سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
تفاوت شیشه فلوت و شیشه ساده

تفاوت شیشه فلوت و شیشه ساده

شیشه ساده یا تخت (شیشه فلوت)

شیشه فلوت شیشه‌ای بدون موج و کاملا صاف است که بعد از بیرون آمدن شیشه از کوره برای صاف و مسطح شدن و ضخامت دار شدن آن، شیشه را در حوضچه مذاب قلع، غوطه ور می‌کنند تا تبدیل به شیشه فلوت می‌شود. نام دیگر شیشه فلوت، شیشه جام و سکوریت نشده می‌باشد که امروزه در صنعت نمای ساختمانی بیشترین کاربرد را دارد.

شیشه فلوت یا شیشه تخت، ابتدایی ترین حالت شیشه تولید شده می‌باشد. شیشه فلوت در ضخامت‌های مختلف از ۲ میلی متر تا بیش از ۲۰ میلی متر تولید و عرضه می‌شود اما به صورت متداول ضخامت‌های ۴-۱۲ میلی متر در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این موضوع کاملا بستگی به نوع منطقه و سردسیر و گرم سیر بودن آن دارد.

شیشه فلوت به دلیل روش تولید خاص خود، اغلب بدون موج و خمیدگی می‌باشد، به همین دلیل در ساختمان‌ها و بخصوص پنجره‌ها کاربرد فراوانی دارد. شیشه فلوت را می‌توان به صورت اولیه و یا به صورت فراوری شده و افزایش کارایی‌های جدید مورد استفاده قرار داد.

تفاوت شیشه فلوت و شیشه ساده

شیشه معمولی، شیشه فلوت و شیشه سکوریت هر سه تخت هستند، تفاوت شیشه فلوت و ساده این است که شیشه فلوت سطح کامل صاف و مسطح دارد بدون حباب و خش که این تفاوت به دلیل تفاوت در فرایند تولید آن هست. فرق شیشه فلوت و ساده در موادی است که در تولید استفاده می‌شود.

تفاوت شیشه لمینت و شیشه سکوریت - - الماس شیشه جهان نما تولید کننده ...

موارد تفاوت شیشه فلوت و شیشه ساده

1. شیشه ساده از موادی چون سیلیس، پودر سنگ، فسیل پتاسیم، خاکستر سودا، نمک گلابی و مواد خام دیگر با نسبت‌های معین، و ترکیب آن‌ها و در کوره ذوب در درجه حرارت بالا به روش عمودی کردن و صاف کردن تخت تولید می‌شود که سطح آن صاف و بدون رنگ هست و از ضخامت ۲-۶ میلی‌متری تولید می‌شود.

2. در تولید و ساخت شیشه فلوت از ماسه‌های دریایی، پودر ماسه‌سنگ کوارتز، خاکستر سودا، دولومیت و… استفاده می‌شود. هرکدام از مواد به نسبت‌های خاص در کوره با دمای بسیار بالا ذوب می‌شود تا مایع شیشه تشکیل و بعد از شناور شدن در حمام فلوت و مشخص شدن ضخامت و یکنواخت شدن ضخامت، توسط کمربند شیشه‌ای شیشه جلا داده می‌شود و بعد از سخت شدن، سرد می‌شود. سطح شیشه فلوت بسیار صاف است و با قطر ۲.۵-۲۰ تولید می‌شود.

3. فرق شیشه فلوت و ساده این است که شیشه ساده شفافیت زیادی ندارد و شکننده است و تحت تأثیر باران تغییر رنگ داده و کیفیت شکل ظاهری خود را از دست می‌دهد. اما در شیشه فلوت دو طرف شیشه صاف و یکنواخت است، بدون موج و پستی بلندی هست و چشم اندازه زیبایی به وجود می‌آورد.

تولید شیشه فلوت

در گذشته ها دور از زمان پیدایش زمین، با فوران آتشفشان ها و ترکیب مواد مذاب موجب شکل گیری شیشه می شد. با گذشت زمان و آشنایی انسان با این ماده درون طبیعت به فکر ساختن اشیا مفید و مورد استفاده خود از شیشه شدند که با پیشرفت علم بشریت این ماده به شکل امروزی خود درآمده است.
شیشه فلوت توسط فردی به نام پیلکینگتون در سال 1959 ساخته شد. از آن زمان تا امروز فرایند ساخت شیشه فلوت جایگزین ساختن شیشه های ساده شده و پیشرفت فراوانی در تولید آن شکل گرفته به طوری که امروزه حدود 40 تن و 180 طرح از شیشه فلوت در سال در کارخانه های مختلف در کل جهان تولید می شود.

