که درب پارکینگ مجهز به خلاص کن دستی باشد. در توضیحات بالای صفحه مطلب نحوه کارکرد خلاص کن درب اتوماتیک به طور کامل بیان شده است.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 1 = هفت