سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور

اجرای پارتیشن شیشه ای

در فضا های اداری‌، تجاری و مسکونی همه می ‌دانند که بهترین راه برای سازماندهی فضا، استفاده از انواع پارتیشن و به‌ خصوص پارتیشن شیشه ‌ای است. نحوه اجرای پارتیشن شیشه ای بسیار مهم است، چرا که تمامی خصوصیات و ویژگی ‌هایی که این پارتیشن به ‌همراه دارد به مراحل ساخت و اجرای آن بر می‌گردد و در صورت اشتباه شاید تمام خصوصیات عایق صدا را به ‌خوبی ارائه ندهد. در این مقاله شرح خواهیم داد که ساختار این ابزار چگونه است و چگونه اجرا می ‌شود.

ساختار پارتیشن شیشه ‌ای

  • ساختار پارتیشن های شیشه ای شامل موارد زیر می شود:
  • فریم آلومینیوم یا استیل
  • پنل شیشه‌ ای مات، سکوریت، لمینت، معمولی، رنگی
  • اتصالات و یراق آلات
  • درب و پرده کرکره ‌ای
  • واشر لاستیکی
  • چسب

فریم آلومینیوم

آلومینیوم معمولاً در ساخت پارتیشن‌ های اداری جزء گزینه‌ های محبوب است. این ماده سبک است و استحکام کافی را برای پیکر بندی صحیح کلیه ساختار ایجاد می ‌کند. زنگ نمی ‌زند و پس ‌از مدتی دچار خوردگی نشده و همچنین خوردگی بر روی پنل شیشه نیز ایجاد نمی ‌کند. سطح قاب آلومینیوم گاهی اوقات با آنودایز و یا پوشش پودری پوشیده و تکمیل می ‌شود. رنگ ‌بندی آن مطابق با سلیقه سفارش ‌دهنده خواهد بود.

پنل شیشه ‌ای

پنل های شیشه ‌ای به ‌کار رفته در این سازه دارای طیف متنوعی از کاربرد است. مطابق با کاربردی که سفارش‌ دهنده انتظار دارد می ‌توان از شیشه‌ های سکوریت، لمینت، طرح‌ دار، مات، رنگی و معمولی در آن استفاده کرد.

البته بهتر است که از شیشه ‌های لمینت و سکوریت در این ساختار به کار برده شود. چرا که امنیت چنین حجم از شیشه به‌ کار رفته بسیار مهم است. خصوصاً در فضا های شلوغ و پر رفت ‌و آمد مهم است که با ضربه دچار مشکل و ترک ‌خوردگی و خرد شدگی نشود.

این شیشه‌ ها دارای ویژگی ‌های عایق حرارت و صدا هستند و در برخورد اشیا و ضربه دچار پاشیدگی نمی ‌شود. در ساختار آن ‌ها یک ‌لایه پلاستیک بین دو پنل شیشه قرار گرفته تا در صورت ضربه تکه ‌های شیشه را در خود نگه دارد.

اتصالات و یراق آلات

هر ماژول قاب‌ شده دارای اتصالات و یراق آلات شامل پیچ و مهره و سایر لوازم مانند چسب و نوار سیلیکونی شفاف و یا فوم اکریلیک برای ثابت کردن پانل ‌های شیشه و انتقال آن به قاب آلومینیوم است. نوار سیلیکونی اتصال عمودی بین دو پنل شیشه را پر می‌ کند تا از استحکام و مقاومت در برابر صدا اطمینان حاصل شود.

درب و پرده و سخت‌ افزار نصب

یک سیستم دیوار پارتیشن با پروفیل آلومینیوم ممکن است شامل درب‌ های لولایی با قفل و درب ‌های کشویی باشد. دستگیره ها در درب و پنل ها جا سازی‌ شده روی سطح قرار می گیرد. سیستم قفل معمولاً دارای یک قفل باریک هستند.

بنا بر طراحی و لزومات اجرا و مطابق با سلیقه و الزامات محیط می ‌توان از درب شیشه ‌ای لولایی، درب هوشمند و کشویی در ساختار استفاده کرد. امکان نصب پرده‌ کرکره نیز برای افزایش و کاهش دید و حفظ حریم خصوصی در پارتیشن‌ ها فراهم است.

مراحل نصب پارتیشن شیشه‌ ای

پارتیشن شیشه ای

از آنجایی ‌که پارتیشن شیشه‌ ای دارای انواع متعددی نظیر نوع فریم دار، فریم لس، تک‌ جداره و دو جداره است در ساخت و اجرای هر کدام مقداری تفاوت وجود دارد. اما اگر بخواهیم به‌ صورت کلی مراحل ساخت و نحوه اجرای پارتیشن شیشه ای را جمع‌ بندی کنیم می‌ توان آن را در مراحل زیر خلاصه نمود:

  • طراحی

اولین قدم در ساخت پارتیشن همیشه طراحی اصولی و متناسب با ابعاد فضای کاربر خواهد بود. این طراحی شامل اندازه ‌گیری ابعاد قاب و تعداد پنل مورد نیاز، اندازه‌ گیری ارتفاع دیوار و محل نصب است.

