سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
نحوه صحیح سوراخکاری شیشه سکوریت

نحوه صحیح سوراخکاری شیشه سکوریت

نحوه صحیح سوراخکاری شیشه

گاهی اوقات این سوال در اینترنت به چشم می خورد: چگونه می توان یک شیشه سکوریت را سوراخ کرد؟ این سوال هم می تواند درست باشد و هم اشتباه! اول از همه باید از خود بپرسید: آیا می توانم یک شیشه سکوریت را پس از ساخت سوراخ کنم؟

بسیار خب! باید گفت متاسفانه جواب منفی است. اگر شیشه حقیقتا یک شیشه سکوریت خالص باشد، نمی توانید آن را پس از ساخت و سکوریت کردن سوراخ کنید و امکان ایجاد جاساز بر روی شیشه وجود نخواهد داشت. هر تلاشی برای این کار، منجر به خرد شدن شیشه خواهد شد. تنها کاری که پس از ساخت و خنک شدن شیشه سکوریت می توان روی آن انجام داد. به طور خلاصه باید گفت شیشه سکوریت، به شیشه ایمنی نیز شهرت دارد. این اِلمان یک شیشه آنیل شده است که برای افزایش سختی و استحکام، تحت حرارتی خاص قرار می گیرد. جاساز بر روی شیشه، در این مرحله قابل تحقق است. پس از نرم شدن، سطوح تحت فشار قرار می گیرند و البته داخل شیشه یک حالت کششی نیز وجود دارد. این فشارها، همان عاملی هستند که باعث می شوند شیشه در هنگام شکستن به صورت یکپارچه خرد شود و از هم نپاشد. این خرده های شیشه، تیز و آسیب زننده نیستند. امروزه از شیشه سکوریت در جای جای زندگی بشریت استفاده می شود. از جمله می توان به مواردی چون محافظ تلفن همراه، ظروف و تجهیزات شیشه دار آشپزخانه، پارتیشن تاشو و تاشو و شیشه بالکن، پارتیشن دوش حمام، شیشه خودرو یا فضاهای عمومی و… از شیشه سکوریت استفاده می شود. به علاوه این شیشه، شیشه نشکن هم نام می گیرد.

شیشه سکوریت از مزایای بسیاری برخوردار است، اما نقاط ضعفی نیز دارد. بزرگترین مشکل آن همانطور که اشاره شد، این است که پس از سکوریت شدن، امکان ایجاد جاساز بر روی شیشه وجود ندارد و نمی توان آن را سوراخ کرد و یا برش داد. در واقع تمام برش ها و سوراخ ها، وقتی انجام می شود که شیشه از کوره در می آید و داغ و در حال ساخت است. تنها کاری که می توانید پس از ساخت انجام دهید، یک لبه گیری مختصر است. اما باید مراقب باشید! اگر در این کار افراط کنید، شیشه ضعیف و خرد می شود.

اما یک استثنا نیز وجود دارد! تنها شیشه سکوریتی که می توانید دریل کنید، شیشه فوق العاده نازکی است که برای مثال در تلفن های همراه استفاده می شود. این شیشه سکوریت شیمیایی، فقط در کاربردهایی خاص مورد استفاده قرار می گیرد و عمومیت ندارد، یعنی آنها را در اتومبیل ها و درب ها و بخش های ساختمانی پیدا نخواهید کرد.

جاساز بر روی سایر انواع شیشه

اصولا شما می توانید پس از ساخت شیشه، جاساز را روی هر نوع شیشه ای به جز سکوریت ایجاد کنید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک مته مناسب تهیه کنید. گفتنی است که بهترین گزینه در این رابطه، مته الماس است. سپس در قسمت های مورد نظر برای ایجاد جاساز بر روی شیشه، شروع به دریل کردن کنید.

از آنجا که سطح کار بسیار صاف و صیقلی است، ممکن است مته دچار لغزش شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل، بهتر است که شیشه را در جایی بچسبانید و تثبیت کنید و یا یک تکه مقوا روی شیشه در محل سوراخ کردن بچسبانید. دقت کنید که خیلی نزدیک به لبه ها، اقدام به ایجاد جاساز روی شیشه نکنید. در غیر این صورت، ممکن است شیشه ترک بردارد و یا خرد شود. بنابراین جاساز روی شیشه، باید حداقل 4/3 اینچ از لبه ها فاصله داشته باشد.

در نظر داشته باشید که در شروع کار، باید با سرعت کم شروع به دریل کردن و ایجاد جاساز بر روی شیشه کنید. این امر، کنترل مته را برایتان راحتتر می کند و نتیجه کار بهتر خواهد شد. پس از ایجاد کمی گودی، مقوای چسبانده شده را بردارید و با سرعت بیشتری در حدود 400 دور در دقیقه دریل کنید. اما سرعت را دیگر بیشتر از این نکنید، زیرا ممکن است علائم سوختگی در اطراف جاساز ایجاد شود.

