سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
پانچ متال چیست و چه کاربردی دارد؟

پانچ متال چیست و چه کاربردی دارد؟

پانچ متال نمایی متفاوت است که امروزه در ساخت بسیاری از ساختمان ها استفاده می شود. پانچ متال یا همان ورق مش معمولا از جنس فولاد، آهن و آلومینیوم است.ورق مش برای نمای ساختمان هایی اجرا می شود که می خواهند نما را به صورت دو پوسته اجرا کنند. از آنجایی که ساخت این نما به صورت پیش ساخته می باشد می تواند سرعت ساخت و اجرای نما را بسیار بالا ببرد. در گذشته به دلیل سختی هایی که برای شکل دهی و دقت در اندازه گیری ورقه های نمای پانچ متال بوده، قیمت این نما بسیار بالا بوده است اما امروزه با پیشرفت صنعت شما می توانید طرح ها و شکل های مختلفی از ورق مش را با قیمتی مناسب مشاهده کنید.

پانچ متال
پانچ متال

استفاده از نمای پانچ متال چه مزایایی دارد؟

نمای پانچ متال معمولا بر روی نمایی از شیشه و یا بر روی دیوار نصب می شود. استفاده از ورق مش در هر دو می تواند مزایایی را برای ساختمان به ارمغان بیاورد که ما تعدادی از این مزیت ها را در زیر برای شما آورده ایم:

    • زیبایی فوق العاده و جذاب برای نما
    • جلوگیری از ورود نور با شدت زیاد به خصوص در ساختمان هایی که نمای جنوبی دارند
    • جلوگیری از ورود آلودگی صوتی و صداهای اضافه به داخل ساختمان
    • کمک به تهویه ی هوای داخل ساختمان
    • پوشش دهی قسمت هایی از نما که با استفاده از لوله های نامنظم و… ظاهری نامناسب پیدا کرده است
    • سرعت بالا در نصب

چه عواملی بر قیمت پانچ متال تاثیر می گذارد؟

استفاده از نمای پانچ متال می تواند دست طراح را برای طراحی نمایی تحسین برانگیز بسیار باز بگذارد زیرا این سبک از نما را با دستگاه های CNC برش داده می دهند که از دایره های یکنواخت آن، نقش های زیبایی به صورت ظریف ایجاد می شود. اگر برای نمای ساختمانتان به دنبال یک طرح خاص هستید می توانید طرح مورد نظرتان را سفارش دهید البته این کار ممکن است هزینه ها را برای شما بالا ببرد.

یکی از مهم ترین مواردی که می تواند قیمت را در اجرای این نوع نما بالا ببرد کیفیت جنس آن می باشد. همه می دانیم اگر که به دنبال جنس با کیفیت باشیم باید هزینه ی بالاتری را برای آن بپردازیم.

مورد دیگری که می تواند بر قیمت تاثیر بگذارد ماده ای است که ورق مش بر روی آن نصب می شود. نصب کردن این نما بر روی دیوار بسیار آسان تر از نصب آن بر روی شیشه می باشد و همین موضوع باعث می شود که قیمت نصب بر روی دیوار کمتر از قیمت نصب بر روی شیشه باشد. البته نصب نمای پانچ متال بر روی شیشه می تواند زیبایی بیشتری به دکوراسیون داخل ساختمان و نمای بیرون ساختمان بدهد.

پانچ متال
پانچ متال

نمای پانچ متال از چه فلزهایی ساخته می شود؟

نکته ی بسیار مهمی که در ساخت نما باید در نظر داشت شرایط آب و هوایی و جغرافیایی می باشد. همیشه باید جنس نما را به گونه ای انتخاب کرد که متناسب با شرایط آب و هوایی باشد. معمولا نمای پانچ متال از ورقه های کامپوزیت آلومینیوم و یا فولاد ساخته می شود. درصورتیکه جنس دیگری را مد نظر دارید با ما در میان بگذارید تا طراحان ما امکان اجرای آن را بررسی کنند، یا در صورت امکان جنس بهتری را که مناسب با شرایط شما باشد پیشنهاد خواهند داد.

محل نصب پانچ متال

پانچ متال به دلیل نوع ساختار خود و حالت نیمه شفافی که ایجاد می نماید هم برای سقف های کاذب و هم برای نمای ساختمان مزایای ویژه ای ایجاد می نماید. در نمای ساختمان به خصوص در نمای جنوب با شدت آفتاب کشور ایران می توان برای نصب برروی قسمت های شیشه ای به عنوان یک گزینه تابش بند مناسب حساب باز کرد.تا جایی که می تواند بسته به نوع الگوی مورد استفاده تا حدود 30 درصد از شدت تابش به داخل ساختمان  را کم کند. اما اگر پشت آن دیوار باشد و نمای شیشه ای نباشد اتصالات و نصب ساده تری خواهد داشت و می توان برای نورپردازی در شب بر روی این نوع نما جلوه های بصری زیبایی ایجاد نمود . البته نوع محاسبات می بایستی به گونه ای باشد که دستک های نگه دارنده باعث ایجاد شلوغ و آلودگی بصری در داخل نشوند.یکی از عوامل مهم در کاهش و یا افزایش شلوغی و زیاد بودن دستک های سازه ای فاصله نمای پوسته دوم پانچ متال با نمای اول که می تواند نمای سرامیک خشک و یا نمای کرتین وال باشد است. در واقع هر چه قدر فاصله نمای پانچ با نمای اول بیشتر باشد میزان لنگر آن بیشتر و در نتیجه تعداد بیشتری المان های سازه ای مورد نیاز خواهد بود. فاصله مناسب 40 تا 60 سانتی متر توصیه می شود و اگر فاصله 80 سانتی متر هم باشد با کمی شلوغی بیشتر عناصر سازه ای دید بصری را چندان خدشه دار نمی نماید ولی فواصل بیشتر از 1.5 متر و دو متر پیچیدگی های اجرایی را بالا برده و بار بیشتری را به تکیه گاه اصلی وارد نموده و در نتیجه المان های سازهای بیشتری مورد نیاز خواهد بود .

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = یازده