سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
ورق پلکسی گلاس چیست؟

ورق پلکسی گلاس چیست؟

این ورق پلی متیل متاکریلیت (Poly methyl methacrylate: PMMA) همان آکریلیک یا آکریلیک گلاس است که با نام تجاری پلکسی گلاس (Plexiglass) بسیار شناخته شده می باشد. جنس ورق پلکسی گلاس متشکل از نوعی ترموپلاستیک است که عمدتا به صورت ورق و در رنگ بندی بسیار متنوعی تولید می شود. این ورق ها در چند نوع پلکسی گلاس رنگی، پلکسی گلاس شفاف، پلکسی ترانسپارنت، پلکسی گلاس مات و آینه ای نیز تولید و عرضه می شوند.

ورق پلکسی گلاس

ابعاد ورق پلکسی گلاس

ورق های پلکسی گلاس در اندازه ۱۲۲X183 سانتیمتر تولید می شوند. این ابعاد ورق پلکسی به عنوان ابعاد استاندارد و یا ورق کامل شناخته می شود. اما در صورت نیاز ابعاد کوچکتر ورق پلکسی گلاس نیز عرضه می شود. ضخامت این ورق ها نیز از ۲ تا ۴۰ میلی متر متغیر است و ضخامت های بیشتر نیز برای مصارف خاص تولید می شوند. به منظور محافظت از سطوح این ورق ها در برابر خط و خش از کارخانه تا لحظه استفاده، سطوح آن ها را با لایه ای کاغذی می پوشانند. این پوشش که می تواند جهت ترسیم خطوط برش نیز مورد استفاده قرار گیرد، هنگام استفاده به راحتی از روی پلکسی جدا می شوند.

ورق پلکسی گلاس شفاف با روکش

مزیت های ورق پلکسی گلاس

ورق های پلکسی گلاس خصوصیات بسیار زیادی دارند تا جائی که در برخی موارد خاص فقط باید از پلکسی گلاس استفاده نمود و متریال دیگری را نمی توان جایگزین آن ها نمود. در این جا به شرح مهم ترین مزیت های ورق پلکسی گلاس می پردازیم:

ورق های پلکسی گلاس ضد گرد و غبار هستند!

ورق پلکسی گلاس خاصیت ضد گرد و غبار دارد و حتی اگر در طولانی مدت گرد و غبار روی آن ها بنشیند، به راحتی، با یک دستمال نمدار در کمترین زمان دوباره تمیز می شوند. البته پلکسی گلس جزو مقاوم ترین پلاستیک ها در برابر خط و خش است. اما مقاومت چندانی در برابر خراشیدگی های شدید ندارد.

ورق پلکسی گلاس جایگزین مناسبی برای شیشه است!

ورق پلکسی گلاس شفاف و رنگی
ورق پلکسی گلاس شفاف و رنگی

ورق پلکسی گلاس با خواصی از قبیل وزن سبک و مقاومت بالا در برابر ضربه و خراشیدگی، جایگزین مناسبی برای شیشه است. مقاومت آکریلیک ها در برابر ضربه از شیشه و پلی استایرن بیشتر است. اما این مقاومت در مقایسه با پلی کربنات به طور قابل ملاحظه ای کمتر است. به طور کلی پلکسی جنسی مقاوم، سخت و سبک است (جرم حجمی آن حدود ۱٫۲ گرم بر سانتی متر مکعب می باشد که کمتر از نصف جرم حجمی شیشه است).

ورق پلکسی گلاس به عنوان عایق UV ، عایق حرارتی و عایق صوتی نیز استفاده می شود!