البته برای جلوگیری از این مساله به جز سرعت مناسب، لازم است که قبل از کار و حین دریل کردن حتما از یک ماده خنک کننده نظیر آب یا روغن مناسب روی شیشه استفاده کنید. و یا یک اسفنج مرطوب زیر شیشه قرار دهید تا آن را خنک نگه دارد. این خنک کننده ها، از ترک خوردن شیشه به دلیل دمای بالا در هنگام دریل شدن جلوگیری می کنند. فشار خود مته برای این کار کافی است. در هنگام ایجاد جاساز بر روی شیشه فشار کمی وارد کنید، در غیر این صورت شیشه شکسته خواهد شد. به یاد داشته باشید که همیشه حین کار با شیشه، نکات ایمنی را رعایت کنید و از دستکش برای جلوگیری از بریدن دستان و یک ماسک برای جلوگیری از تنفس گرد و غبار شیشه و عینک ایمنی استفاده کنید.

تشخیص سکوریت بودن برای ایجاد جاساز بر روی شیشه

این مساله مهمی است که شما در تشخیص شیشه سکوریت دچار اشتباه نشوید. اگر شیشه ای سکوریت باشد و شما این را ندانید، ممکن است آن را نوع دیگری تصور کنید و اقدام به ایجاد جاساز بر روی شیشه نمایید و بدین ترتیب، در نهایت فقط خرده های شیشه شکسته برایتان باقی خواهد ماند. ما در این ادامه، به نشانه های شیشه سکوریت اشاره می کنیم تا به شما در تشخیص این نوع کمک نماییم.

  1. اولین کاری که باید قبل از ایجاد جاساز بر روی شیشه انجام دهید، این است که واترمارک شیشه را بررسی کنید. این واترمارک که شامل نام سازنده و اطلاعات تایید ایمنی است، معمولا در گوشه شیشه قرار دارد. تمام گوشه ها را بررسی کنید، زیرا واترمارک ممکن است کمرنگ باشد و در بدو امر خود را به خوبی نشان ندهد.
  2. لبه های شیشه را به دقت وارسی کنید تا متوجه شوید که آیا خوردگی ها و تیزی هایی وجود دارد یا خیر. اگر لبه شیشه صاف و بدون خرده ریزه باشد، این شیشه سکوریت است. در صورت مشاهده هرگونه زبری، قطعا شیشه از نوع دیگری است و می توانید با خیال راحت اقدام به ایجاد جاساز بر روی شیشه نمایید.
  3. نقایص شیشه را بررسی کنید. به دلیل روند گرمایش در حین ساخت، شیشه سکوریت ممکن است دارای ناهمواری یا خم شدگی مختصری باشد. بنابراین، شیشه را از نزدیک به دقت بررسی کنید تا این نشانه ها را بیابید. همچنین از آنجا که برای جابجایی شیشه سکوریت داغ در حین ساخت از انبر استفاده می شود، به احتمال زیاد نشانه های این انبر را روی شیشه خواهید دید. در این صورت، شیشه قطعا سکوریت است.
  4. شیشه را با عینک آفتابی پلاریزه نیز بررسی کنید. لازم است که این کار را در زیر نور آفتاب انجام دهید. اگر شیشه سکوریت باشد، طرح هایی از خطوط تیره را مشاهده خواهید کرد که شبکه ای را روی سطح شیشه تشکیل داده اند. این طرح ها، مربوط به تغییر فشار و تنش روی شیشه در حین ساخت و در زمان خنک سازی شیشه هستند. اگر هیچ کدام از علائم گفته شده را مشاهده نکردید، احتمال زیادی وجود دارد که شیشه ای که در اختیار دارید اصلا سکوریت نباشد. بنابراین، برای ایجاد جاساز بر روی شیشه پس از ساخت نیز مشکلی نخواهید داشت.

برای رسیدن به بهترین نتیجه در ایجاد جاساز بر روی شیشه چه در حین ساخت و چه پس از ساخت شیشه، قطعا به وجود متخصصانی حرفه ای نیاز خواهید داشت. شرکت ایمن جام پیروزان با سابقه ای درخشان در زمینه خدمات شیشه، کار با انواع شیشه از جمله شیشه سکوریت، شیشه میرال، شیشه سندبلاست شده با بالاترین کیفیت را در رزومه خود دارد. پیشنهاد می کنیم همین حالا با کارشناسان شرکت ایمن جام پیروزان تماس بگیرید.

 

منابع:

https://www.ramadoor.co/
https://diytroop.com/how-to-drill-hole-in-tempered-glass/

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + پنج =