سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
بررسی ویژگی‌های شیشه سکوریت و شیشه فلوت

بررسی ویژگی‌های شیشه سکوریت و شیشه فلوت

شیشه‌ها انواع مختلفی دارند، شیشه فلوت و شیشه سکوریت. شیشه فلوت نیز یکی از انواع مختلف شیشه‌ها است که بدون موج  و کاملاً تخت تولید می شود، در فرآیند تولید شیشه فلوت پس‌ از اینکه ماده اولیه مذاب از کوره بیرون آمد برای صاف کردن و مسطح کردن آن و همچنین تنظیم ضخامت آن شیشه را در حوضچه مذاب قلع غوطه‌ور خواهند کرد تا این‌گونه و با این فرآیند شیشه تبدیل به شیشه فلوت خواهد شد.

شیشه دو جداره رفلکس - کلید سازی شبانه روزی تهران کلید

شیشه سکوریت درواقع همان شیشه فلوت است که عملیات سکوریت شدن روی آن انجام‌گرفته است، زمانی که عملیات حرارتی را با فرآیندهای مشخص بر روی شیشه فلوت انجام دهیم، شیشه استحکام بیشتری خواهد داشت و به‌نوعی فشرده خواهد شد، این نوع عملیات شیشه سکوریت برای رنگی کردن شیشه‌ها و لعاب‌کاری آن‌ها نیز کاربرد دارد. در صنعت معماری و ساختمان کمترین کاربرد مختص به شیشه فلوت است، شیشه فلوت درواقع شیشه‌ای است که سکوریت نشده و به آن شیشه خام می‌گویند، شیشه فلوت اولین حالت تولیدشده یک شیشه است که در ضخامت‌های مختلف تولیدشده و به بازار عرضه خواهد شد.

شیشه سکوریت محصولی است که از شیشه خام یا شیشه فلوت تولید خواهد شد و یا می‌توان از شیشه‌های چاپ‌شده، لاکی، رفلکس دار نیز برای تولید شیشه سکوریت استفاده نمود. حتی در شرایط برابر و ضخامت‌های مساوی شیشه سکوریت و شیشه فلوت، شیشه سکوریت استحکام و مقاومت بیشتری در برابر شکستگی نسبت به شیشه فلوت دارد، ازلحاظ مهندسی مکانیک می‌توان گفت که مقاومت شیشه سکوریت در برابر شکستگی تا 5 برابر از شیشه فلوت بیشتر است.

نکته دیگر در مورد شیشه سکوریت این است که این شیشه هنگام شکستن به قطعات بسیار ریز خردشده و هیچ‌کدام لبه برنده ندارند و صیقلی هستند همین موضوع باعث شده تا در صورت شکستگی شیشه سکوریت احتمال آسیب به حداقل برسد. در زمانی که ایمنی حرف اول را میزند می‌توان به‌راحتی و با اطمینان از شیشه سکوریت استفاده نمود، به‌طوری‌که بیشترین کاربرد استفاده از شیشه سکوریت در صنعت خودروسازی برای جلوگیری از آسیب است ناگفته نماند در شیشه‌های خودرو تمامی شیشه‌های به‌جز شیشه روبرو از شیشه سکوریت استفاده‌شده، شیشه جلو لمینت است زیرا این شیشه در مقابل آسیب نخواهد شکست و خرد نمی‌شود بلکه تنها ترک برمی‌دارد.

شیشه دوجداره رفلکس چیست؟ ⋆ درب پنجره upvc کرج

تفاوت‌های شیشه سکوریت و شیشه فلوت

شیشه فلوت به دلیل روش تولید خاص کاملاً مسطح و عاری از هرگونه موج و خمیدگی است، دلیل اصلی استفاده از این نوع شیشه در صنعت ساختمان‌سازی شیشه‌ها و پنجره‌ها و درب‌ها نیز همین مسطح بودن آن است، به دلیل پایه‌ای بودن روش تولید شیشه فلوت از آن به‌عنوان مواد اولیه بسیاری کاربردهای جدید ازجمله تولید شیشه سکوریت استفاده می‌کنند.

درواقع شیشه معمولی، شیشه سکوریت و شیشه فلوت همگی تخت هستند اما با این تفاوت که شیشه‌های شیشه فلوت کاملاً صاف بوده و هیچ‌گونه خراش، خط و حباب در بافت‌های آن وجود ندارد و دلیل این خلوص و عدم اعوجاج استفاده از روش‌های تولید خاص با حرارت است. درنتیجه تفاوت اصلی شیشه سکوریت و شیشه فلوت روش تولید آن‌ها و درنتیجه به دلیل روش تولیدشده کاربرد متفاوت آن‌ها است که موجب شده بین این دو نوع تفاوت‌هایی به وجود آید.

شیشه ساختمان سرخرود | شیشه ساختمان مازندران سرخرود | فروش و نصب ...

بررسی ویژگی‌های شیشه سکوریت و شیشه فلوت

ازنظر امنیت و استحکام شیشه، سکوریت از استحکام بالاتری نسبت به فلوت برخوردار است و در برابر ضربه‌های عادی مقاوم‌تر بوده و حتی پس از شکستن نیز قطعات آن بسیار ریز و غیر برنده هستند درصورتی‌که شیشه‌های فلوت پس از شکستن به قسمت‌های بزرگ و کاملاً برنده و خطرناک تبدیل خواهند شد. شیشه‌های سکوریت در برابر گرما و سرما نیز مقاوم‌تر هستند و می‌توانند شوک‌های حرارتی را تا چندین برابر شیشه‌های معمولی تحمل نمایند.

تفاوت بزرگ دیگری که بین شیشه‌های فلوت و سکوریت وجود دارد قابلیت برش آن‌ها است، به‌طوری‌که شیشه‌های معمولی را در هر زمانی که به آن‌ها نیاز پیدا کنید می‌توانید در ابعاد مختلف برش زده و استفاده نمایید درصورتی‌که این کار برای شیشه‌های سکوریت شده غیرممکن است و قبل از اینکه فرآیند سکوریت شدن روی یک شیشه فلوت انجام شود باید اندازه‌ها، شیارها، حفره‌ها و دیگر مسائل روی آن مشخص‌شده و سپس شیشه وارد مراحل فرآیند سکوریت شدن خواهد شد و پس‌ازآن قابلیت برش مجدد برای شیشه‌های سکوریت شده وجود نخواهد داشت. با توجه به فرآیندهای سخت و مشکل سکوریت کردن، کاملاً واضح است که هزینه این نوع شیشه‌ها نیز نسبت به شیشه فلوت گران‌تر خواهد بود.

قیمت روز شیشه ساختمانی ساده - مرکز خرید و فروش انواع شیشه | شیشه ...

اعوجاج شیشه یا همان کژی به زبان ساده میزان خمیدگی، انحنا و پیچیدگی شیشه محسوب می‌شود، همواره یکی از مواردی که در صنعت شیشه نیز وجود خواهد داشت اعوجاج است که همواره مهم و کاربردی است. برخی شیشه‌های مانند فلوت باید بدون هیچ‌گونه اعوجاجی ساخته شوند و برخی شیشه‌های مانند شیشه‌های ماشین سکوریت شده نیاز به کمی اعوجاج دارند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = سیزده