سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
شیشه اسپندرال

شیشه اسپندرال چیست؟

شیشه اسپندرال

شیشه اسپندرال

شیشه اسپندرال یک محصول شیشه ای مات است که به منظور ایجاد جلوه ای مدرن برای ظاهر ساختمان، طراحی شده است. اما این تعریف فقط آغاز استفاده از شیشه اسپندرال است و دلیل های بسیار مهمی برای استفاده از آن ها وجود دارند. در چند سال گذشته گزینه های با کیفیت بالا، شیشه های اسپندرال ابتکاری و زیبایی به وجود آورده است.

برخلاف شیشه های شفاف معمولی که برای اهداف مختلف در درون ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند، شیشه اسپندرال به منظور کمک به پنهان کردن ویژگی های زشت نمای ساختمان، از جمله دریچه ها، سیم ها، تجهیزات مکانیکی و…. به صورت مات و برای سطح خارجی ساختمان طراحی شده است. بنابراین شیشه اسپندرال شیشه ای است که بیشتر برای پوشش سطح خارجی ساختمان به جهت افزایش زیبایی استفاده می شود.

 

انواع شیشه های اسپندرال، پر کاربرد در صنعت ساختمان سازی

طیف وسیعی از شیشه ها برای انتخاب نیازهای هر پروژه وجود دارند. شیشه اسپندرال یکی از این گزینه هاست که در ساختمان های تجاری و اداری کاربرد بیشتری دارد. این شیشه از ساختارها و انواع متنوعی برخوردار است و برای پوشاندن اعضای سازه استفاده می شود تا نمای بیرونی ساختمان را تمیزتر جلوه دهد.

شیشه های اسپندرال را می توان با استفاده از شیشه های مختلف همچون شیشه های لمینت، سکوریت و حتی شیشه سندبلاست هم ساخت. هم چنین این شیشه ها را می توان در انواع مختلف شیشه های تک جداره و دو جداره ساخت که البته نوع دو جداره آن طرفداران بیشتری دارد.

د باشد که در نتیجه مونتاژ آن یک شیشه مات را ایجاد می کند. در این صورت شیشه اسپندرال انتقال پراکنده نور را ارائه می دهد. شرایط نور روز می تواند تأثیر چشمگیری در درک زیبایی ظاهری شیشه اسپندرال داشته باشد.

به عنوان مثال، یک روز آفتابی روشن شرایط دید بسیار انعکاسی را ایجاد می کند و ممکن است دید خوبی برای تطابق شیشه های اسپندرال فراهم کند. اما یک روز ابری ممکن است امکان دید بهتر را محدود کند و در این صورت زیبایی آن چندان به چشم نخواهد آمد.

شیشه اسپندرال

فرآیند و نحوه ساخت شیشه های اسپندرال

در فرآیند ساخت اسپندرال های شیشه ای یکپارچه و شاخه های شیشه ای عایق بندی شده به طور معمول از رنگ های بر پایه سیلیکون یا سرامیکی بر روی سطح داخلی شیشه استفاده می شود.

هدف از این فرایند ایجاد صفحات شیشه رنگی است که به طور یکپارچه با قسمت های دیگر نمای ساختمان ترکیب می شوند. درست است که شیشه اسپندرال در طیف گسترده ای از رنگ ها موجود است، اما باید از نظر تنش گرمایی ارزیابی شود تا سطح عملیات حرارتی مورد نیاز برای آن تعیین شود.

در ساخت شیشه های اسپندرال از فرآیند ساخت متفاوتی استفاده می شود و این شیشه ها با یک لایه شفاف یا رنگی ساخته می شوند که توسط یک ورق فلز عایق بندی شده یا شکل دیگری از مواد مسدود کننده نور، پشتیبانی می شوند. هدف از ساخت یک شیشه اسپندرال، ایجاد یک سایبان و افزودن عمق به نمای خارجی ساختمان با اجازه نفوذ نور از طریق شیشه به داخل نما همراه با پنهان سازی مکانیک ساختمان است.

گزینه های مورد توجه هنگام ساخت شیشه اسپندرال یکپارچه

با در نظر گرفتن موارد زیر، شیشه های اسپندرال به خوبی به عنوان یک تاکتیک زیبایی شناختی برای ایجاد ساختمان های براق و ساده عمل می کنند.

  • شیشه اسپندرال نباید از شیشه های شفاف با دید زیاد ساخته شود.
  • تمام شیشه های مورد استفاده در یک شیشه اسپندرال باید در برابر فشارهای حرارتی مرتبط با جذب و جمع شدن احتمالی گرما تقویت شوند و مقاوم باشند.
  • اگر قرار است از عایق برای شیشه اسپندرال استفاده شود، مهم است که سازنده اطمینان حاصل کند که چسب وعایق برای چنین کاربردی طراحی شده است. عایق اضافه شده می تواند انرژی خورشیدی را در داخل واحد اسپندرال به دام بیندازد و به آن اجازه می دهد تا جمع شود و خطر شکستگی حرارتی یا خرابی چسب، عایق یا سایر اجزای مهم را افزایش می دهد.
  • نصب نادرست آن باعث ایجاد نقاط خاصی بر روی صفحات و در نتیجه منجر به شکستگی بالقوه آن خواهد شد.

