سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
بررسی کامل انواع چسب شیشه دوجداره

بررسی کامل انواع چسب شیشه دوجداره

چسب شیشه دوجداره

چسب شیشه دوجداره از جمله محصولات مهم در خط تولید در و پنجره شیشه دوجداره و همچنین کارگاه upvc  به شمار می آید. این چسب ها با کاربری های متفاوت و انواع مختلفی در بازار موجود میباشند.

انواع چسب شیشه دوجداره

از جمله چسب های پرکاربرد در صنعت شیشه دوجداره میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • چسب هات ملت
  • چسب بوتیل
  • چسب سیلیکون
  • چسب فوم

کاربرد چسب شیشه دوجداره

چسب شیشه دوجداره در صنعت upvc و همچنین در خط تولید در و پنجره شیشه دوجداره در کنار ماشین آلات شیشه دوجداره به این صورت است که از این محصول به جهت چسباندن شیشه ها به نگهدارنده های اسپیسر و همچنین عایق بندی نهایی و مهار شیشه های چسبانده شده بهم استفاده میکنند. درزگیری و پر نمودن سوراخ های احتمالی حدفاصل کلاف درب و پنجره شیشه دوجداره و دیوار نیز از دیگر کاربردهایچسب شیشه دوجداره است.

شرحی بر انواع چسب شیشه دوجداره

در ادامه هریک از محصولات چسب شیشه دوجداره را مفصل شرح میدهیم.

چسب هات ملت

چسب شیشه دوجداره ای است حرارتی که با المنت ذوب میشود و پس از سرد شدن  قدرت چسبندگیه بالایی دارد. این چسب بنا به طبیعت حرارتی خود مناسب برای دماهای پایین و مناطقی است که از نظر دمایی سرد سیر به حساب می آیند.

دستگاه چسب شیشه دوجداره هات ملت دارای مخزنی برای نگهداری چسب است که پیرامون این مخزن را المنت های مخصوص ذوب چسب هات ملت فراگرفته است. چسب شیشه دوجداره هات ملت را تا دمایی حدود 150 درجه (بسته به نوع چسب) گرم کرده و آنرا تا خروج از تفنگی دستگاه گرم نگه میدارد.

از نظر سیستم خروج چسب این دستگاه به دو نوع خطی یا پنوماتیکی و الکتریکی تقسیم میشود. نوع پنوماتیکی با کمک قدرت باد چسب مذاب را پمپ میکند اما نوع الکتریکی با کمک یک الکتروموتور چسب مذاب را به خارج از تفنگی دستگاه پمپ میکند.

چسب بوتیل

چسب شیشه دوجداره بوتیل لبه های اسپیسر کاربرد دارد. این چسب منجر به چسباندن اسپیسر و شیشه ها میشود. اسپیسرها را یا بصورت چسب بوتیل دار از بازار تهیه میکنند و یا اسپیسر آلومینیومی ساده را با دستگاه چسب بوتیل آماده میسازند.

چسب بوتیل در واقع کاربردی جهت عایق بندی خارج نشدن گاز از شیشه دوجداره دارد. این چسب خصوصیات شیمیایی جالبی دارد که آن را به صرفه تر میکند ؛ به عنوان مثال:

  • قابلیت استفاده مجدد از ضایعات آن
  • همیشه چسبنده بودن
  • دارای رنج حرارتی مشابه چسب هات ملت میباشد
  • و …

استفاده مجدد از چسب شیشه دوجداره بوتیل به این صورت است که ضایعات این چسب را میتوان به مخزن منتقل کرد و پس از گرم شدن مجدد به بقیه مخلوط چسب اضافه میگردد.

مخزن این دستگاه دارای جک قدرتمند هیدرولیک است که عمل تزریق چسب را میسر میسازد.

از دیگر اجزای دستگاه چسب بوتیل میتوان به باند اشاره نمود که اسپیسر روی آن در حال حرکت است. زمانی که اسپیر به نوک نازل چسب میرسد به واسطه سنسور چشمی خروج چسب را فعال کرده و اسپیسر تا انتها چسب کاری میشود.

این دستگاه نیز همانند دستگاه هات ملت تا انتهای نازل حرارت را حفظ میکند. این دستگاه از هر سه نیروی الکتریکی ، پنوماتیکی و هیدرولیکی بهره میبرد.

چسب سیلیکون

چسب سیلیکون در دو نوع سیلیکون ماستیک و سیلیکون خالص موجود میباشند. این چسب ها در رنگ های متفاوتی نیز قابل تولید میباشند که در بازار عموما انواع بی رنگ و سفید محبوبیت دارد.

این چسب کاربرد وسیعی در صنعت و حتی مصارف خانگی نیز دارد. از کاربردهای این چسب در صنعت upvc و تولید شیشه دوجداره میتوان به درز گیری پروفیل های فریم یو پی وی سی درب و پنجره شیشه دوجداره اشاره نمود.

این چسب به دلیل ماهیت شیمیایی خود انتخاب مناسبی برای ساخت شیشه دوجداره نیست چون اولاً همیشه حالت الاستیکی و نرم خود را حفظ کرده و قدرت نگهدارندگی مناسبی همانند آنچه از چسب پلی سولفات انتظار میرود ندارد.

پایداری چسب سیلیکون در اختلاف دمایی پایین است تا جایی که حتی پرکاربرد ترین مورد مصرف آن یعنی آکواریم های تزئینی که حتی این چسب را برخی به این نام یعنی چسب آکواریوم مینامند نیز اگر قرار بود در محیط بیرون استفاده شود دوام کافی برای اینکار را نداشت.

دلیل دیگر زمان انعقاد بالای این چسب است که در قیاس با چسب دو جزئی پلی سولفات بسیار بالاتر است و پلی سولفات را برنده این رقابت میکند.

چسب فوم

چسب فوم عمدتاً در مسدود کردن حفره های دیوار و درز بین دیوار یا چهارچوب فلزی ساختمان و کلاف یو پی وی سی درب و پنجره شیشه دوجداره کاربرد دارد.

این چسب پس از خروج مخزن اسپری خود و ترکیب با هوا تبدیل به خمیر حجیمی میشود که رفته رفته خشک شده و جسم جامدی که مناسب درز گیری باشد را از خود برجای میگذارد.

عمدتاً از رنگ سفید آن برای تناسب بیشتر با نمای ساختمان استفاده میشود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 − = دو