از آنجایی ‌که دیوار ها و ارتفاع سقف ممکن است در برخی ساختمان ‌ها در یک راستا نباشد توجه به این نکته مهم است که در نظر گرفت هیچ سقفی صددرصد صاف و مسطح نیست. بنابراین توصیه می ‌شود تا حد امکان از پارتیشن ‌های پیش ‌ساخته آن ‌هایی که تا سقف بمانند دیوار کشیده شده‌ اند استفاده نکنید.

برای طراحی یک سازه دقیق، زمان زیادی صرف برنامه ‌ریزی و تغییر ابعاد می ‌شود. در این مرحله تعداد درب‌ ها، وزن پروفیل، قاب و وزن شیشه ‌ها، ابعاد آن ‌ها، تعداد اتصالات و همه‌ چیز درباره جزئیات پروژه اندازه‌ گیری می ‌شود.

  • ساخت فریم

برای ساخت فریم پروفیل های آلومینیوم و یا فولادی در اندازه‌ های مورد نیاز برش و جوش داده می ‌شوند و نمای کلی طرح مشخص می‌ شود. تطابق پنل شیشه با فریم انجام‌ شده بنابراین همه ابعاد کار از هر نظر بررسی می ‌شود. قاب آلومینیومی با پوشش پودری کاملاً رنگ می ‌خورد.

  • نصب فریم و پنل شیشه

پس ‌از آنکه تمام ملزومات و مواد اولیه ساخته و پرداخته شد اینک زمان نصب می ‌رسد. برای نصب قاب آلومینیومی پارتیشن ‌های شیشه‌ ای یک قاب U شکل با استفاده از پیچ و مهره به دیوار و سقف و کف نصب می‌ شود و چهارچوب آلومینیومی درون آن قرار گرفته و پیچ و مهره می ‌شود.

پنل شیشه را درون قاب قرار می ‌دهند. پنل شیشه در حدود چند میلی ‌متر کوچکتر از قاب است تا بتواند درون آن ‌جای بگیرد. برای اتصال پنل به قاب از یک لایه و نوار سیلیکونی بین فلز و شیشه استفاده می ‌شود. این کار هم برای استحکام اتصال و برای جلوگیری از آسیب و ترک‌ خوردگی شیشه و هم برای بهبود خواص ضد عایق پارتیشن شیشه ‌ای انجام می ‌شود.

و در آخر نصب پرده، نصب درب و دستگیره در مراحل آخر انجام می ‌گیرد.

فواید استفاده از شیشه در پارتیشن اداری

در بین طراحی لوازم و اجزای ساختمانی شیشه گزینه محبوب طراحان و معماران است. از جمله دلایلی که شیشه گزینه ‌ای مدرن و مناسب برای انواع پارتیشن اداری است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از نور

استفاده از پنل های دیگری همچون ام دی اف و کناف، بخش ‌های مختلف از یک ساختمان را می‌ تواند تاریک و ناخوشایند کند. پارتیشن‌ های شیشه ‌ای اجازه می ‌دهد نور طبیعی در سر تا سر محل جریان داشته باشد و هزینه‌ های برق و روشنایی را کاهش می‌ دهد و این انتشار نور طبیعی روحیه کارمندان را بالا می‌ برد.

  • ایجاد دید کافی

از دلایل کلیدی محبوبیت پارتیشن شیشه ‌ای برای کارمندان این است که حس می ‌کنند عضوی از یک مجموعه هستند ودر عین ‌حال حریم خصوصی خود را دارند. شیشه خطوط دید را باز می‌ گذارد و در واقع محیط بزرگتر از آنچه که هست نمایش داده می ‌شود.

  • عایق صدا

یکی از ایراداتی که بر محیط ‌های اداری و شرکتی با پارتیشن ‌های ادغام‌ شده وارد است صدا ها و نویز های مزاحم در حین کار است. شیشه فضای محصور و ساکت ایجاد می کند بدون این ‌که کارمندان حس کنند که در یک باکس قرار گرفته ‌اند.

  • انعطاف‌ پذیری

پارتیشن‌ های شیشه‌ای انعطاف بالایی در پیکر بندی دارند. از آنجایی ‌که به‌ صورت مدولار ساخته می‌ شوند قابلیت جابجایی و ایجاد بخش‌های جدید را دارند.

  • هزینه مناسب

 شیشه ماده ارزانی است که دسترسی به آن آسان است، هزینه نصب مقرون ‌به ‌صرفه‌ای دارد و نحوه اجرای پارتیشن شیشه ای ساده است.  پارتیشنی از نوع شیشه زمانی‌ که نیاز به بازسازی و طراحی پارتیشن در دفتر کاری هست گزینه مناسب از همه لحاظ محسوب می شود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− دو = 1