سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور

دکوراسیون با گلدان شیشه ای

تراریوم

تراریوم چیست؟ تراریوم یک فضای شیشه‌ای بسته است که پر شده از گیاه و خاک است که در صورت لازم می‌توان آن را برای رسیدگی باز نمود تا به گیاهان داخل آن محفظه دسترسی داشت. محفظه شیشه ای تراریوم موجب شده تا نور و گرما به فضا وارد شود. محفظه بسته در تراریوم موجب شده تا گرمای ایجاد شده موجب گردش چرخه آب شود. زیرا رطوبت حاصل از خاک و گیاه در داخل تراریوم تبخیر می‌شود و سپس این بخار آب روی دیواره‌های ظرف متراکم شده و در نهایت آب تقطیر شده دوباره به خاک و گیاه می‌ریزد. همین طور نور از محفظه شیشه ای تراریوم عبور می‌کند و موجب فتوسنتز در گیاهان می شود.

شیشه تراریوم

تراریوم را می توان به عنوان یک اکوسیستم نامید. خاک و گیاهان داخل محفظه بخار آب تولید می‌کنند، سپس بخار آب  روی محفظه شیشه ای می‌نشیند و مجدد ‌درون خاک چکه می‌کند و جذب ریشه گیاه می‌شود. وجود این چرخه آب در ظرف باعث می شود که گاهی تا هفته ها نیاز به آبیاری نباشد.

شیشه تراریوم می بایست از شیشه شفاف باشد که نور خورشید از دیوار شیشه ای محفظه تراریوم عبور کند تا فرایند فتوسنتز در گیاه تحریک شود. به‌موجب فتوسنتز دی‌اکسید کربن به اکسیژن تبدیل می‌شود و گیاه می‌تواند نفس بکشد. به‌همین دلیل است که تراریوم‌ها نیاز به رسیدگی چندانی ندارند و می‌توانند تا چند سال هم عمر کنند. لازم به ذکراست گیاهانی که نیاز به نور زیاد هستند می توان با نصب لامپ این مسئله رو حل کرد.

 

انواع تراریوم شیشه ای

محفظه بسته شیشه تراریوم

تراریوم شیشه ای، یک فضای سبز شیشه ای کوچک است که در هر گوشه ای از منزل یا محل کارتون می توان استفاده کرد.

  • این تراریوم احتیاج بسیار کمی به نگهداری دارد.
  • انتخاب گیاه مناسب این محفظه باشد. گیاه باید سازگار با رطوبت بالا و نور کم باشد و سایز رشد آن هم زیاد نباشد.
  • برای جلوگیری از کپک می بایست هر چند وقت یکبار درب شیشه ای آن را باز کنید تا جریان هوا در آن برقرار شود.
  • این نوع تراریوم لازم است به طور نامنظم آب داده شود. هر زمانی که قطره های اب بر روی شیشه دیده شود یعنی زمان آب دادن فرا رسیده است.
  • گیاهانی انتخاب کنیم که با این شرایط سازگار باشند. مثل خزه و سرخس به دلیل سازگاری زیاد با رطوبت بالا و نیاز کم به آب

 

محفظه باز شیشه تراریوم

این نوع تراریوم برای گیاهان آب‌دار یا گیاه گوشتی مناسبند. گیاهانی که در محفظه باز تراریوم موجب ذخیره آب در برگ‌های گوشتی، ساقه و ریشه، خود را با شرایط زیستی مناطق گرم و خشک تطبیق می دهند و به همین دلیل توانایی تحمل گرما و کم‌آبی‌های طولانی را دارند.

  • برای گیاهانی که نور مستقیم نیاز دارند مناسب تره.
  • معمولا رشد گیاهان در تراریوم بسیار کند بوده و نیاز به آبیاری اندکی دارند.

تفاوت انواع تراریوم شیشه ای

در بین انواع تراریوم ها ی شیشه ای به گیاه قابل استفاده به نسبت شکل تراریوم باز و بسته می بایست توجه کرد.

تراریوم شیشه ای چند وجهی

  • تراریوم شیشه ای چند وجهی، از تعدادی قطعه شیشه برش خورده استفاده می شود که با یک نوار فلزی به هم متصل شده اند. همین ساختار باعث می شود که آب های اضافی از این درزها خارج شوند.
  • این ویژگی تراریوم چندوجهی در زنده ماندن و طول عمر گیاهان تراریوم تاثیر زیادی دارد. به هر دلیلی اگر در آب دادن به گیاهان داخل تراریوم زیاده روی کردید؛ دیگر تجمع آب در کف تراریوم باعث پوسیدگی گیاهان شما نخواهد شد .

تراریوم شیشه ای آویزی
این نوع از تراریوم‌ از حباب شیشه ای که به صورت آویزی کاربرد دارد و برای گیاهان هوازی کوچک کاملا مناسب است.

تراریوم شیشه ای با چوب پنبه
کاربرد استفاده از چوب پنبه با سرپوش شیشه‌ای، به عنوان راهبردی از دفع بخار آب تولید شده در تنگ است همینطور راهی بهینه برای تکثیر گیاهان از طریق بخش‌های اطراف آن‌هاست.

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پنج × 6 =