سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور

سیلیکاژل – رطوبت گیر شیشه دوجداره

سیلیکاژل چیست؟ در این مطلب قرار است درباره کاربرد سیلیکاژل در صنایع شیشه، اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار دهیم. اما بهتر است قبل از پرداختن به کاربرد سیلیکاژل شیشه کمی درباره اینکه اساسا سیلیکاژل چیست نیز بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

سیلیکاژل شیشه

سیلیکاژل نوعی پودر جامد، ریز، متخلخل و غیر کریستالی است. قطر منافذ آن 8-16 نانومتر است. فرمول مولکولی آن mSiO2.nH2O ، نامحلول در آب یا هر حلال دیگری (به جز قلیایی سوزاننده و اسید هیدروفلوئوریک) است. این ماده با هیچ حلال اسیدی یا قلیایی یا نمک واکنش نشان نمی دهد. این ماده غیر سمی، بی مزه، مقاوم در برابر شعله و غیر قابل انفجار نیز است. سیلیکاژل دارای پایداری بالا در فضای گرم یا فضاهای سرد است و برای بدن انسان غیر سمی و بی ضرر محسوب می شود.

سیلیکاژل به دلیل خاصیت جذب رطوبت به عنوان یک رطوبت گیر برای نگهداری و کنترل رطوبت نسبی در نمایشگاه ها و انبارهای موزه و کتابخانه و همچنین در صنایع شیشه استفاده می شود. این ماده کاربردهای دیگر شامل نوارهای تست تشخیصی، دستگاه‌های استنشاقی، سرنگ‌ها، کیت‌های تست دارو و کیت‌های بهداشت بیمارستانی نیز دارد.

یکی از اولین تامین کنندگان سیلیکاژل در جهان چین است. این کشور بیش از 40 سری از محصولات سیلیکاژل را با بیش از 300 مشخصات خاص تولید می کند. این محصولات به بیش از 50 کشور و منطقه در سراسر جهان مانند ژاپن، کره، مالزی، هنگ کنگ، ایالات متحده آمریکا و غیره صادر می شود. چین اکنون به بزرگترین پایگاه تولید و تحقیقات علمی درباره این ماده و صادرات آن به آسیا و سایر قاره ها تبدیل شده است.

 

فرایند تولید رطوبت گیر شیشه

سیلیکاژل به طور کلی با اسیدی شدن محلول سیلیکات تهیه می شود. اسید سیلیسیک حاصل از این فرایند، یک توده سفت یا یک رسوب ژلاتینی تشکیل می دهد، که حلال آن به صورت آب در فاز بالایی آن قرار می گیرد. آب در نهایت با حرارت دادن خارج می شود و یک جامد شیشه ای و دانه ای باقی می ماند که به آن سیلیکاژل گفته می شود.

سیلیس، یک ماده معدنی جامد است که به طور طبیعی در طبیعت وجود دارد. سیلیس را می توان در خاک رس، کوارتز، شن و ماسه و بیشتر سنگ ها پیدا کرد. در واقع سیلیس یا سیلیکات سدیم، همان ماده ای است که معمولا در شن های ساحلی یافت می شود. این دانه ها میلیون ها سوراخ کوچک دارند که باعث می شود سطح شان متخلخل شوند و هر کدام قادر به جذب رطوبت در حدود 40 درصد از وزنشان هستند و یک رطوبت گیر بسیار کارآمد به شمار می آیند. بدین ترتیب می توانند هوای اطرافشان را خشک و تازه نگه دارند.

انواع سیلیکاژل شیشه دوجداره

برخلاف شیشه های سکوریت، یا شیشه های پارتیشن، شیشه های چند جداره همانطور که از نامشان پیداست از چند لایه تشکیل شده اند. سیلیکاژل ها در انواع مختلف عرضه می شوند که با توجه به نیاز می توان از آن ها استفاده نمود. در ادامه به معرفی انواع سیلیکاژل در صنعت شیشه خواهیم پرداخت.

  • سیلیکاژل منظم: این نوع از سیلیکاژل دارای چگالی بالایی است که می تواند سطح بیشتری را برای جذب رطوبت پوشش دهد (حدود 750 متر مربع)
  • سیلیکاژل متوسط: این نوع از سیلیکاژل شیشه می تواند سطح کمتری را برا جذب رطوبت نسبت به سیلیکاژل منظم پوشش دهد. (حدود 300 تا 350 متر)
  • سیلیکاژل کم چگالی: این نوع از سیلیکاژل امکان کمترین میزان جذب رطوبت در سطح را داراست.

کاربرد سیلیکاژل شیشه

در شیشه های دوجداره یا شیشه های حمام، از درزگیر برای جلوگیری از ورود رطوبت و گرد و خاک استفاده می شود. اما معمولا درزگیرها بعد از مدتی کاربرد خود را از دست می دهند. زمانی که شما لکه های حاصل از میعان رطوبت را در بین جدارهای شیشه های دو جداره مشاهده می کنید، در واقع کارایی درزگیرهای شیشه از بین رفته است. اینجاست که سیلیکاژل ها به عنوان یک راه حل مطمئن می توانند کمک کننده باشند.

برای این کار می توان اسپیسرهایی که در بین جدار شیشه های دو جداره قرار گرفته و به عنوان عایق صدا عمل می کند را به سیلیکاژل آغشته کرد. بدین ترتیب شیشه های دو جداره در برابر رطوبت نیز عایق خواهند شد، زیرا سیلیکاژل بکار رفته رطوبت را تا حد بالایی جذب می نمایند. البته لازم به ذکر است حتی اگر از سیلیکاژل ها به عنوان رطوبت گیر استفاده شده باشد، شیشه های دو جداره باید، کاملا درزگیری شوند، همچنین سلامت اسپیسرها به طور مرتب چک شود تا از ورود رطوبت بیش از اندازه به درون جدارها جلوگیری گردد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = نُه