 

نقش گرمایش در مقاومت شیشه اسپندرال

شیشه اسپندرال شیشه ای است که با حرارت پردازش می شود و رنگ های سرامیکی برای همیشه در سطح شیشه ذوب می شوند. از آنجا که شیشه معتدل یا تقویت شده از حرارت است، شیشه اسپندرال دو تا پنج برابر شیشه معمولی استحکام بیشتری دارد و در برابر فشارهای بارگیری یکنواخت و تنش های گرمایی مقاومت بیشتری دارد. بنابراین روش های گرمایشی به کار برده شده در ساخت شیشه موجب استحکام آن در شرایط حرارتی بسیار زیاد می شود.
از شیشه اسپندرال علاوه بر زیباسازی ظاهری، می توان برای تأمین حرارت مناطق خاص یک ساختمان نیز استفاده کرد، زیرا دارای قابلیت های حرارتی بسیار خوبی است. به منظور دام انداختن و حفظ گرمای خورشید، ساختمان های مختلف صنعتی با اسپندرال پوشانده می شوند. ثابت شده است که این روش موثر است و در سراسر کره زمین از آن استفاده می شود.

تاثیر رنگ آمیزی در تغییرات ظاهری شیشه های اسپندرال

هنگامی که رنگ تمام قطعات شیشه یکسان مشاهده می شود، ظاهری یکنواخت به وجود می آورد. هنگام ایجاد یک ظاهر یکنواخت خارجی، باید رنگ ها و خصوصیات نوری شیشه های مورد استفاده را در نظر گرفت. در مورد شرایط نوری مختلف برای شیشه های اسپندرال، به دست آوردن یک تطابق کامل عملی کمی مشکل است. با این حال توجه به جزئیات معمولاً یکنواختی بیشتری ایجاد می کند.

رنگی که برای رنگ آمیزی شیشه های اسپندرال انتخاب می شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا این رنگ بر ظاهر کلی ساختمان که به آن اعمال می شود تأثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت.

هنگامی که رنگ های پانل ها با دقت با رنگ های مشابه مطابقت می یابد، اسپندرال به گزینه ای ایده آل برای انواع ساختمان ها تبدیل می شود. حتی می توان این شیشه ها را با رنگ های متضاد به گونه ای طرح بندی کرد که از قسمت بیرونی دارای دیدی یکپارچه باشد و ابتدا و انتها نداشته باشد.

علاوه بر رنگ های استاندارد تقریباً از طیف گسترده ای از رنگ های کلاسیک می توان در ساخت این شیشه ها استفاده کرد. بنابراین اینکه از چه نوع رنگی برای رنگ آمیزی این صفحات شیشه ای استفاده شود می تواند تاثیرات بسیار مثبتی بر روی آن ها اعمال کند.

 

زیبایی ساختمان در استفاده از شیشه های اسپندرال

شیشه های اسپندرال علاوه بر اینکه کاملاً بادوام هستند، می توانند به شکل زیبایی نیز مورد استفاده قرار گیرند.

از شیشه های اسپندرال معمولاً بین بخش های خاصی از ساختمان از جمله فضای بین طبقات، ستون ها، سقف ها و سایر فضاهای کوچک یا بزرگ استفاده می شود. هدف اصلی زیبایی شیشه اسپندرال، ایجاد ظاهری یکنواخت با استفاده از پانل های شیشه ای رنگی است.

طبق مشخصات شما قادر به تهیه استاندارد یا عایق بندی دارای درجه حرارت های مختلف این شیشه برای ساخت مقاومت های مختلف خواهیم بود.

شیشه های اسپندرال می توانند با بسیاری از انواع دیگر شیشه هایی که برای نما بندی ساختمان استفاده می شوند، مطابقت داشته باشند. با استفاده از چاپ طرح های مورد نظر خود بر روی آن ها می توانید زیبایی آن را دو چندان کنید. برای چاپ طرح های دلخواه بر روی این شیشه های از چاپ های سرامیکی و یا چاپ یووی استفاده می شود.

فواید و مزایای به کارگیری شیشه های اسپندرال

روکش شیشه اسپندرال مزایای خوبی دارد که استفاده از آن را در صنعت ساختمان سازی پر طرفدار کرده است. برخی از این مزایای خوب عبارتند از :

  • ایجاد ظاهر یکنواخت و پنهان کاری کامل ساختار و آشفتگی های داخلی ساختمان
  • ایجاد عایق بندی برای پاسخگویی بیشتر به نیازهای عملکرد
  • بدون تغییر رنگ با تراکم داخلی یا رسوب مواد فرار
  • شیشه ای ایمن و بسیار مقاوم و دارای ماندگاری بالا
  • در برابر خوردگی و حمله شیمیایی مقاومت می کند
  • نصب آسان با حداقل تعمیر و نگهداری
  • در محدوده وسیعی از اندازه ها و ضخامت ها موجود است.

 

شیشه لمینت اسپندرال

شیشه اسپندرال لمینت شده یک صفحه شیشه ای چند لایه مات و متشکل از یک صفحه شیشه ای با روکش و یک صفحه بدون پوشش است که به گونه ای قرار گرفته است که پوشش به سمت PVB ورقه ورقه می شود.

برای کاهش خطر شکستگی حرارتی، روکش پوشش داده شده که به طور معمول رو به بیرون است، باید تحت عملیات حرارتی ساخته شود. این شیشه فاقد سرب است و فاقد حلال های آلی است و بدون ترس از آسیب شخصی یا زیست محیطی می توان در هر مرحله با آن کار کرد. صفحه داخلی آن یک شیشه شناور شفاف استاندارد است. مزیت اصلی لمینیت شیشه قابلیت استفاده در انواع مختلف سیستم های عایق است. لمینت کردن شیشه های اسپندرال مزایایی همچون عدم شکستگی خود به خود و زیبایی بیشتر را ارائه می دهد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


چهار − = 3