سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
نحوه ساخت ساختمان های بلند شیشه ای

نحوه ساخت ساختمان های بلند شیشه ای

شاید با خود بگوید برای اولین بار فکر ساخت ساختمان های شیشه ایده چه کشوری بود و چرا این فکر به ذهن آن ها خطور کرد؟

اولین ساختمان با نمای شیشه ای در جهان در سال ۱۸۶۴ میلادی در انگلستان و در شهر لیورپول به صورت یک ساختمان ۵ طبقه ساخته شد. این کشور به دلیل شرایط اب و هوایی همیشه بارانی بود و مردم از نور آفتاب در ساختمان های خود به خوبی بهره نمی بردند. از همین رو معماران ساختمانی به این فکر افتادند تا با روش های متفاوتی به جذب نور خورشید برای سلامتی بیشتر افراد بپردازند. از همین رو با ساخت ساختمان های شیشه ای این مهم را به انجام رساندند. به شکلی که این روزها حتی در پایتخت کشور خودمان هم با ساختمان های شیشه ای روبرو هستیم. این امر سبب زیبا سازی بیشتر شهر و نمای ساختمان می شود اما اگر اصول ایمنی به درستی برای ساخت ساختمان های بلند شیشه ای به درستی دنبال شود.

 

مزایا و معایب ساخت ساختمان های بلند شیشه ای

  • زلزله
  • عایق صوتی نامناسب
  • مقاوم نبودن در برابر آتش سوزی

زلزله با نمای شیشه ای ساختمان ها چه می کند؟ / لزوم بازنگری در ...

در کنار زیبایی، این ساختمان ها معایبی نیز دارند. به عنوان مثال  عدم مقاومت در برابر زلزله که سبب می شود افرادی که در داخل این گونه ساختمان ها ساکن هستند دچار آسیب جدی شوند. امر دیگر عایق صوتی نامناسب است که سبب می شود سرو صدای زیادی را افرادی که در این ساختمان زندگی می کنند متحمل شوند اگر شیشه های ساده برای ساخت این ساختمان ها استفاده شود. در نهایت باید بگویم این سبک از ساختمان ها در برابر آتش سوزی هم عایق مناسبی محسوب نمی شوند. حال شاید از خود بپرسید با وجود این همه معایب چرا ساخت این ساختمان ها روز به روز افزایش پیدا می کند. باید به شما بگویم با بهره گرفتن از شیشه های خاص برای ساخت ساختمان های بلند شیشه ای تمام این مشکلات مرتفع می شود.

چگونه می توان به ساخت ساختمان های بلند شیشه ای پرداخت؟

شیشه های که به صورت سکوریت برای ساخت این سری از ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند تمام مشکلات را مرتفع می کنند. این سبک از شیشه به صورت غیر شفاف ارائه می شوند و در تمام قسمت های مربوط به نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از قسمت های ساختمان که در زمان طراحی و ساخت با استفاده از مصالح جلوه زیبایی به ساختمان نمی دهد با استفاده از این شیشه ها کاور می شود زیرا پوشش دهی بسیار مناسبی دارند. عبور مناسب نور و به حد کافی از یک سو و از سوی دیگر با استفاده از چند لایه بودن می توان به شیشه های سکوریت لقب عایق صوتی نیز بدهیم. این سبک از شیشه ها زمانی که برای ساخت ساختمان های بلند مورد استفاده قرار می گیرند عایق مناسب صوتی نیز محسوب می شوند.

شیشه های که برای ساختمان های بلند شیشه ای تهیه می شوند

نحوه تولید این شیشه ها به شکلی است که در ابتدا طرح و رنگ مورد نظر بر روی شیشه پیاده می شود. سپس از طریق تابیده شدن اشعه مادون قرمز سطح رنگ روی شیشه به صورت موقت تثبیت شده و پس از آن برای مقاوم تر شدن بیشتر در هر شرایط جوی در کوره ی با حرارت بالای ششصد درجه می رود و پخته می شود. این شیشه امکان اجرا به صورت تک جداره؛ دو جداره و حتی لمینت را دارا است. عایق مناسب صوتی، زیبایی چشم نواز، قیمت مناسب و عایق مناسبی برای حرارت می باشند. به همین دلیل برای ساختمان های بلند شیشه ای و دکوراسیون داخلی یا حتی نورگیرهای سقفی از این سبک از شیشه ها استفاده می شود.

انواع نمای ساختمانی

مزایای ساخت ساختمان های بلند شیشه ای

همان طور که می دانید یکی از دلایلی که ساخت ساختمان های بلند شیشه ای خطرناک اعلام شده است وقوع زلزله است. افراد عامه تصور می کنند که خسارت وارد شده از طریق شیشه های ساختمان های بلند بسیار بیشتر از خانه ای خشت وگلی است. باید بگویم که این امر به شدت امروز رد شده است. زمانی که یک سازه با استفاده از شیشه های سکوریت ساخته می شود خطر آسیب رسیدن به افراد ی که در آن محدوده هستند کمتر است. دلیل  این است که در ابتدا شیشه ها با استفاده از سازه های فلزی و مصالح ساختمانی مرتبط با ساخت این سازه به یکدیگر پیچ می شوند. در ادامه باید به این نکته اشاره شود زمانی که به شیشه های سکوریت ضربه وارد می شود برخلاف شیشه های ساده که پودر می شوند این اتفاق مشاهده نمی شود. شیشه های سکوریت به صورت درجا از درون پودر می شوند و به حالت ترک خورده در سر جای خود باقی می مانند. شیشه ای سکوریت از چند لایه شیشه خاص و موادی که به صورت لایه لایه شیشه ها را به یکدیگر متصل می شوند. از همین رو انسجام این شیشه ها در زمان آسیب دیدگی و یا وقوع زلزله بسیار کمتر از شیشه های معمولی است.

 

انواع ساختمان های شیشه ای و سازه های مرتبط با آن ها

شفافیت و انعکاس نور یکی از پارامترهای اصلی برای استفاده از شیشه در معماری های ساختمان های بلند شیشه ای است. امری که این روزها برای بیشتر به چشم آمدن بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. شیشه مهمترین کالا برای ساخت ساختمان های بلند شیشه ای به شمار می آید. اولین سیستمی که برای ساخت این ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد سیستم کرتین وال استی یا لامل است. در این سیستم ابتدا پروفیلهای عمودی آلومینیومی که به مولیون معروف هستند توسط براکت های مخصوص و رول بولت یا جوش به استراکچر ساختمان متصل شده و سپس پروفیل عمودی که با نام ترنزوم شناخته شده می شوند توسط لقمه های مخصوص بر روی پروفیل های عمودی نصب می شوند. سیستم یونیتایز مورد دوم است که جدیدترین و کامل ترین سیستم در نماهای شیشه ای محسوب می شود. این سیستم به صورت پازل بر روی ساختمان نصب می شود.در نهایت مورد سوم سیستم اسپایدر است که قطعات چنگک مانندی وجود دارند که شیشه ها را در کنار یکدیگر نگه می دارند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× هشت = 72