سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
شیشه های ساختمانی

انواع شیشه های ساختمانی، تفاوت ها و کاربردها

شیشه های ساختمانی چگونه ساخته می شوند و چند دسته اند و تفاوت آنها در چیست؟ چرا باید شیشه مغازه ها سکوریت باشد؟ شما عزیزان می توانید برای مشاوره  سفارش انواع شیشه محصولات خود با کارشناسان شرکت ایمن جام پیروزان مشورت کنید. هنگام نصب شیشه های ساختمانی به چه نکاتی باید توجه نمود؟ شیشه سودا لایم (جام)، شیشه های دوجداره (مضاعف)، شیشه های سکوریت (نشکن)، شیشه های رفلکس (آینه ای یا انعکاس دهنده)، شیشه فلوت (تخت)، شیشه مشجر، شیشه طرح دار، شیشه مات شونده برقی، شیشه رنگی، شیشه ضد آتش (پیرکس)، شیشه مسلح، خرک ها برای جابجایی شیشه از مباحث مهم شیشه ها می باشند.

در انتخاب نوع شیشه ساختمانی ملاحظاتی از قبیل عایق صوتی، عایق حرارتی، نما و زیبایی بصری، استحکام، امنیت و … مد نظر قرار می گیرد و با توجه به نوع کاربرد آنها، انواع شیشه ساختمانی مورد نیاز و مطلوب محل استفاده انتخاب می شود. در زیر به برخی از انواع شیشه ساختمانی و همچنین ویژگی ها و کاربردهای آن اشاره می شود. شرکت ایمن جام پیروزان با بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه صنعت شیشه آماده دریافت سفارشات شما عزیزان است.

شیشه سودا لایم (شیشه جام)

بیشتر از ۹۵ درصد از میزان کل شیشه تولیدی در جهان، شیشه سودالایم است. شیشه‌های در و پنجره ساختمان، شیشه‌های خودرو، بطری‌ها و بسیاری دیگر از محصولات شیشه‌ای روزمره از جنس شیشه سودالایم هستند. مهمترین اجزای تشکیل‌دهنده این نوع شیشه عبارتند از اکسید سیلیسیوم، اکسید کلسیم و اکسید سدیم.

مراحل ساخت شیشه جام

  • تهیه مواد اولیه و تبدیل آنها به پودر با دانه‌بندی بین ۰.۱ تا ۲ میلی‌متر
  • توزین هر یک از مواد اولیه به نسبتهای مورد نظر و مخلوط کردن آنها همراه با ۴ تا ۵ درصد آب و انتقال مخلوط به کوره
  • ذوب کردن مخلوط در کوره و تهیه خمیر شیشه
  • بی‌رنگ کردن خمیر شیشه و خارج کردن گازها
  • تبدیل به فرآورده‌های مورد نیاز بازار و صنایع
  • پختن شیشه ( قرار دادن شیشه داغ در کوره‌هایی که دمای کمی دارد، برای کاهش شکنندگی شیشه)

 

شیشه فلوت یا شیشه تخت، او

انواع شیشه های ساختمانی و تفاوت آنها

لیه ترین حالت شیشه تولید شده می باشد. شیشه فلوت در ضخامت های مختلف از ۲ میلی متر تا بیش از ۲۰ میلی متر تولید و عرضه می شود اما به صورت متداول ضخامت های ۴-۸ میلی متر در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

شیشه فلوت

شیشه فلوت به دلیل روش تولید خاص خود، اغلب بدون موج و خمیدگی می باشد، به همین دلیل در ساختمان ها و بخصوص پنجره ها کاربرد فراوانی دارد. شیشه فلوت را می توان به صورت اولیه و یا به صورت فراوری شده و افزایش کارایی های جدید مورد استفاده قرار داد.

شیشه مشجر (طرح دار)

نوع دیگر شیشه که معمولا برای ایجاد محیط خصوصی و خارج از دید در ساختمان ها از آن استفاده می شود، شیشه مشجر یا طرح دار می باشد. شیشه های مشجر در طرح ها مختلف تولید و عرضه می شوند.

انواع شیشه های ساختمانی و تفاوت آنها

شیشه آینه ای (شیشه رفلکس یا انعکاس دهنده)

یکی از فراورده های شیشه فلوت، شیشه آینه ای می باشد که با ماده پوششی که روی شیشه فلوت قرار می گیرد خاصیت انعکاسی به خود می گیرد. شیشه رفلکس معمولا در نما های خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

این شیشه نور خارجی را بازتاب داده و سبب کاهش نفوذ نور خورشید به ساختمان و همچنین ایجاد حالت آینه می شود در حالیکه از سمت داخل ساختمان مشابه شیشه های معمولی عمل کرده و خاصیت بازتاب دهنگی و آینه ای ندارد. این ویژگی در شب برعکس می شود.

شیشه آینه ای (شیشه رفلکس یا انعکاس دهنده)

شیشه مات شونده برقی

نوع جدید شیشه ها، شیشه مات شونده برقی یا شیشه هوشمند می باشد. این نوع شیشه ها اغلب به صورت لمینت بوده و همه ویژگی های شیشه لمینت را دارا می باشند، مضاف بر اینکه با طلق PDLC موجود بین دوشیشه امکان مات و یا شفاف شدن در کسری از ثانیه با استفاده از جریان برق را دارا هستند.

شیشه های مات شونده برای ایجاد حریم خصوصی مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند نقش بسزایی در طراحی های نوین ساختمانی داشته باشند.

