سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور

کاربرد چسب سیلیکون در عایق‌ کردن پنجره‌های دوجداره

اگر با زیاد کردن دمای شوفاژ و بخاری، همچنان هوای داخل ساختمان سرد است و با بارش برف و باران، رطوبت وارد خانه می‌شود، نشان‌دهنده این است که پنجره‌ها نیاز به درزگیری و آب‌بندی دارند. در فصول سرد سال برای حفظ گرمای محیط و جلوگیری از اتلاف انرژی، راه‌های مختلفی وجود دارد. از روش‌هایی که برای جلوگیری از اتلاف انرژی در فصول مختلف سال استفاده می‌شود، می‌توان به عایق‌ کردن و درزگیری در و پنجره‌ها اشاره کرد.

پنجره‌های دوجداره در این مورد کمک بزرگی می‌کنند و نقش اصلی آن‌ها عایق‌بندی حرارتی و صوتی است. قسمت‌های مختلفی که در پنجره‌های دوجداره وجود دارد عایق‌بندی آن‌ها را ممکن می‌کند. یکی از مواردی که در عایق‌ کردن و درزگیری پنجره‌های دوجداره کاربرد دارد، چسب سیلیکون است. استفاده از چسب سیلیکون برای عایق کردن پنجره معمولا بعد از نصب پنجره‌ها صورت می‌گیرد.

برای درزگیری و عایق کردن پنجره‌ها در ابتدا باید منشا ورود هوا را پیدا کنید. یک روش مناسب و کاربردی برای پیدا کردن درزها استفاده از نور است. اگر از بعضی قسمت‌های پنجره نور خورشید یا چراغ وارد فضا می‌شود، آن قسمت نیاز به درزگیری دارد. در ادامه به توضیح کاربرد چسب سیلیکون در عایق‌بندی پنجره‌های دوجداره می‌پردازیم.

چسب سیلیکون چیست؟

چسب سیلیکون در دو نوع سیلیکون خالص و سیلیکون ماستیک وجود دارد. این چسب در مقایسه با دیگر چسب‌های پلیمری که پایه آلی دارند، خواص ویژه و منحصر به فردی دارد. دلیل این امر ساختار اسکلت اصلی چسب‌های سیلیکونی است.

چسب سیلیکون به چسب ولکانیزه شونده در دمای اتاق نیز معروف است و محتویات آن شامل پلی دی متیل سیلوکسان به همراه گروه‌های استات، کتوکسیم یا اتر می‌باشد. این چسب یکی از پرکاربردترین و قوی‌ترین چسب‌ها برای مصارف خانگی و صنعتی است.

چسب سیلیکون از ترکیب دو ماده سیلیکون و اکسیژن ساخته می‌شود. چسب سیلیکون عایق خوبی در برابر گرما و رطوبت است و از آن برای درزگیری و پرکردن شکستگی‌ها استفاده می‌شود. همچنین این چسب قدرتمند از استحکام و ثبات نسبتا بالایی برخوردار است و برای استفاده در سطوح مختلف مناسب است. شاید تصور کنید این چسب فقط برای درزگیری و عایق کردن پنجره‌ها کاربرد دارد، ولی اینطور نیست.

چسب سیلیکون فقط به حرفه و زمینه خاصی محدود نیست و برای تمام کارهایی که نیاز به چسب قوی داشته باشد کاربرد دارد. سیلیکون در برابر گرما و رطوبت مقاومت بالایی دارد و در تمام مناطق کویری و کوهستانی کیفیت خود را حفظ می‌کند. دلیل اصلی محبوبیت زیاد چسب‌های سیلیکونی، خاصیت دفع حرارت و نارسانا بودن آن‌ها است. این چسب‌ها در برابر UV و اکسیژن مقاومت بالایی دارند و با گذشت زمان این خاصیت خود را از دست نمی‌دهند.

از جمله ویژگی‌هایی که چسب سیلیکونی را برای عایق کردن پنجره‌های دوجداره مناسب می‌کند، می‌توان به دوام بالا، مقاومت خوب در برابر آب و رطوبت، مقاومت در برابر حلال‌های شیمیایی و بی‌ضرر بودن مواد شیمیایی موجود در این چسب برای انسان و محیط زیست و همچنین چسبندگی بالای آن اشاره کرد. چسب سیلیکون باید انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد، همچنین در برابر فشار و دماهای بالا نیز مقاوم باشد و از حالت طبیعی خود خارج نشود.

چسب‌های آب‌بندی در رنگ‌های سفید، سیاه، قرمز، طوسی، قهوه‌ای و بی‌رنگ وجود دارند و بعد از استفاده نباید به راحتی از سطح مورد نظر جدا شوند. این رنگ‌ها با توجه به نیاز محلی که از آن‌ها استفاده می‌شود به کار برده می‌شوند. چسب سیلیکون شفاف یا بی‌رنگ مخصوص آینه است و برای چسباندن شیشه‌ آکواریوم، انواع شیشه‌ها و درزگیری سینک ظرفشویی آشپزخانه استفاده می‌شود. چسب سیلیکون مشکی با نام چسب سیلیکون شیشه ماشین نیز شناخته می‌شود و مخصوص چسباندن شیشه ماشین است.

چسب سیلیکون قرمز به عنوان واشر ساز یا چسب واشر و چسب سیلیکون حرارتی یا نسوز استفاده می‌شود. از چسب سیلکون رنگ سفید هم برای آب‌بندی پنجره، درزگیری کاشی، درزگیری وان حمام، روشویی و سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شود. چسب سیلیکون به راحتی قابلیت چسبندگی به آلومینیوم، کاشی، استیل، سرامیک و PVC را دارد و می‌توانید از قدرت چسبندگی بالای آن بهره ببرید. بسته‌بندی چسب سیلیکون پنجره دوجداره انواع مختلفی دارد که رایج‌ترین نوع آن بسته‌های استوانه‌ای شکل است.

روش استفاده از چسب سیلیکون

 

زمانی که کار نصب پنجره‌ها به پایان رسید، پیش از زدن چسب، باید دور تا دور آن را کاملا تمیز کنید تا عاری گرد و خاک باشد. همچنین مراقب باشید سطحی که قرار است سیلیکون بزنید کاملا خشک باشد تا چسب به راحتی به محل مورد نظر بچسبد و محکم شود. چسب را دقیقا روی محل مورد نظر بریزید. اگر کمی چسب روی محلی غیر از محل مورد نظرتان ریخت نگران نباشید، باقی‌مانده اضافی چسب به راحتی با آب و صابون قابل پاک شدن است.

چسب سیلیکونی که در حال حاضر در کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرد، محصول کشورهای ایران، ترکیه و چین است. نکته مهم در رابطه با چسب سیلیکون این است که، کیفیت چسب سیلیکونی که در کشور خودمان تولید می‌شود با محصول ترکیه‌ای برابری می‌کند. مواد اولیه‌ای که در ایران و ترکیه برای تهیه این محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد مشابه یکدیگر است و قیمت بالاتر چسب‌های خارجی به دلیل تعرفه‌های گمرکی است.

در صورتی‌ که در حین استفاده از چسب، پوست‌تان با آن برخورد کرد فورا آن قسمت را با آب بشویید و حتی المقدور از دستکش و ماسک استفاده کنید. بهتر است محیطی که از چسب استفاده می‌کنید، تهویه مناسب داشته باشد و به دور از هرگونه شعله و جرقه باشد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 4 = چهار