سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
معرفی برخی از تکنولوژی هایی که امروزه در صنعت شیشه توسعه یافتند

معرفی برخی از تکنولوژی هایی که امروزه در صنعت شیشه توسعه یافتند

1-شیشه های فتوکرومیک :

با برخورد نور UVتیره شده , هوشمند محسوب نمی شوند و کنترل آن در دست ما نمی باشد .

شیشه های فتوکرومیک
-2شیشه های ترموکرومیک :

شیشه هائی که رنگشان با گرما تغییر می کند و برای محدوده دمائی خاص تنظیم می گردد. شیشه های ترموکرومیک، بدون جریان الکتریکی و بدون فرمان USERاستفاده می شوند و حاوی مواد پلیمری خاص می باشد که در دمای پائین به هم ادغام شده و در دمای بالا منبسط و پراکنده می شوند که این خود باعث پراکندگی بیشتر نور می گردد.

-3شیشه های گس کرومیک :

شیشه های چند جداره ( حداقل دو جداره ) که پوشش های معینی بر روی آنها و بین لایه ها اندوده شده است.

 -4شیشه های لیکوئیدی:

 با عبور نور از میان لایه های مختلف آن وضعیت های زیر برقرار می باشد از گازهای مختلف استفاده شده است .

-5شیشه های : SPD

مکانیزم عملکرد آن بدین صورت می باشد که در ولتاژ حدود 100 Vکار می کنند و در سقف اتومبیل استفاده می شوند . نمونه آن در شرکت های کره ای مورد استفاده قرار گرفته است .

-6شیشه های الکتروکرومیک:

شیشه هایی که با جریان الکتریکی رنگشان تغییر می نماید. فقط وضعیت ONیا OFFدارند و حالت وسطی برای آنها باقی نمی ماند . اما در مورد این شیشه ها حالت دلخواه میانی وجود دارد که از مزایای آن می توان به :
الف-حافظه دار بودن آنها, مثلاً وقتی شیشه را به رنگ آبی در آوریم و ناگهان برق قطع شود, حدود 2روز طول می کشد تا رنگ آن تغییر کند .
ب- ولتاژهای مصرفی مورد نیاز آن پایین می باشد . اینها شیشه های چند لایه ای هستند که هر لایه نقش ویژه ای ایفا می کنند
در اینجا 2مشکل عمده در تجاری شدن این نوع شیشه ها وجود دارد : 1هزینه مالی: چون دارای قیمت تولیدو آزمایشات بسیار بالایی می باشد . (هرمترمربع 1000دلار) –2-بحث تکنولوژی : به علت دارا بودن فن آوری بسیار پیشرفته و پیچیده در اختیار قرار گرفتن آن بسیار دشوار می نماید .

-7شیشه سربی:
با جانشین شدن اکسید سرب به جای اکسید کلسیم در شیشه مذاب ، شیشه سربی بدست می آید. این شیشه ها بدلیل برخورداری از ضریب شکست بالا و پراکندگی نور زیاد ، در کارهای نوری از اهمیت بسزایی برخوردارند. تاکنون میزان سرب موجود در شیشه را به % 92نیز رسانده اند. درخشندگی یک بلور تراش داده شده خوب بدلیل مقدار زیاد سرب در ترکیب آن است. مقدار زیادی از این شیشه برای ساخت حباب لامپهای برق ، لامپهای نئون و رادیوترونها بدلیل مقاومت الکتریکی بالای آنها مورد استفاده قرار می گیرد. این شیشه برای ایجاد حفاظ در برابر پرتوهای اتمی نیز مفید است.

-8شیشه بوروسیلیکاتی:

شیشه بوروسیلیکاتی ، معمولا حاوی حدود 10تا 20درصد ،B2O2حدود 80تا 85 درصد سیلیس و کمتر از 10درصد Na2Oاست. این نوع شیشه دارای ضریب انبساط کم ، مقاومت فوق العاده زیاد در برابر ضربه ، پایداری عالی در برابر مواد شیمیایی و مقاومت الکتریکی بالاست. ظروف آزمایشگاهی ساخته شده از این شیشه ، تحت نام تجارتی پیرکس فروخته می شود. با این حال ، در سالهای اخیر نام پیرکس برای اجناس شیشه ای بسیاری که ترکیب شیمیایی دیگری دارند (مانند شیشه آلومین سیلیکات در ظروف شیشه ای مناسب برای پخت و پز) نیز بکار می رود. مصارف دیگر
شیشه های بوروسیلیکاتی علاوه بر ظروف آزمایشگاهی عبارت است از واشرها و عایقهای فشار قوی ، خطوط لوله و عدسی تلسکوپها.

-9شیشه های ویژه:

شیشه های رنگی و پوشش دار ، کدر ، شفاف ، ایمنی ، شیشه اپتیکی ، شیشه فوتوکرومیکی و سرامیکهای شیشه ای ، همه شیشه های ویژه هستند. ترکیب تمامی این شیشه ها بر طبق مشخصات محصول نهایی موردنظر تغییر می کند.

-10الیاف شیشه ای:

الیاف شیشه ای از ترکیبات ویژه ای که در برابر شرایط جوی مقاوم هستند، ساخته می شوند. سطح بسیار زیاد این الیاف سبب می شود تا آنها نسبت به همه رطوبت موجود در هوا آسیب پذیر باشند. مقدار سیلیس (حدود 55 % ) و قلیایی موجود در این شیشه پایین است.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 9 = هفتاد دو