شیشه مات شونده برقی

شیشه رنگی

شیشه های رنگی با افـزودن و کم کردن بعضی مواد شیمیایی در مصالح اولیه تهیه شیشه به دست می آید. به روشی دیگر شیشه سفید را در شیشه مذاب رنگی فـرومی کنند تا دو روی آن رنگی شود.

شیشه های رنگی بیشتر در ویترین مغازه ها، نمایشگاه ها، آزمایشگاه ها، ساختمان های صنعتی و ساختمان های مسکونی با طراحی خاص به کار می روند. این شیشه ها در مقایسه با شیشه های معمولی بخش اعظمی از نور را جذب و بخش کمتر را از خود عبور می دهند .

شیشه رنگی

شیشه ضد آتش (پیرکس)

شیشه های پیرکس یا ضد آتش در مقابل حرارت، مقاومت زیادی دارند، معمولا از آن ها به عنوان ظروف آزمایشگاه و آشپزخانه و یا در جلوی بخاری های دیواری و اجاق ها استفاده می نماید.

شیشه مسلح

شیشه های مسلح را با اضافه نمودن توری فلزی، میان شیشه می سازند و بیشـتر برای درب های ورودی، کارگاه ها، موتورخانه ها، آسانسورها و هـر جایی که خطر شکـسـتن و فرو ریختن شیشه وجود دارد، استفاده می نمایند.

شیشه مسلح

شیشه دو جداره (مضاعف)

این نوع شیشه از دو لایه ساده و گاهی رنگی که به موازات یکدیگر قرار گرفته اند و لبه ها یا درز های آن ها هوابندی شده است و فضای بین آن ها با مواد خشک کننده ای پر و یا در بعضی از موارد بین دو لایه خلا ایجاد می شود.

این نوع شیشه که عایق گرما، سرما و صداست در بسیاری از ساختمان ها مانند فرودگاه ها، هتل ها و بیمارستان ها به کار می رود. پایین بودن ضریب انتقال حرارت در شیشه های دو جداره استاندارد میزان انتقال گرما و سرما را کاهش داده و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شوند.

انواع شیشه های ساختمانی و تفاوت آنها

شیشه سکوریت

عملیاتی که در ساخت شیشه سکورت انجام می شود، باعث افزایش مقاومت شیشه (حدود ۳ الی ۵ برابر) در مقابل ضربه و نیز شوک های حرارتی می شود. این شیشه ها در صورت شکستن ، به ذرات ریز و مکعب شکل تقسیم می شوند که آسیب رسان نیسـتند. از این نوع شـیشـه در ویترین فروشگاه ها، درهای شـیشـه ای و پنجره های جانبی خودروها استفاده می شوند.

شیشه نشکن

شیشه های نشکن شامل دو یا چند لایه شیشه اند که به وسیله ورقه هایی از نایلون شفاف تحت حرارات و فشار به هم متصل می شوند . همچنین بعضی از انواع شیشه های طلق دار به عنوان عایق صوتی، جاذب حرارت، کاهنده شفافیت و شیشه ایمنی به کار برده می شوند.

وقتی که این شیشه ها می شکنند، خاصیت کشسانی نایلون، مانع از پخش و پراکندگی ذرات شیشه می شود. از جمله کاربردهای این نوع شیشه ها در خودرو ها و ویترین مغازه هایی که اشیا گران قیمت می فروشند استفاده می گردد. ممکن است شیشه نشکن را از جنس شیشه سکوریت بسازند.

شیشه نشکن

نکات اجرای شیشه های ساختمانی

  • نوع شیشه انتخابی متناسب با نوع کاربرد آن باشد. به عنوان مثال سعی شود شیشه پنجره های ساختمانی از نوع دوجداره باشد.
  • شیشه های تهیه شده بدون موج باشد
  • شفافیت شیشه در تمام سطح آن باید بصورت یکنواخت باشد
  • درصورت استفاده از شیشه های دوجداره، نوارها و چسب عایق بندی مابین دولایه شیشه آن بصورت کامل اجرا شده باشد و همچنین تست های لازم جهت وجود گاز مابین دولایه انجام شود
  • کنترل گونیا بودن و عدم وجود ترک و لب پریدگی در شیشه ها قبل از نصب صورت پذیرد
  • جهت حمل و نقل شیشه ها از خودروهای مناسب و تجهیزات مربوط به این امر استفاده گردد.
  • انبارداری و دپوی شیشه های در محل پروژه باید به نحوی صورت پذیرد که در مسیر تردد نباشد و ترجیحا زیر آنها از الوارهای چوبی و شاسی های مخصوص شیشه استفاده شود
  • بسته بودن صحیح پیچ ها و بست های نگهدارنده شیشه بعد از نصب حتما باید کنترل گردد.
  • درصورت نیاز به گردگیر در اطراف شیشه های نصب شده، درست بودن محل قرارگیری آنها حتما کنترل گردد
  • درصورت استفاده از شیشه های بزرگ در نما (نماهای شیشه ای) حتما از شیشه های سکوریت و لمینت استفاده گردد
  • شیشه هایی که در معرض عبور و مرور افراد می باشد، باید از نوع سکوریت باشد تا درصورت شکستن به کسی آسیب نرساند

به منظور بمنظور مشاوره رایگان و پرسیدن سوالات خود با کارشناسان شرکت ایمن جام پیروزان مشورت نمایید.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 3 = پنج