 

مزایا و کاربرد شیشه فلوت

امروزه شیشه فلوت تولید شده به وسیله فرایند های خاص خود دارای فواید و مزایای بیشماری است که باعث می شود تا انتخاب و استفاده از شیشه فلوت روز به روز افزایش یابد. مزایای شیشه فلوت عبارتند از:

  • ظرفیت تولید بالای شیشه فلوت نسبت به شیشه های ساده و قدیمی
  • شیشه فلوت را از نظر کیفیت نور با شیشه درجه 1 پولیش شده می توان مقایسه کرد.
  • شیشه فلوت را می توان در طرح های مختلف تولید نمود.
  • در صنعت ساختمان و آینه کاربرد فراوان دارد.
  • موجب ایجاد نمای زیبا و شیک ساختمان ها می گردد.
  • عایق بودن در برابر صدا و اتلاف انرژی

فرایند تولید شیشه فلوت

  1. در فرایند تولید شیشه فلوت در ابتدا شیشه در کوره ذوب در دمای لازم ذوب می کنند.
  2. شیشه مذاب شده به سمت حمام قلع هدایت داده می شود و درون آن با ضخامت ثابت و تعیین شده به صورت طول شناور می گردد که عرض تولیدی شیشه های فلوت بیشتر از 3 متر نمی باشد.
  3. شناور شدن در حمام قلع باعث می شود تا شیشه سطحی صاف و کاملا مسطح بدون هیچ گونه حباب و خشی به خود بگیرد.
  4. بعد از انجام این مراحل دمای کوره را به سانتی گراد تنظیم می نمایند تا سرد شود تا شیشه سفتی و پیوستگی را به خود بگیرد و حالت جامد داشته باشد.
  5. هنگامی که شیشه بعد از مرحله سرد کردن و سفتی می گذرد شیشه فلوت مورد بررسی قرار می گیرد تا کیفیت و معایب احتمالی شیشه شناسایی شود.

در حال حاضر شیشه های فلوت سالانه در حدود 180 طرح و ظرفیت بالای 40 میلیون تن تولید می شود. که این مقدار تقریباً 35% شیشه تولیدی در کل جهان می باشد که این آمار خود نشان دهنده این است که شیشه فلوت طرفداران بسیاری در سطح جهان دارد.

دمای ذوب شیشه معمولی

برای شیشه تعاریف مختلفی وجود دارد، شیشه جامدی است که ساختار بلوری ندارد و در برابر گرما و مذاب شدن فرمی مانند شیشه از خود نشان می‌دهد. می‌توان گفت که شیشه از مواد چون آلیاژ، گدازه‌های یونی، مایع‌های مولکولی و بسپارها و… به‌دست می‌آید.

از عمومی‌ترین کوره‌های مورداستفاده برای تهیه شیشه معمولی کوره‌های تانکی است. کار این کوره‌ها پیوسته بوده و دارای مواد نسوز داخل کوره‌های ذوب شیشه است که دمای ذوب شیشه معمولی در این کوره‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید در مقابل ساییده شدن با دیواره‌های کوره مقاومت بالایی داشته باشند.

  • طول این نوع کوره در حدود ۴۰ متر و پهنای آن در حدود ۱۲ متر می‌باشد.
  • کار این کوره‌ها پیوسته بوده و با جلو رفتن مواد همیشه جا برای تغذیه مجدد کوره آماده می‌گردد.
  • کوره‌های ذوب شیشه دارای مواد نسوز است که حداکثر عمر آن‌ها 4 سال است.
  • مواد نسوز داخل کوره‌های ذوب شیشه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.
  • ظرفیت این کوره‌ برای ذوب شیشه معمولی تقریباً ۱۵۰۰ تن است.
  • پس از آنکه مواد اصلی شیشه و درصد آن‌ها به دقت تعیین شد و مواد زائد آن جدا گردید مواد را وارد کوره می‌نمایند.
  • زیرا تغییر جزئی مواد روی خواص شیشه مخصوصاً روانی و شکل‌دادن و کارایی بعدی آن تأثیر زیادی دارد.
  • در حرارت دادن شیشه در دمای ذوب شیشه معمولی از ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ درجه ذوب و پالایش شیشه درون کوره انجام می‌شود.

واحد اندازه گیری شیشه

شیشه‌ای که از کارخانه خریداری می‌شود به صورت جام می‌باشد. جام واحد اندازه گیری شیشه می‌باشد و معنی آن در بازار همان شیشه خام است. بدین معنی وقتی که شیشه به صورت جام عرضه می‌شود این شیشه نیاز به یک شیشه بر دارد که آن را به اندازه های کوچک‌تر و مطابق با سایز درخواستی ببرد.

ابعاد یک جام شیشه متفاوت است. مثلا ابعاد یک جام شیشه بزرگ ۲.۲۵ * ۳.۳۴ بوده یا ابعاد یک جام متوسط ۲.۲۵*۱.۶۷ می‌باشد. وقتی یک شخص تقاضای شیشه در حجم بالا دارد به وی شیشه به صورت جام عرضه شده و خود برشکاری آن را انجام می‌دهد. حجم بالا بر اساس ضخامت شیشه تعیین می‌شود مثلا برای شیشه ۴ میلیمتری ۳۰۰ مترمربع حجم بالا محسوب می‌شود. و برای شیشه ۸ میلیمتری ۱۵۰ مترمربع هم حجم بالا می‌باشد.

برای حجم‌های پایین یا اندازه‌های کوچکتر از یک جام شیشه بایستی از انبارهای محلی در منطقه تامین مصالح نمود. پر فروش‌ترین سایز شیشه ۴ میلیمتر و ۶ میلیمتر می‌باشد. هر مترمربع شیشه ۴ میلیمتری ۱۰ کیلوگرم وزن دارد و با همین نسبت می‌توان وزن هر مترمربع سایر ضخامت‌ها را به دست آورد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 × = شصت سه