پلکسی گلس تا ۹۲ درصد نور مرئی را از خود عبور می دهد ( این مقدار برای ورقی با ضخامت ۳ میل می باشد) و حدود ۴ درصد نور تابیده شده را از سطوح خود بازتاب می دهد. ویژگی بسیار مهم آن در مواجه با نور خورشید، جذب اشعه UV می باشد. خاصیت جذب بالای اشعه ماوراء بنفشی که دارند، سبب استفاده از این ورق ها در فضاهایی است که قصد فیلتر کردن UV را داشته باشند. به بیان دیگر ورق پلکسی گلاس اشعه های زیان آور خورشید را از خود عبور نمی دهد، اما نور به راحتی از آن عبور می کند (پلکسی گلس شفاف). البته مقدار این فیلتر شدن بسته به کاربری و آلیاژهای مختلف این ماده می تواند متفاوت باشد.

در مورد خصوصیت عایق حرارتی بودن ورق پلکسی گلاس نیز باید گفته شود ضریب هدایت گرمایی برای پلکسی گلاس بسیار کمتر از شیشه است. بدین معنا که میزان انرژی گرمایی که ضخامت مشخصی از این ماده در زمان معین از واحد سطح خود عبور می دهد به مقدار چشمگیری کمتر از شیشه است.

ورق پلکسی گلاس تا دمای ۴۶۰ درجه سانتی گراد آتش نمی گیرد و صرفا با بالا رفتن دما تغییر شکل داده و ذوب می شوند. همچنین در مقایسه با شیشه، عایق صوتی خوبی نیز هستند چرا که جرم حجمی آن ها کمتر از نصف شیشه است و انتقال صوت تا حد چشمگیری در آن ها کاهش پیدا می کند.

ورق پلکسی گلاس ترانسپارنت

مقاومت در برابر شرایط مختلف جوی از ویژگی های مهم ورق پلکسی گلاس بشمار می رود!

از دیگر ویژگی های ورق پلکسی گلاس می توان به ثابت ماندن رنگ آن در طول زمان، مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی، عایق صوتی و حرارتی بهتر نسبت به شیشه اشاره نمود. اینکه ورق پلکسی گلاس در مقابل عوامل جوی مانند بارندگی، تابش نور خورشید و گرما و سرما، خصوصیات و کیفیت ظاهری خود را به مرور زمان از دست نمی دهند، استفاده از آن ها را بسیار مطلوب و مقرون به صرفه نموده است.

ورق پلکسی گلاس دارای خواص مکانیکی خاصی می باشد!

این ورق ها با وجود انعطاف پذیری بیشتر نسبت به شیشه، شکنندگی کمتری دارند و جهت ایجاد فرم های منحنی بسیار مناسب هستند. این خواص که شامل مقاومت مکانیکی این متریال می باشند، سبب رواج بسیار زیاد در استفاده و کارایی وسیع پلکسی گلس شده اند.

دیگر خاصیت این ورق ها این است که در صورت شکستن، بر خلاف شیشه، لبه های تیز و برنده ایجاد نمی کنند. به همین دلیل استفاده از آن ها بسیار ایمن می باشد.

ورق های پلکسی گلس به دلیل وزن کمی که دارند به راحتی قابل انتقال و جابجایی هستند. به همین خاطر کاربری آن ها نیز با سهولت همراه است. چرا که توسط نیروی انسانی جابجا می شوند و به سادگی توسط وسایل دستی و یا دستگاه های برش لیزری، جهت استفاده پردازش می شوند.

ورق پلکسی گلاس شفاف خم شده

مقرون به صرفه بودن ورق پلکسی گلاس باعث کاربری بیشتر آن می شود!

از مهم ترین ویژگی های مطلوب ورق پلکسی گلاس پرداخت پذیری آسان و مقرون به صرفه بودن پلکسی گلس از نظر قیمتی است.این صرفه اقتصادی را می توان در مواردی که در بالا به آن اشاره شد ملاحظه نمود. مواردی از قبیل ضد گرد و غبار بودن، وزن سبک، مقاومت در برابر ضربه ، عایق UV و عایق صوتی و حرارتی، مقاومت در برابر شرایط جوی و پایداری و ثبات رنگ و….

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دو − 1 =