سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور

راه‌هایی برای از بین بردن بخار شیشه‌های دوجداره

شیشه‌های دوجداره به دلیل مزایای زیادی که دارند، در سال‌های اخیر طرف‌داران بسیاری پیدا کرده‌اند. این نوع از شیشه‌ها عایق خوبی برای انتقال حرارت و صوت هستند و به مصرف بهینه انرژی کمک می‌کنند.

در میان مزایای بسیار زیادی که شیشه دوجداره دارد معایبی نیز دارد. تمیز کردن شیشه دوجداره کاری نسبتا سخت است و به مهارت زیادی نیاز دارد. بخار کردن بین شیشه‌های دوجداره و تمیز  کردن آن مسئله‌ای است، که گاهی اوقات افراد را مجبور به تعویض کردن آن می‌کند.

در مقاله قبل در مورد بخار زدن پنجره دوجداره صحبت کردیم. بخار کردن شیشه مسئله‌ای نیست که راه حل نداشته باشد. پس اگر نمی‌خواهید بعد از مدت کوتاهی شیشه‌هایتان را تعویض کنید و به دنبال راهی برای رفع این مشکل هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

روش‌های از بین بردن بخار شیشه دوجداره چیست؟

روش‌های از بین بردن بخار شیشه دوجداره چیست؟

در حالت عادی نباید شاهد وجود هیچ‌گونه بخاری روی شیشه دوجداره باشیم، ولی در صورتی ‌که این اتفاق افتاد باید به دنبال راه حل باشیم. پیدا کردن علت بخار کردن شیشه بسیار مهم است. زمانی که در بین دو جداره، بخار آب مشاهده کردید حتما باید به دنبال علت این مشکل و روش‌های از بین بردن آن بروید.

بدترین نوع بخار که از بین بردن آن هم نسبتا سخت است و ظاهر پنجره را زشت می‌کند، بخار زدگی در فاصله میانی دو جداره پنجره است. ایجاد بخار در بین دو جداره شیشه می‌تواند دلایلی مانند شکستن شیشه دوجداره، جنس بی‌کیفیت و نصب نامناسب داشته باشد. در ادامه به شما روش‌هایی برای از بین بردن بخار شیشه دوجداره را معرفی می‌کنیم.

تعویض شیشه

تعویض شیشه

اولین و بی دردسرترین راه برای از بین بردن بخار بین شیشه دوجداره، تعویض شیشه است. تجمع بخار در بین شیشه‌ها نشانه از بین رفتن کارایی و کیفیت شیشه دوجداره است. اگر روی شیشه ترک و یا شکستگی مشاهده کردید باید به این نکته پی ببرید که شیشه دوجداره شما عمر طولانی نخواهد داشت و حتما باید آن را تعویض کنید. در صورتی که عایق‌بندی شیشه دوجداره مشکل داشته باشد، احتمال اینکه بتوان آن را تعمیر کرد و دوباره از آن استفاده کرد زیاد است. اگر شیشه دوجداره شما بخار گرفت و امکان عوض کردن آن وجود نداشت می‌توانید از روش‌های دیگری استفاده کنید.

استفاده از محلول مه خشک‌کن

استفاده از محلول مه خشک‌کن

یکی از روش‌های فنی برای از بین بردن بخار شیشه که البته به افراد فنی توصیه می‌شود، استفاده از محلول مه خشک‌کن است. این محلول برای از بین بردن بخار و قطرات آب جمع شده در فضای بین شیشه دوجداره استفاده می‌شود و استفاده از آن به مهارت و تخصص نیاز دارد. با این روش سوراخی در شیشه ایجاد می‌شود تا با کمک آن، محلول به داخل جداره اسپری شود.

این کار باید بدون هیچ‌گونه آسیب به شیشه انجام شود زیرا در غیر اینصورت با خودتان را برای تعویض کامل پنجره آماده کنید. بلافاصله بعد از اسپری کردن محلول به درون جداره، بخار و عرق جمع شده بین دو جداره خشک می‌شود و ظاهر شیشه کاملا شفاف به نظر می‌رسد. باز هم تاکید می‌کنیم که خودتان این کار را انجام ندهید و احتما ز یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

تعویض ارسی یا قاب پنجره

تعویض ارسی یا قاب پنجره

روش دیگری که برای از بین بردن بخار شیشه دوجداره پیشنهاد می‌شود، تعویض قاب یا ارسی پنجره است. اگر پنجره شما دارای قاب متحرک است می‌توانید به جای تعویض کل پنجره فقط قاب آن را تعویض کنید.

پنجره‌های دو تکه معمولا با قاب متحرک ساخته می‌شوند. این پنجره‌ها در دو بخش بالا و پایین حرکت می‌کنند. با کمک این روش می‌توانید از شر صرف هزینه زیاد برای تعویض چارچوب پنجره خلاص شوید.

ایجاد سوراخ برای خروج بخار

ایجاد سوراخ برای خروج بخار

اگر دوست ندارید پنجره را به طور کامل تعویض کنید می‌توانید از روش ایجاد سوراخ کردن استفاده کنید. برای این کار باید پنجره را از چارچوب در بیاورید و قسمت انتهایی آن را سوراخ کنید تا بخار آب با تابش نور خورشید خارج شود.

بعد از اینکه بخار و عرق از سوراخی که ایجاد کردید خارج شد و کاملا خشک شد باید محل سوراخ را با استفاده از چسب بپوشانید. این نکته را در نظر داشته باشید برای اینکه ایجاد سوراخ روی شیشه کیفیت آن را کاهش ندهد، بهتر است سوراخ را در محل تزریق گاز ایجاد کنید. حین سوراخ کردن مراقب باشید گرد و خاک ناشی از انجام این کار به داخل شیشه نفوذ نکند.

رنگ کردن شیشه یا استفاده از برچسب

اگر شیشه دوجداره حمام و یا سرویس بهداشتی شما بخار گرفته است، بهتر است خودتان را برای از بین بردن بخار به زحمت نیندازید. در این صورت بهتر است بدون صرف هیچ هزینه‌ای شیشه را رنگ کنید و یا از برچسب برای پوشاندن بخار بین دوجداره استفاده کنید. اگرچه این روش تا حد زیادی فقط پاک کردن صورت مسئله است ولی در این مورد خاص نیاز ضروری به پیدا کردن علت بخار و عرق وجود ندارد.

همان‌طور که می‌دانید پنجره‌های دوجداره با گذشت زمان ممکن است خراب شوند. سرعت خراب شده پنجره نیز بستگی به کیفیت ساخت آن دارد. آنچه در مورد تعمیرات و تعویض پنجره دوجداره اهمیت دارد و باید بدانید این است که همیشه هزینه تعمیرات هر نوع پنجره‌ای بسیار پایین‌تر از تعویض آن است و به طبع آن زحمت کمتری نیز دارد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شش + = 15